LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] als onverzekerde wel hulp krijgen?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
malou

als onverzekerde wel hulp krijgen?

Ongelezen bericht door malou »

is 't wel eerlijk dat onverzekerden toch gratis hulp krijgen als 't nodig is?
en moeten de betalers dan 't geld voor die kwart miljoen onverzekerden mee op hoesten?
dat sommigen de dure premie niet kunnen betalen is voor te stellen maar helemaal niets betalen en toch om hulp vragen als 't dan nodig is,daar heb ik geen woorden voor.
en die wel premie betaalt?
die moppert wat over de verhogingen maar betalen uiteindelijk wel.
ik ben benieuwd hoe 'n ander tegen dit parasiteren aankijkt want kloppen doet 'tniet.

Mathilde D.

Re: als onverzekerde wel hulp krijgen?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De totale ziektekosten premie bestaat eigenlijk uit 3 onderdelen: de AWBZ bijdrage (wordt betaald vanuit eerste schijf belastingen), de inkomensafhankelijke bijdrage en de premie die je aan de verzekeraar betaalt.
13% AWBZ (over max. 30.000 euro) is ca. 3000 euro per jaar per gemiddelde werkende. 7,1% inkomensafhankelijke bijdrage is ca. 1500 euro per jaar. De premie is ca. 1000 euro per jaar. Dus de totale zorgkosten zijn 5500 euro per jaar p.p. en de premie is daarvan 1000 euro. De premie is dus maar ca. 25% van het totale bedrag. Daarom vind ik dat je iemand geen zorg mag onthouden als hij een deel van de totale zorgkosten niet betaalt.

De belangrijkste reden is echter dat wij het ons als samenleving niet kunnen permitteren om mensen zorg te onthouden die dat nodig hebben. De samenleving zou onmenselijk worden: wij kunnen onze naaste toch niet laten kreperen? Op het moment dat een onverzekerde aanklopt bij een ziekenhuis, wordt er heus wel moeilijk gedaan: denk maar niet dat het gemakkelijk is voor deze onverzekerden. En houdt ook in het oog dat veel onverzekerden zich helemaal niet bewust zijn van de verzekeringsplicht. Dat is ze ook niet heel erg kwalijk te nemen aangezien het allemaal wel heel erg ingewikkeld is. Omdat natuurlijk voorkomen moet worden dat er profiteurs komen die welbewust de zorgpremie uitsparen, moeten er wel maatregelen genomen worden: zoals dreigen met boetes e.d. Toch kan ook dat onredelijk uitpakken: namelijk bij diegene die per ongeluk zich niet verzekerd heeft. Ik denk dat deze mensen wel met terugwerkende kracht verzekerd moeten worden, waarbij alleen een boete moet volgen als duidelijk is dat er opzet in het spel is.

malou

Ongelezen bericht door malou »

dank voor uw reactie,maar er zijn vlgs mij buiten uitzonderingsgevallen genoeg mensen die stellig zeggen,ik betaal niet en zie wel wat er gebeurt als me wat overkomt,want 't iswel wat u zegt,we laten niemand kreperen als 't nodig is maar 'n kwart miljoen onverzekerden is wel erg veel, betalen naar draagkracht komt dan beter uit dan helemaal niets.
en de inkomensafhankelijke bijdrage is ook niet voor niets verhoogd van 6,5% naar 7,2%.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat een deel onverzekerd is is van alle tijden, dus dat is geen reden waarom het ineens verhoogd zou worden. Wel is het zo dat inderdaad de kosten over iets minder mensen worden verdeeld en dat daardoor de premie iets hoger is dan in de ideale wereld waar iedereen premie zou betalen.

Aan de andere kant, het gaat om een kwart miljoen van de ong. 15 miljoen mensen in Nederland. Dat is ongeveer anderhalf procent. Dat bettekent dat je zo'n 15 euro basispremie extra betaalt, voor de onverzekerden. Dat vind ik niet zo heel erg veel.

Daar komt bij, de onverzekerden bestaan (grofweg) uit twee categorieën. Je hebt mensen die het niet kunnen betalen (bijstandsgerechtigden, daklozen en anderen met weinig inkomen). Die mensen zouden een groot deel van de premie via zorgtoeslag terug kunnen krijgen. Dus als die wél zouden betalen, dan zou dat netto weinig extra inkomsten geven. Dan heb je mensen die het uit principe niet betalen of denken voordeliger uit te zijn. Als die iets krijgen, dan worden ze wel behandeld, maar dan krijgen ze wel gewoon de rekening daarvoor thuisgestuurd. Dus dat wordt ook voor een groot deel niet echt van jou premie betaald.

Een heel actief controle- en opsporingsbeleid zou uiteindelijk dus tot niet heel veel extra inkoimsten leiden, maar zou wel veel kosten en rompslomp met zich meebrengen.

Gesloten