LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alle huisartsen in Houten vallen onder Menzis

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Mathilde D.

Alle huisartsen in Houten vallen onder Menzis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik las in de krant dat in Houten geen enkele huisarts meer onafhankelijk is: ze werken allemaal in gezondheidscentra die door Menzis bekostigd worden en en door Menzis gedicteerd.

Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het slecht en begrijp niet dat er huisartsen zijn die zich hiervoor lenen. Die kunnen toch niet meer onafhankelijk zijn? En wat vindt de Houtense bevolking? Zijn er al patienten die geprobeerd hebben om zich aan te melden in een andere praktijk?

Walter van V

Re: Alle huisartsen in Houten vallen onder Menzis

Ongelezen bericht door Walter van V »

ehhh mathilde, dit is heel simpel 1 van de resultaten van de macht en mogelijkheden die de zorgverzekeraars van de overheid hebben gekregen om de zorgkosten in de hand te houden (of dat te trachten..) in samenhang met die marktwerking waar jij geloof ik zo`n voorstander van bent...
Die kunnen toch niet meer onafhankelijk zijn?
leg eens uit, het maakt de huisarts denk ik niet uit waar zijn salaris vandaan komt, uit een maatschap of via een zorgverzekeraar. Huisartsen blijven altijd gebonden aan hun eed immers, dus de zorgverlening zelf komt lijkt mij niet in de knel.

En als jij vermoedens hebt dat dit wel zo is, prima, maar kom dan eens met bewijs daarvoor.

Mathilde D.

(Walter):

Die kunnen toch niet meer onafhankelijk zijn?
Leg eens uit, het maakt de huisarts denk ik niet uit waar zijn salaris vandaan komt, uit een maatschap of via een zorgverzekeraar. Huisartsen blijven altijd gebonden aan hun eed immers, dus de zorgverlening zelf komt lijkt mij niet in de knel.
De NHV (Nederlandse Huisartsen Vereniging) vond dit anders ook geen fraaie constructie. Menzis stuurt op om zo min mogelijk verwijzingen naar de tweede lijn aan. Dus de prestaties van de (individuele?) huisarts zullen afgemeten worden aan het percentage verwijzingen naar de tweede lijn. Het zal moeilijk te bewijzen zijn dat de huisartsen hun patienten tekort doen. Hoogstens zouden de patientengroep dit kunnen controleren door bijvoorbeeld gemiddelde sterftecijfers in vergelijkbare bevolkingsgroepen bij te houden. En ik wil de patienten in Houten ook op het hart drukken om vooral over alles dat fout gaat schriftelijk te klagen tot aan een klachtencommissie en nog verder indien nodig.

En ik wil hierbij nog eens benadrukken, dat patienten die zich niet prettig voelen bij deze vreemde constructie vooral aan de bel moeten trekken: jullie kunnen met een groep gelijkgestemden misschien een "eigen", niet bij Menzis aangesloten huisarts aantrekken? En natuurlijk kunnen juliie daarbij misschien de hulp van de concurrent-zorgverzekeraars, Agis en Trias, inroepen.

Walter van V

niet iedereen in houten is menzis verzekerde neem ik aan dus deze huisartsen zullen toch ook bij andere verzekeringen declareren. Zij zijn het zichzelf en de patient verplicht de verzekering niet van invloed te laten zijn. Overigens gaat het hier om centra. Ik denk dat de insteek voorla is dat lijnen kort gehouden kunnen worden, en dus de efficientie toeneemt en daarmee de kosten dalen.

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

wat is er mis met Mensis ??

26 % uit Houten zitten bij Mensis en gelijksoortige paraplui bedrijven :)

Mathilde D.

Wat er mis is? Dat vind ik zelf duidelijk: de huisarts wordt voor zijn inkomsten afhankelijk van een verzekeraar, die probeert de zorg zo goed mogelijk te maken. Dit KAN ten koste gaan van de patient. Ik geef zelf de voorkeur aan een huisarts die probeert de beste oplossing voor zijn patient te zoeken, ook als dat wat duurder is. Ik heb toch recht op de beste zorg?

Walter van V

zodra het aan de orde zou zijn dat Menzis maatregelen oplegt die de zorgverlening in het gedrang brengen kunnen ze op het matje bij de NZA.. zo simpel is het.

Zolang er kostenbeheersing iin het spel is zonder negatieve invloed op de zorg is het een goed ding. En er zijn op het moment al diverse tandheelkundige centra in NL waar een grote zorgverzekeraar de financier is. Echter er wordt daar op geen enkele wijze invloed op de werkzame tandartsen uitgeoefend, dat verwacht ik dus in Houten ook niet.

Het is helaas wel de kant waar de overheid voor gekozen heeft...En daar is voorlopig heel weinig aan te doen. Dus zolang de huisartsen gewoon hun werk kunnen en ook blijven doen heeft dit het voordeel van de twijfel lijkt mij.

Gesloten