LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] buitenlandse man dubbelverzekerd door regels IND??!!

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
pommie

buitenlandse man dubbelverzekerd door regels IND??!!

Ongelezen bericht door pommie »

Goedemorgen

Mijn buitenlandse man en ik zijn in januari 2011 naar NL gekomen. Terwijl hij in afwachting was van een verblijfsvergunning, hebben wij voor hem vanaf januari 2011 een buitenlanderverzekering afgesloten bij OOM verzekeringen. Een gewone NLse zorgverzekeraar kon hem namelijk niet accepteren zolang hij nog geen permanente verblijfsvergunning had. De IND vertelde ons dat dit tussen de 3-6 maanden kon duren. Aangezien wij niet wilden dat hij zonder verzekering zou zitten, hadden we voor de zekerheid de OOM verzekering afgesloten tot augustus 2011.

In april 2011 heeft hij van de IND zijn permanente verblijfsvergunning ontvangen.

Toen zijn OOM verzekering in aug 2011 afliep hebben wij vervolgens een basisverzekering aangevraagd bij de Ohra. Nu blijkt dat mijn man in de periode april-aug bij een NLse zorgverzekeraar verzekerd had moeten zijn en dus verzekert Ohra hem nu per april 2011. Dit betekent voor ons dubbele lasten voor 4 maanden. Hierbij ga ik nog niet eens in op het feit dat Ohra er 1,5 maand over heeft gedaan om onze aanvraag af te ronden, en in deze 1,5 maand herhaaldelijk aan de telefoon vertelde dat mijn man nu NIET verzekerd was. Waarom dan betalen voor die 1,5 maand?

Opmerkingen
1. Waarom is OOM verzekeringen geen NLse zorgverzekeraar?
2. Kun je dubbelverzekerd zijn? Je kan toch ook niet 2x voor dezelfde misdaad berecht worden, of 2x een autoverzekering afsluiten?
3. Bij wie kan ik verhaal halen? Ik ga toch geen dubbele lasten betalen, wij moeten dus nu Ohra terugbetalen per april 2011, dat kost ons meer dan E400 extra, terwijl hij al verzekerd was bij OOM!

Tips bijzonder welkom!

kweenie

Re: buitenlandse man dubbelverzekerd door regels IND??!!

Ongelezen bericht door kweenie »

1.
De OOM verzekering is welliswaar een verzekering tegen ziektekosten, maar valt niet binnen het stelsel van Nederlandse zorgverzekeringen volgens de zorgverzekeringswet. Het is een beetje een technisch verhaal, maar binnen dat stelsel is onder andere de aannameplicht en er zit onder andere een onderlinge verrekening tussen de verzekeraars (en de staat) in van bv. extra dure groepen mensen. Een zorgverzekering volgens de zorgverzekeringswet is dus heel anders dan zomaar een losse verzekering.

2.
Ja, je kunt dubbel een verzekering afsluiten. Ook een auto kun je dubbel verzekeren, maar je kunt dan niet de schade dubbel verhalen. En bv. voor sommenverzekeringen zoals een overlijdensrisicoverzekering geldt al helemaal dat je daar meerdere van kunt hebben. Het is dus ook mogelijk om meer zorgverzekeringen tegelijk af te sluiten.

3.
Als nederlander en buitenlander met verblijfsvergunning heb je vanaf dat moment verzekeringsplicht volgens de zorgverzekeringswet. Op dat moment had je de verzekering bij OOM kunnen opzeggen. Zie ook hun site:

Ik heb een verblijfsvergunning gekregen, kan ik de Global Visitor-verzekering opzeggen en premie terugkrijgen?

Ja dat kan. Zodra een verblijfsvergunning is afgegeven ontstaat er een verzekeringsplicht voor de basisverzekering. U kunt een schriftelijk verzoek tot beëindiging van de verzekering richten aan OOM Verzekeringen (dit mag via e-mail).

Het is nodig om een kopie van de verblijfsvergunning mee te sturen. Vermeld ook uw bankrekeningnummer in de e-mail. U krijgt de teveel betaalde premie namelijk terug. Wel vindt er een aftrek voor de kosten plaats.

De verzekering wordt beëindigd per afgiftedatum van de verblijfsvergunning.

Ik weet alleen niet of je het over zo'n lange tijd met terugwerkende kracht alsnog terug kunt krijgen, maar als je binnen een redelijke termijn achteraf zou opzeggen, denk ik dat je gewoon vanaf april het geld terug had gekregen.

Het is alleen wel raar dat de IND niet meteen bij het verstrekken van de verblijfsvergunning aan hem vertelt dat hij vanaf dan verzekerd moet zijn. Je zou denken dat je dan wel een informatiefoldertje zou krijgen met wat de consequenties zijn van het hebben van een verblijfsvergunning.

pommie

Ongelezen bericht door pommie »

bedankt voor de tips kweenie. ik ga verhaal halen bij OOM, het lijkt dat ik daar de meeste kans heb om mijn geld terug te krijgen, want de Ohra heeft mij net aan de telefoon bijzonder duidelijk gemaakt dat zij hem moeten verzekeren per april 2011.
Wel vermoeiend die regels, men gaat er maar van uit dat wij die dingen in de gaten houden. Ik denk: hij is verzekerd, wij volgen de wet, niks meer aan doen.

Tineke59

Ongelezen bericht door Tineke59 »

Kijk eens op de site van Buitenlandse Partner. Daar kom jouw situatie vaker voor.

DJM

Ongelezen bericht door DJM »

pommie schreef: Een gewone NLse zorgverzekeraar kon hem namelijk niet accepteren zolang hij nog geen permanente verblijfsvergunning had.
Deze zin is belangrijk.
Degene die dit zei is verantwoordelijk en het zou mooi zijn als je dat zwart op wit hebt.

frenchy

Ongelezen bericht door frenchy »

DJM schreef:
pommie schreef: Een gewone NLse zorgverzekeraar kon hem namelijk niet accepteren zolang hij nog geen permanente verblijfsvergunning had.
Deze zin is belangrijk.
Degene die dit zei is verantwoordelijk en het zou mooi zijn als je dat zwart op wit hebt.
Wat een onzin DJM.
De overheid bepaald de regels en niet degene die het hem moet vertellen. Ik werk bij een zorgverz en zou mooi zijn als ik verantwoordelijk wordt gesteld voor zulke uitspraken.

En zwart op wit? Kijk maar eens op deze site http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... g-heb.html

Gesloten