Beste,
Gisteren kreeg ik een email van Besured waarin stond vermeld: ‘In de afgelopen periode heb jij zorgkosten gemaakt die inmiddels vergoed zijn aan jou of jouw zorgverlener. Op een deel van deze zorgkosten is een eigen bijdrage van toepassing. Deze eigen bijdrage is door de overheid bepaald en is voor iedereen gelijk. Binnenkort worden deze kosten bij jou geïncasseerd.’ Nu weet ik dat je een eigen bijdrage moet betalen bij sommige factoren. Het gaat bij deze om eerstelijnspsychologische zorg.
Maar het probleem schuilt zich namelijk in het feit dat deze eigen bijdrage uit een periode komen van een klein jaar terug. Ik heb netjes mijn eigen risico toentertijd betaald, en op dat moment ook geen feedback gehad betreft; het nog moeten betalen van een eigen bijdrage. Ook online op je persoonlijke pagina heb ik niks kunnen inzien betreft betalingen. De communicatie richting de klant is dan ook ronduit matig. Nu 1 jaar later krijg ik een mail met een nota van €80-, die binnenkort van mijn rekening wordt afgetrokken. Dit vind ik best radicaal wij zijn overigens alweer een klein jaar later. Dit had ik dan ook niet aan zien komen, komt als een verassing op deurmat binnen.
Nu heb ik gebeld met Besured, en ik mijn verhaal uitgelegd en volgens hun 'gaat het altijd zo' ik vind het nogmaals vreemd. Ik had gevraagd om betalingsregeling te treffen. Maar dit was niet mogelijk voor onbekende reden. Want eerlijk ik heb hier gewoon niet op gerekend en ook niet meegenomen in de berekening van aankomende maand. Ik ben een student en ik werk hard om rond te komen, en heb helaas niet de financiële mogelijkheid om dit in een keer te kunnen betalen.
Wat raden jullie mij aan? Want ik vind dit nogmaals een heel vreemd verhaal.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Besured: 1 jaar later een eigen bijdrage innen?
Re: Besured: 1 jaar later een eigen bijdrage innen?
De eigen bijdrage is een andere kostenpost als het voor iedereen geldende eigen risico van € 350,- voor 2013. De eigen bijdragen voor eerstelijns psychologische zorg is voor zover mij bekend € 200,- te incasseren een jaar na de eerste contact.
Bedankt voor u reactie.vogels schreef:Je weet dat je een eigen bijdrage moet betalen en toch ben je verbaasd dat er een rekening voor komt? Dus hoezo niet op gerekend? Je hebt bijna een jaar gehad om wat opzij te zetten voor die eigen bijdrage, had je nu geen betalingsprobleem gehad.krillin schreef:Beste,
Gisteren kreeg ik een email van Besured waarin stond vermeld: ‘In de afgelopen periode heb jij zorgkosten gemaakt die inmiddels vergoed zijn aan jou of jouw zorgverlener. Op een deel van deze zorgkosten is een eigen bijdrage van toepassing. Deze eigen bijdrage is door de overheid bepaald en is voor iedereen gelijk. Binnenkort worden deze kosten bij jou geïncasseerd.’ Nu weet ik dat je een eigen bijdrage moet betalen bij sommige factoren. Het gaat bij deze om eerstelijnspsychologische zorg.
Maar het probleem schuilt zich namelijk in het feit dat deze eigen bijdrage uit een periode komen van een klein jaar terug. Ik heb netjes mijn eigen risico toentertijd betaald, en op dat moment ook geen feedback gehad betreft; het nog moeten betalen van een eigen bijdrage. Ook online op je persoonlijke pagina heb ik niks kunnen inzien betreft betalingen. De communicatie richting de klant is dan ook ronduit matig. Nu 1 jaar later krijg ik een mail met een nota van €80-, die binnenkort van mijn rekening wordt afgetrokken. Dit vind ik best radicaal wij zijn overigens alweer een klein jaar later. Dit had ik dan ook niet aan zien komen, komt als een verassing op deurmat binnen.
