LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Azivo incasseert een hogere premie dan op mijn polisblad

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
chaos1

Azivo incasseert een hogere premie dan op mijn polisblad

Ongelezen bericht door chaos1 »

Sinds een jaar heeft mijn gezin m,v, 2 kinderen 16 en 17 jr. bij Azivo FNV Collectief de zorgverzekering afgesloten.
In November 2009 krijg ik het nieuwe polisblad voor 2010 met daarin de premie opbouw minus alle kortingen plus extra aanvullende kosten. Totaal te betalen (jaar) termijnpremie €2265,36. Alle bedragen staan duidelijk vermeld op het polisblad. Vervolgens wordt er zonder uitleg een bedrag afgeschreven van € 2737,31 verschil € 471,95.
Ik heb met Azivo gebeld en zij zeggen dat dit komt omdat mijn zoon halverwege dit jaar 18 wordt en daarvoor ook een premie betaalt moet worden. Mijn vraag daarop was of ze dat niet van tevoren hadden kunnen aangeven in de premie opbouw, waarop er een vaag antwoord kwam in de strekking dat dan de kortingen niet mee genomen konden worden. Ik vind dit misleidend en erg onfatsoenlijk omdat je de premies van andere maatschappijen vergelijkt op wat je uiteindelijk moet betalen. Namelijk het bedrag dat duidelijk onder de streep staat. In de toelichting staat wel iets over een verplicht eigen risico maar over deze truc staat niets aangegeven.
Ik ben het er niet mee eens en heb het door Azivo geïncasseerde bedrag gestorneerd. Kan iemand mij vertellen wat mijn rechten en plichten zijn in dit geval.

jvn

Re: Azivo incasseert een hogere premie dan op mijn polisblad

Ongelezen bericht door jvn »

Wat betreft die leeftijdsgrens van 18 jaar dat klopt wel,dan moet er voor een kind ook premie betaald worden.Maar de manier waarop het is gedaan is niet erg netjes.Hetgeen wat op de polis staat vermeld moet ook overeen komen met het werkelijk betaalde bedrag.De verzekeraar had u vooraf kenbaar moeten maken dat er een premiewijziging zou plaatsvinden bij de leeftijdsgrens van 18 jaar.
U kunt dit geschil kostenloos voorleggen aan de Ombusman voor Verzekeringen.
Maar dan moet u eerst een schriftelijk bezwaar indienen bij de verzekeraar tegen hun handelswijze.

testcase

Ongelezen bericht door testcase »

Inderdaad een gevalletje niet netjes.

Je kan een hoop drukte gaan maken. Maar financieel wordt je daar niet veel wijzer van.

Voor mij zou dit een reden zijn om zo snel als mogelijk over te stappen ipv allerelie ombudsmannen wakker te maken.

Miranda63

Ongelezen bericht door Miranda63 »

als je kind 18 word is deze toch vrij om zelf een zorgverzekering aan te gaan en zal deze verzekering en de rekening toch ook op haar of zijn naam komen te staan lijkt mij?

ik vind het vreemd dat een verzekeraar maar even aanneemt dat je kind op de polis blijft staan omdat ze helemaal niet weten of hij, bv werkt en dit zelf gaat regelen...het lijkt mij dat ze hier zowiezo naar moeten vragen vlak voor hij daadwerkelijk 18 jaar word en nu niet al even innen voor een situatie die nu nog niet aan de orde is..

jvn

Ongelezen bericht door jvn »

testcase schreef:Inderdaad een gevalletje niet netjes.

Je kan een hoop drukte gaan maken. Maar financieel wordt je daar niet veel wijzer van.

