LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] cjib en zorgtoeslag

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
wish

cjib en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door wish »

Hoi, ik hoop dat iemand hier me uit kan leggen of deze situatie klopt.

Mijn vriend heeft een schuld bij zijn zorgverzekeraar door een conflict over wel/niet doorlopen zorgverzekering toen hij in het buitenland zat. Hierdoor betaalt hij zijn zorgpremie via cjib, iets van 150 per maand. Daarnaast wordt ook zijn volledige zorgtoeslag ingehouden.

'Klopt' dit nu? En is het zo dat er überhaupt iets afgelost wordt of valt dit allemaal onder de noemer boetes? CJIB zowel als zorgverzekeraar blijven naar elkaar wijzen als ik (telefonisch) om opheldering vraag.

Alvast bedankt aan degene die de moeite wil nemen me even te verduidelijken hoe dit (misschien) zit!

Leo The Emperor

Re: cjib en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

kijk hire eens :
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... etaal.html
Zes maanden betalingsachterstand zorgverzekering

Uw zorgverzekeraar brengt u schriftelijk op de hoogte als hij u na 6 maanden betalingsachterstand aanmeldt als wanbetaler bij het CVZ. Zodra u bent aangemeld als wanbetaler bij het CVZ, betaalt u geen zorgpremie meer aan uw zorgverzekeraar. U moet vanaf dat moment een hogere premie betalen aan het CVZ. Dit heet een bestuursrechtelijke premie. De hoogte bedraagt 130% van de standaardpremie. Dit is de gemiddelde premie die zorgverzekeraars vragen voor de basisverzekering.

Bent u het oneens met het besluit, dan moet u contact opnemen met uw zorgverzekeraar.

Betaling van de bestuursrechtelijke premie

Heeft uw zorgverzekeraar u bij het CVZ aangemeld als wanbetaler, dan stuurt het CVZ een brief naar uw werkgever, uitkeringsinstantie of pensioeninstantie. Deze is wettelijk verplicht de bestuursrechtelijke premie direct in te houden op uw loon, uitkering of pensioen. Uw werkgever of uitkeringsinstantie betaalt het bedrag vervolgens aan het CVZ.

Als u geen (regelmatige) inkomsten heeft, ontvangt u maandelijks een acceptgiro van het CJIB. U moet dan zelf de bestuursrechtelijke premie overmaken. Dit geldt ook als uw inkomen onvoldoende is om de bestuursrechtelijke premie in te houden.

Ontvangt u een uitkering op bijstandsniveau, dan geldt een aangepaste regeling. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met het CVZ.

Schuld aflossen bij zorgverzekeraar

Met de betaling van de bestuursrechtelijke premie aan het CVZ lost u de schuld bij uw zorgverzekeraar niet af. Dat moet u zelf regelen. U kunt proberen hiervoor een betalingsregeling treffen met uw zorgverzekeraar.

Schuld afgelost of schuldhulpverlening aangevraagd

Het CVZ stopt met inhouden van de bestuursrechtelijke premie als uw zorgverzekeraar u afmeldt bij het CVZ. Dit gebeurt als u de openstaande schuld die u heeft bij uw verzekeraar heeft terugbetaald, of als u een regeling voor schuldhulpverlening heeft getroffen. U ontvangt dan schriftelijk bericht van het CVZ dat de inhouding of betaling van de bestuursrechtelijke premie stopt.

Uw eventuele werkgever, uitkeringsinstantie of pensioeninstantie ontvangt ook bericht dat hij geen premie meer hoeft in te houden.

wish

Hé Leo the Emperor, dank voor je reactie.

Ik had deze site waaruit je citeert net precies onder ogen maar kon hier toch niet uit opmaken of het klopt dat én de zorgtoeslag wordt ingehouden én dat er maandelijks (dus naast die ingehouden toeslag) 150 euro betaald wordt aan cjib.
Heeft uw zorgverzekeraar u bij het CVZ aangemeld als wanbetaler, dan stuurt het CVZ een brief naar uw werkgever, uitkeringsinstantie of pensioeninstantie. Deze is wettelijk verplicht de bestuursrechtelijke premie direct in te houden op uw loon, uitkering of pensioen. Uw werkgever of uitkeringsinstantie betaalt het bedrag vervolgens aan het CVZ.

Als u geen (regelmatige) inkomsten heeft, ontvangt u maandelijks een acceptgiro van het CJIB. U moet dan zelf de bestuursrechtelijke premie overmaken. Dit geldt ook als uw inkomen onvoldoende is om de bestuursrechtelijke premie in te houden.

Hieruit moet ik toch afleiden dat het een of-of situatie is? Ofwel wordt de bestuursrechterlijke premie ingehouden via zorgtoeslag (wat natuurlijk niet voldoende is, er zou dan iets van 50 denk ik bijbetaald moeten worden), ofwel je ontvangt gewoon je zorgtoeslag en betaalt zelf de bestuursrechterlijke premie.

Lees ik die tekst verkeerd?

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

De bestuursrechtelijke premie is in het geheel geen aflossing. het vervangt je reguliere zorgverzekering totdat de achterstand inclusief incassokosten volledig is afgelost.

Waarschijnlijk legt een (voor de achterstand ingeschakelde) deurwaarder beslag op de zorgtoeslag.

wish

Mendoza schreef:De bestuursrechtelijke premie is in het geheel geen aflossing. het vervangt je reguliere zorgverzekering totdat de achterstand inclusief incassokosten volledig is afgelost.

Waarschijnlijk legt een (voor de achterstand ingeschakelde) deurwaarder beslag op de zorgtoeslag.
ja, dat dat geen terugbetaling was wist ik wel al. Maar zouden we geen bericht moeten krijgen over zo een beslaglegging op zorgtoeslag? We ontvingen net een week geleden ofzo zijn nieuwe toekenning zorgtoeslag en daar staat verder niets bijzonders bij.

Belastingdienst maar eens bellen dan, in plaats van cjib en zorgverzekering. Misschien dat zij iets kunnen uitleggen.

Dank voor de suggestie Mendoza

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

Vermoedelijk heeft je vriend zich nooit uitgeschreven. Daardoor is de zorgverzekering niet gestopt en heeft hij de stukken van de deurwaarder nooit gezien.

Je kunt het beste ook contact opnemen met de betreffende zorgverzekeraar, zij kunnen je zeggen aan wie ze de achterstand uit handen hebben gegeven. Hou er rekening mee dat er een kleine 15 euro aan kosten verdampt bij elke maand dat de zorgtoeslag ingehouden wordt. Omdat er geen sprake is van een betalingsregeling loopt de rente ook door.
Gezien alle kosten die er bij komen, kan deze schuld kan beter gister dan vandaag afgelost worden.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Daarnaast wordt ook zijn volledige zorgtoeslag ingehouden.
Klopt. Ik denk dat allereerst de vraag beantwoord dient te worden . Wie en waarom deze zorgtoeslag wordt ingehouden. Is er beslag op gelegd, en door wie dan ?

Degene die normaal de zorgtoeslag aan jullie betaald zou moeten kunnen aangeven waar dat geld nu heen gaat.

( Daarnaast zou je ook met de zorgverzekeraar contact kunnen opnemen om te bepalen hoe groot de achterstand nu is. Zoals je zelf inmiddels hebt gezien dient de betaling aan het CJIB alleen voor de lopende verplichting en wordt de achterstand niet ingelost )

wish

Via de belasting heb ik vanochtend in ieder geval duidelijkheid gekregen over de situatie. Nu nog even ergens een bergje geld vandaan toveren :S

Mijn dank, Leo en Mendoza, voor het meedenken!

Gesloten