LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Chaos administratie bij Zilveren Kruis

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Robetrto83

Chaos administratie bij Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door Robetrto83 »

Onderstaande brief heb ik aan Zilveren Kruis gestuurd. Een grote administratieve choas daar bij mij in ieder geval. Ik laat nog weten wat de reactie is.

Goedemiddag,

Op 19 augustus heb ik een sommering van Flanderijn / van Eck ontvangen betreffende een achterstallige betaling van E93,80(exclusief rente). Dit gaat over drie periodes van mijn aanvullende premie waarvan Zilveren Kruis meent dat ik geen premie heb betaald.

Ik kan niet bewijzen of dit wel of niet het geval is, ik heb geen 100% waterdichte administratie. Ook heb ik geen zin en tijd om uit te zoeken of Zilveren Kruis in haar recht staat aan de hand van het controleren van mijn afschrijvingen en brieven die ik begin dit jaar en daarvoor van Zilveren Kruis heb ontvangen betreffende deze volgens Zilveren Kruis achterstallige betaling.

Feit is dat ik weet dat ik van Zilveren Kruis heel vaak post heb gehad dat mijn verzekering en aanvullende pakketten verandert waren. Om de paar weken kreeg ik wel weer een brief dat mijn polis verandert was en mijn vorige vervallen was.
Hiernaast kreeg ik geregeld brieven waarin stond dat ik geld schuldig was aan het Zilveren Kruis betreffende niet betaalde premies. Dan kreeg ik weer brieven waarin stond dat ik juist geld terug kreeg. De bedragen in deze brieven varieerden van E25,- tot boven de duizend euro. Ik zal twee voorbeelden van brieven die ik hier heb liggen geven:

Te betalen €1196,61 (21-feb-2011)
Te ontvangen €1537,65 (28-feb-2011)

Ook als ik naar mijn betalingsverkeer met Zilveren Kruis kijk zie ik dat ik er bedragen zijn afgeschreven die vervolgens later weer zijn bijgeschreven of andersom. Ik zal een paar voorbeelden geven:

Afgeschreven €13,52 (21-jan 2010)
Bijgeschreven €13,52 (28-jan-2010)
Afgeschreven €13,52 (01-feb 2010)
Afgeschreven €184,51 (03-jan-2011)
Bijgeschreven €184,51 (02-maart-2011)

In het laatste geval is het maar goed dat ik mijn afschrijft gelukkig nog weleens bekijk, want het is dat ik toen der tijd gebeld heb of ik had niet gemerkt dat Zilveren Kruis even ruim €184,- van mijn rekening had afgeschreven.

Ik kan bevestigen dat ik hier twee brieven heb liggen waarin Zilveren Kruis mij vraagt €93,80 over te maken. Echter aangezien ik zovaak brieven kreeg dat ik dan weer moest betalen, dan weer geld terug kreeg, dan weer mijn polis verandert was heb ik dit nooit echt series genomen.

Heel toevallig heb ik laatst weer een zaak gehad betreffende twee maandpremies die ik nog moest betalen. (Mijn werkgever betaalde dat voorheen voor mij, maar daar ben ik sinds eind juni 2011 uit dienst getreden). Ik heb toen op 26 juli 2011 een brief gehad waarin staat dat Zilveren Kruis rond 9 augustus 2011 €246,94 van mijn rekening zou afschrijven. Na bellen met Zilveren Kruis heb ik toen te horen gekregen dat Zilveren Kruis dat bedrag op 10 augustus van mijn rekening heeft willen afschrijven maar dit niet gelukt is (omdat ik rood stond).

Echter heb ik op 9 augustus 2011 al een brief ontvangen waarin staat dat ik een betalingsachterstand heb en of dat ik het bedrag via eerder ontvangen acceptgiro zou willen betalen. Ten eerste heb ik hiervan nooit een acceptgiro ontvangen en dit heeft een medewerker van Zilveren Kruis mij ook bevestigd door de telefoon aangezien hij me geen betalingskenmerk kon doorgeven. Ten tweede klopt het toch niet dat ik als klant al op 9 augustus een brief krijg (welke dus op 8 augustus of eerder gemaakt is) waarin staat dat ik een betalingsachterstand heb terwijl ik eerst geïnformeerd ben dat er rond 9 augustus geld van mijn rekening afgeschreven wordt.

