LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AOV premieaanpassing

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
FonzerD

AOV premieaanpassing

Ongelezen bericht door FonzerD »

Ik heb reeds 5 jaar een AOV (De Amersfoortse) en nu is mij opgevallen dat ik een premie en uitkeringsaanpassing heb mogen ontvangen ivm leeftijd.

De looptijd van de overeenkomst is 40 jaar en ik kan deze om de 5 jaar opzeggen.

Nu heb ik 2 vragen:

Is het gebruikelijk dat je een premieaanpassing krijgt ivm leeftijd? Je leeftijd is toch een vaste waarde het zou toch veel logischer zijn om de premie aan te passen ivm veranderingen in variabelenwaarde (beroep, gezondheid etc.)?

Daarnaast is de uitkering ook aangepast zonder dat daar contact over is geweest met mijn persoon, mag dit?. De uitkering is gestegen met 15% (3% per jaar) terwijl de premie is gestegen met 20% (4% per jaar).

Byob

Re: AOV premieaanpassing

Ongelezen bericht door Byob »

Heeft u het nu over een jaarlijkse stijging van premie en kosten, waar u nu eigenlijk achterkomt, of is er nu ineens na 5 jaar gewijzigd?

Premie AOV kan op meerdere manieren berekend worden.

- Beginnerskorting
- Indexering wel of niet
- Leeftijdsafhankelijk tarief wel of niet

Alles wat u beschrijft kan juist zijn. Ook afhankelijk van uw leeftijd.

Ik neem aan dat u de polis bij een tussenpersoon heeft gesloten, aangezien het De Amersfoortse is, vraag daar de offerte anders nog eens op die destijds is gemaakt?

kweenie

Re: AOV premieaanpassing

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarschijnlijk staat ook in de polisvoorwaarden wel of/hoe de bedragen worden aangepast. Er zijn verschillende manieren om met de door de jaren heen veranderende risico's om te gaan: ofwel een vaste premie de hele looptijd, ofwel een lagere premie bij lager risico en hogere premie bij hoger risico.

Gesloten