Nu heb ik gebeld met Besured, en ik mijn verhaal uitgelegd en volgens hun 'gaat het altijd zo' ik vind het nogmaals vreemd. Ik had gevraagd om betalingsregeling te treffen. Maar dit was niet mogelijk voor onbekende reden. Want eerlijk ik heb hier gewoon niet op gerekend en ook niet meegenomen in de berekening van aankomende maand. Ik ben een student en ik werk hard om rond te komen, en heb helaas niet de financiële mogelijkheid om dit in een keer te kunnen betalen.
Wat raden jullie mij aan? Want ik vind dit nogmaals een heel vreemd verhaal.
De nota is terecht en niet te laat, dus zal betaald moeten worden.
Ik wist eerst niet dat ik een eigen bijdrage moest betalen betreft de verleende zorg, omdat men dit zowel offline als online op je persoonlijke pagina niet met mij hebben gecommuniceerd. Vaak als je nog iets moet betalen, kun je dit online inzien. In mijn geval niet, vandaar dat het toch onverwachts kwam. Ik snap ondertussen dat nota terecht is en moet worden betaald, maar dat maakt het verhaal voor mij niet minder vreemd, betreft communicatie richting de klant toe.
Bedankt voor u reactie.Jantje7 schreef:De eigen bijdrage is een andere kostenpost als het voor iedereen geldende eigen risico van € 350,- voor 2013. De eigen bijdragen voor eerstelijns psychologische zorg is voor zover mij bekend € 200,- te incasseren een jaar na de eerste contact.
Ja ik heb het even opgezocht en het klopt inderdaad.
Dit wist ik dus niet! wel dat het gebeurde maar niet omdat het niet anders mocht! Hoe het met declaraties voor GGZ en zo zit weet ik niet, maar ziekenhuizen mogen pas na een jaar declareren, wat behoorlijk belachelijk is. Belachelijk is ook dat men blijkbaar niet zo helder is om te bedenken dat dat fors geld kost (een jaar rente zeg maar..)Zorgpremie kan omlaag
22-05-2014
De premie van de zorgverzekering kan in 2016 met 80 euro per premiebetaler omlaag. Dit omdat de zorgverzekeraars in 2015 eenmalig een meevaller krijgen van ten minste 800 miljoen euro door een lagere schadelast. Dat blijkt uit een brief die is gestuurd naar zelfstandige klinieken in Nederland en in het bezit is van deze krant.
De meevaller komt onder meer voort uit het feit dat ziekenhuizen de rekening sneller naar de zorgverzekeraar kunnen sturen. Nu is het nog zo dat een ziekenhuis pas na 365 dagen een rekening mag indienen bij de zorgverzekeraar. Deze termijn wordt ingekort naar 120 dagen. De rekening staat hierdoor minder lang open en wordt daardoor minder duur.
Op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid en de Nederlandse Zorgautoriteit is berekend wat de gevolgen zullen zijn. Volgens DBC-onderhoud, de organisatie die over de rekeningen gaat, scheelt het vier procent van de kosten. „De verwachte omzet voor 2015 voor de ziekenhuiszorg ligt rond de 20 miljard euro. Vier procent daarvan is 800 miljoen”, aldus de brief.
Ziekenhuizen, zorgverzekeraars en het ministerie van Volksgezondheid hadden om de kortere doorlooptijd van rekeningen gevraagd om sneller en beter inzicht in de kosten te kunnen krijgen. Hierdoor is eerder helder hoeveel geld er naar de zorg gaat en kan er eventueel sneller worden ingegrepen.
Bron: Telegraaf, 22-05-2014
En dat je met maatregelen permanent minimaal een half jaar zo niet een heel jaar achter loopt...
daarmee diskwalificeren de verantwoordelijken zich toch wel behoorlijk als geschikt voor de job...