Punt wat ik wil maken betreffende mijn sommering van €93,80 van Flanderijn / van Eck is dat mijn administratie dan misschien niet helemaal 100% op orde is, maar dat dat van Zilveren Kruis ook zeker geen schoonheidsprijs verdient. Omdat Zilveren Kruis mij zovaak bestookt heeft met verschillende informatie ben ik de informatie die ik kreeg steeds minder serieus gaan nemen. Hiernaast komt nog eens het merkwaardige betalingsverkeer kijken welke ik net heb uitgelegd. Dan trek in misschien de onterechte conclusie dat het wel goed zal zitten. Komt nog eens bij kijken dat juist om situaties zoals deze te voorkomen ik Zilveren Kruis gemachtigd heb om automatisch geld van mijn rekening te schrijven. Vervolgens maakt Zilveren Kruis er een potje van.

Betreffende de sommering van Flanderijn / van Eck komt het totaal bedrag wat ik moet betalen inclusief buitengerechtelijke kosten en rente op €139,58. Ik ga voor dit bedrag geen dagvaarding aan zolas mijn alternatief is, omdat ik geen zin en al zeker geen tijd heb om al mijn brieven te kopiëren en juridisch advies in te winnen over wat te doen nu. Zilveren Kruis beweert nog 3 maandpremies van mij te krijgen, ik betwijfel het, maar ik kan en wil het niet bewijzen, heb betere dingen te doen. De informatievoorziening van Zilveren Kruis naar mij toe is zo slecht geweest en ook het betalingsverkeer zo raar dat ik een schikking wil voorstellen welke inhoud dat beide partijen de helft van het bedrag van €139,58 voor hun rekening nemen.

Indien dit, of iets wat hierop lijkt niet mogelijk is zal ik met tegenzin en een gevoel van onrecht het bedrag betalen, maar wel gelijk mijn verzekering bij Zilveren Kruis per 01-jan 2012 opzeggen om nooit meer terug te komen.

In reactie verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

Roberto

Relatienr: xxxxxxxxx

Mathilde D.

Re: Chaos administratie bij Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Goed zo Roberto,

Je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat de zorgverzekering nu gewoon een compleet overzicht naar je toe moet sturen. Het is heel raar dat Zilveren Kruis zijn administratie niet op orde heeft.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Op 19 augustus heb ik een sommering van Flanderijn / van Eck ontvangen betreffende een achterstallige betaling van E93,80(exclusief rente). Dit gaat over drie periodes van mijn aanvullende premie waarvan Zilveren Kruis meent dat ik geen premie heb betaald.

Ik kan niet bewijzen of dit wel of niet het geval is, ik heb geen 100% waterdichte administratie
Door deze laatste zin had je net zo goed de brief niet kunnen schrijven

Robetrto83

Daar heb je op zich wel een punt, maar blijf liever dicht bij de waarheid. Heb nog geen reactie binnen gehad behalve dan dat het ipv 2 werkdagen nog eens 5 werkdagen kan duren voordat ik een inhoudelijke reactie krijg. Ben wel benieuwd wat ik ga krijgen

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Robetrto83 schreef:Daar heb je op zich wel een punt, maar blijf liever dicht bij de waarheid. Heb nog geen reactie binnen gehad behalve dan dat het ipv 2 werkdagen nog eens 5 werkdagen kan duren voordat ik een inhoudelijke reactie krijg. Ben wel benieuwd wat ik ga krijgen
Je had eventueel kunnen iets kunnen zeggen in de trant van :
Zover als ik in mijn administratie heb kunnen nazien zijn de bedoelde premies wel betaald

Dan lieg je zeker niet , maar geeft hun ook niet een kans om voor open doel te scoren.

Robetrto83

Dat had inderdaad een betere formulering geweest...

Heel toevallig wat ik nu weer binnen krijg. Op 5 september heb ik E246,94 van mijn rekening laten afschrijven voor de periode 01-07-2011 - 31-08-201 (De maanden juli en augustus). Dat is die achterstallige betaling waar ik het in mijn brief over heb.

