Ik vroeg me af of er misschien mensen zijn die hier meer over weten.
Mijn partner heeft een tijd in Belgie gewoond. Nu woont ze in Nederland. In totaal woont ze nu 3 jaar in Europa.
Op haar oude adres in Gent kreeg ze een brief dat ze zich bij een Zorgkas moest aansluiten voor een verplichte verzekering tegen invaliditeit en bijbehorende extra zorgkosten. Nu kan ik hier inkomen, alleen heeft ze geen recht op uitkering op grond van het feit dat ze geen EU-nationaliteit heeft. Oftewel: ze mag wel betalen maar is toch niet verzekerd!
Nu heb ik te kennen gegeven dat ik dit niet billijk vind. Ik verzeker me ook verplicht, maar ik weet dat ik altijd recht op uitkering heb. Zelfs voor pensioen geldt dat omdat ik weet datr ik zelf ook pensioen krijg als ik 65 ben. Maar als ik er geen rechten (dus zelfs geen formele rechten) aan ontleen vind ik het niet redelijk een verzekering te moeten aangaan. Zelfs een belasting komt je uiteindelijk ten goede, maar van deze verzekering weet ik dat ze er sowieso nooit voordeel uit haalt.
Weet iemand misschien of er een vrijstelling geldt of dat ik op een andere manier aan de verzekering kan ontkomen? En zoniet, kan de Belgische zorgverzekeraar in Nederland invorderingsmaatregelen treffen?
Het gaat me niet om het geld maar om het principe: Belgen krijgen er wat voor terug en zij niet en dat is discriminerend.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belgische verzekering - Vlaamse Zorgkas
-
Re: Belgische verzekering - Vlaamse Zorgkas
U zou eens kunnen informeren bij de sociale verzekeringsbank in Breda.Vragen naar afdeling...Belgische zaken. 076-5485000.Waarschijnlijk kunnen ze u daar verder helpen.Succes.