Voor mij zou dit een reden zijn om zo snel als mogelijk over te stappen ipv allerelie ombudsmannen wakker te maken.
Reactie jvn;

In deze zaak is het nog maar de vraag of een overstap nog mogelijk is...
En Ombudsmannen ( wakker maken ) dat is juist wel zinvol!
Omdat zij jaarlijks alle klachten bundelen en daar de verzekeraars op aan spreken.
En daar zijn ze niet blij mee,zo weet ik uit ondervinding.
Laten we juist blij zijn dat er Ombudsmannen zijn.Want behalve dat ze deskundig en objectief zijn,is het ook een van de weinige mogelijkheden om gratis een juridisch geschil te laten beoordelen.En ongeacht de uitspraak hoef je niet bang te zijn dat je achteraf een gepeperde rekening zal ontvangen!
Iedere burger moet zijn recht kunnen halen,ook met een kleine beurs.
Ooit hoorde ik een rechter zeggen: mensen die hun recht niet meer kunnen halen gaan met stenen gooien. En dat was een wijze uitspraak :!:

marietje1

Ongelezen bericht door marietje1 »

Unive kan goed vooruit kijken dan! Volgens de verzekerings wet moeten ze ongeveer een maand voor iemand 18 word een brief sturen met de boodschap dat de persoon 18 wordt en premie moet gaan betalen, en daar in de vraag of de persoon in kwestie ook bij deze verzekering wil blijven en dan pas premie gaan innen en niet al maanden van te voren.
Ik zou in ieder geval het teveel geinde terug vorderen of storneren en een brief te sturen hier over dat deze gang van zaken niet correct is.

Succes.

chaos1

Dames, Heren,
Hartelijk dank voor jullie positieve reacties.
Ik heb de premie ondertussen gestorneerd en een brief naar Azivo gestuurd waarin ik de zorgverzekering per 1 feb op zeg met een cc naar het Klachteninstituut Verzekeringen.
Ik heb mij ook bij een andere verzekeringsmaatschappij aangemeld.
Tzt laat ik wel weten hoe het afgelopen is.

chaos1

Even een reactie voor wat betreft de stand van zaken met Azivo.
Azivo heeft schriftelijk gereageerd met o.a. de mededeling dat, binnen Azivo, het ligt aan het ene computerprogramma dat niet met het andere computerprogramma communiceert en dat daardoor de berekende premie niet overeenkomt met het bedrag dat per automatische incasso is afgeschreven. (geef de programmatuur maar weer de schuld, programma's voeren alleen de opdrachten uit die door mensen worden ingevoerd). Ze bekennen schuld dat het allemaal niet zo had mogen zijn. Als goedmakertje zit er bij hun schriftelijke reactie een envelop met 4 bioscoop tegoedbonnen en dat is natuurlijk een een aardige geste. Tevens geven ze aan (Miranda 63, Marietje en JVN geven dat ook al aan) dat de zorgverzekeraar, een maand voordat mijn kind 18 wordt, mij hiervan op de hoogte brengt zodat mijn kind zelf kan bepalen of hij bij Azivo blijft of met een andere zorgverzekeraar in zee gaat. Dat lijkt mij dan weer vrij duidelijk en zoals het ook zou moeten gaan. Azivo weet dus wél hoe het moet. Vervolgens spreekt Azivo de wens uit of ik bij ze wil blijven en mijn besluit (veranderen van zorgverzekeraar) wil heroverwegen.
Dat wil ik best, en niet vanwege die bioscoopbonnen, ik geef ze een tweede kans........ Ik laat het even een dag of wat bezinken. Ligt er 3 dagen na de bovengenoemde brief van Azivo een accept giro in de bus of ik even het resterende bedrag van €471,95 voor 1 maart 2010 wil overmaken. Ben ik nou gek? Ben ik nou de enige met een zoon die 18 jaar wordt gedurende de looptijd van een zorgverzekering??
Ik ga Azivo maar weer een brief sturen en de accept giro gaat retour.

testcase

Ongelezen bericht door testcase »

Tja die computer he. :lol:

En het vervelend is, het is waarschijnlijk ook geen onwil van degen die antwoord heeft gegeven. Maar als niemand ingrijpt in die computer, rekent hij gewoon uit dat hij nog wat mist.

Ik denk datje straks 8 bioscoop kaartjes hebt :P

Gesloten