Ik kreeg vrijdag 9 september een brief met dagtekening 7 september dat ik de maand augustus nog niet betaald heb en of ik E95,85 wil overmaken.

Het kan zijn dat de betaling net te laat binnen gekomen is bij Zilveren Kruis, maar dat betwijfel ik, zit toch 2/3werkdagen tussen het overmaken en de dagtekening, maar het zou kunnen.

Belangrijkste punt vind ik dat dat bedrag weer niet klopt. Ik ben tot 31 augustus aanvullend verzekerd en daarna niet meer volgens eerder ontvangen brieven. Dan zou dat bedrag geen E95,85 moeten zijn (dit is enkel mijn basisverzekering) maar E123,47 (basisverzekering+twee aanvullende verzekeringen).

En als Zilveren Kruis meent dat ik augustus nog niet betaald heb waarom krijg ik dan geen bericht over juli? Het bedrag van E246,94 wat ik 5 september heb overgemaakt is immers ook voor de maand juli.

Goed bezig die jongens van Zilveren Kruis!

Ik wilde de brief als bijlage toevoegen maar krijg de melding:"De bijlagequota is bereikt." Iemand enig idee hoe dat komt? Heb nog nooit een bijlage toegevoegd, dus kan niet aan mijn limiet zitten...

Wacht overigens nog steeds op een reactie op mijn brief

frenchy

Ongelezen bericht door frenchy »

Als je iedere maand nou eens gewoon op tijd betaald, dan krijg je ook niet die problemen die je nu hebt. Nu betaal je weer augustus pas in september. En dan klagen dat je weer een brief krijgt. Betaal augustus in augustus, vóór de vervaldatum, krijg jij geen brief. Je hebt niet eens je eigen administratie op orde, hoe kun je dat dan van een ander verwachten?

En je brief vind ik waardeloos. Neem enkele punten:
Ik kan niet bewijzen of dit wel of niet het geval is, ik heb geen 100% waterdichte administratieSorry hoor, dit schrijf je toch niet in een brief aan j3 schuldeiser. Je gooit je eigen deuren in zo.
Ook heb ik geen zin en tijd om uit te zoeken of Zilveren Kruis in haar recht dit kun je ook niet schrijven. Je schrijft een brief waarin je wilt uitleggen dat jij in je recht staat en geeft tegelijkertijd aan dat je administratie niet klopt en je ook geen zin hebt dit uit te zoeken. Reactie van een deurwaarder zou kunnen zijn (en zelfs een rechter) "Tuurlijk klopt je administratie niet, daarom krijg je al die brieven. "
In het laatste geval is het maar goed dat ik mijn afschrijft gelukkig nog weleens bekijkweer een punt dat je administratie een puinhoop is. Dit hoor je iedere maand te controleren want of het nou ingehouden wordt of niet, of je nou een acceptgiro hebt gehad of niet, de eindverantwoording ligt ALTIJD bij jou!

Verder ga ik niet op de brief in. Is mij teveel werk. Zo zal het bij ZK ook zijn. Schrijf een duidelijke brief, dit is echt 3x niks!

En dan jouw reactie
Goed bezig die jongens van Zilveren Kruis!
Nee hoor, JIJ bent goed bezig!! Betaal gewoon op tijd, heb je dat gezeik ook niet.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Jij betaald niet op tijd en dan geef je Zilveren Kruis de schuld dat zij hun admin niet op orde hebben??

Beetje omgekeerde wereld niet :roll:

Robetrto83

Ik heb inmiddels telefonisch contact gehad met een medewerker van zilveren kruis. Aardige dame, maar nu wordt mij weer verteld dat ik een maandpremie te weinig heb betaald in het jaar 2010. Januari 2010 heb ik zelf overgemaakt. Vanaf dat moment zou mijn werkgever het betaald moeten hebben. Ik mag nu dus mooi zelf uitzoeken of mijn werkgever, waar ik nu niet meer werk, dit toen gedaan heeft. Heb natuurlijk niets beters te doen.

En dan vraag ik aan de dame hoe het dan zit met die 3 aanvullende premies waarvoor ik een incassobureau op mijn dak kreeg, maar daar kan ze niets over vinden in haar systeem. Toch een mooi zooitje ongeregeld daar allemaal. Ik schrijf die bovenstaande brief omdat ik 3 aanvullende premies(2 uit 2010 en 1 uit 2011) nog zou moeten betalen, daar kan de medewerker van ZK mij vervolgens niets over vertellen, maar ZK heeft ondertussen wel ontdekt dat ik nog 1 maandpremie moet betalen...

En beste frenchy en sephora30 ik wil graag benadrukken dat gedurende de 10 jaar dat ik klant ben bij ZK ik altijd op tijd betaald heb. Niet te snel oordelen dat iemand weer niet op tijd betaald heeft zou wel van respect getuigen…Heel toevallig ging er wat mis in juli en augustus mede omdat ik gestopt ben bij mijn oude werkgever. Het wel of niet op tijd betalen heeft overigens totaal niets te maken met mijn ontvangen incassobrief. De 2 zaken hebben totaal geen verband met elkaar! Het is toevallig een heel mooi voorbeeld gebleken dat ook hier de administratie van ZK niet op orde is.

En ik geloof toch ook echt dat ik hier degene ben die een dienst afneem! Bij ZK in dit geval, dan verwacht ik dan hun administratie inderdaad 100% op orde is, juist omdat die van mij dat niet is! En ik schrijf ook geen brief waarin ik zeg dat ik in mijn recht sta, ik schrijf enkel dat ik het onbegrip heb voor de situatie waar ik door ZK inzit. Als ik geen gehoor vind betaal ik gewoon maar is ZK een altijd netjes op tijd betalende klant met een “85% waterdichte” administratie kwijt. Wat zou op de lange termijn winstgevender voor een verzekeringsmaatschappij zijn?

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Heeft niks met oordelen te maken, het kan altijd gebeuren dat je niet op tijd kan betalen, maar dan moet je daarna wel hand in eigen boezem steken als het misgaat bij de organisatie.

Dus niet hier Zilveren Kruis in een kwaad daglicht zetten.

mikepike1961

Ongelezen bericht door mikepike1961 »

Goedemorgen,

Na anderhalf jaar heen en weer bellen, schrijven en mailen over achterstallige premies ben ik naar de rechter gestapt. Daar kreeg ik ongelijk (m.i. onterecht maar ik had de moed niet meer om me verder door die ondoordringbare muur heen te worstelen. Ik moest een kleine 2000 euro betalen (waarvan het meeste procedurekosten) Met flanderijn en van Eck een betalingsregeling getroffen. Deze ben ik netjes nagekomen en op 30 augustus jongstleden is deze volledig ingelost. Ik heb daar een brief van Flanderijn en van Eck van ontvangen. Wat een opluchting! SInds 2 jaar worden de premies automatisch afgeschreven en die zijn in die 2 jaar keurig netjes betaald. Schuldenvrij dus.....

Een week later krijg ik (op zaterdag) 4 brieven in de bus dat er een achterstand van 4 maanden is. Ik ging uit me panty maar kon op dat moment nergens mijn beklag doen. Heb gelijk via internet een klacht ingediend met de vraag of ik maandag gebeld kon worden. Dit is 2 weken geleden dus. Alleen een automatische mail teruggekregen. Ik ben bang dat de ellende gewoon overnieuw begint. Bellen heeft geen zin. De één weet daar niet wat de ander doet en ze geven elkaar of het systeem de schuld. Ik spreek uit ervaring als ikzeg dat het daar één grote klantonvriendelijke administratieve chaos is! Ik word er moedeloos van. Ik overweeg in bezwaar te gaan (4x) ik heb de brief van Flanderijn en van Eck en mijn afschriften van het hele jaar die mijn gelijk bewijzen. Wat een bende daar.......

Robetrto83

Dat vind ik echt een ongelooflijk verhaal. Ik wordt morgen terug gebeld door de dame van ZK en zal haar dan mede delen dat ik de door hun ontdekte achterstallige premie betaal, maar dat ik wel graag een garantie wil dat ik dan alles betaald heb. Want anders kan ZK wel bezig blijven. Ben ook benieuwd hoe jouw zaak zich verder ontwikkeld mike...

Gesloten