LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CZ het moet niet gekker worden

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Lindawe

CZ het moet niet gekker worden

Ongelezen bericht door Lindawe »

Ik krijg net een rekening van CZ op de mat voor 170 euro.
Het eigen risico dus.
Nu weet ik 100% zeker dat ik dit jaar nergens naartoe geweest ben,maar de datum van de nota is 30 mei dit jaar.
Ik heb net de Cz gebeld,die mij het nummer heeft gegeven van die instantie die heeft gedeclareerd.
Een kliniek in Bilthoven,ik woon in Oudenbosch en ik weet dat ik nog nooit in Bilthoven geweest ben.
Hebben ze dan mijn relatienummer doorgegeven,misschien dat er nummers zijn omgedraaid ofzo?
Hoe kan ik nu bewijzen dat ik dat niet geweest ben,is wel makkelijk zo,de zorg van een ander betalen.
Ik zit nu wel met een rekening.

Chocomelk

Re: CZ het moet niet gekker worden

Ongelezen bericht door Chocomelk »

CZ moet bewijzen dat jij daar bent geweest, vraag ze om een kopie van het declaratie formulier.
Overigens moet je ook vaak een verwijzing hebben voor een kliniek. :wink:

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Jij hoeft niet te bewijzen dat je daar niet bent geweest maar zij moeten bewijzen dat je er wel bent geweest.

Bel anders de zorgverlener zelf eens op en probeer er met beiden uit te komen. Zo'n fout kan best hersteld worden maar kan wel eventjes duren soms. Wat in ieder geval wel verstandig is, is om schriftelijk met CZ te communiceren dat je de rekening betwist en nooit daar bent geweest. Zodat je in ieder geval kan aantonen dat je dit tijdig gecommuniceerd hebt. Het wil in een vervelend geval nog wel eens gebeuren dat afdelingen langs erlkaar heen werken en dat bijvoorbeeld de afdeling debiteuren je gaat bestoken met herinneringen een aanmaningen enzo.. Voor je het weet tegenwoordig is er een incassoprocedure opgestart. Vandaar het advies tijdig en schriftelijk te communiceren.

In veruit de meeste gevallen wordt het wel opgelost.

Lindawe

Cz wilde in ieder geval niet helpen,die vrouw zei aan de lijn,ja wat wil je dat ik doe.
Ik heb vandaag gebeld met de zorgverlener en die zou terugbellen maar dat hebben ze nog niet gedaan.
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat er iemand met mijn relatienummer dus mijn gegevens aan de haal gaat.

Emmy75

Lindawe schreef:Cz wilde in ieder geval niet helpen,die vrouw zei aan de lijn,ja wat wil je dat ik doe.
Ik heb vandaag gebeld met de zorgverlener en die zou terugbellen maar dat hebben ze nog niet gedaan.
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat er iemand met mijn relatienummer dus mijn gegevens aan de haal gaat.
Meestal is er een controle tussen de combi relatienummer en geboortedatum. Nu kan het ook wel eens voorkomen dat de instelling zonder relatienummer declareert en de ene medewerker zoekt het er even bij (service) en de ander wijst klakkeloos af. Soms kunnen daardoor nog wel eens fouten ontstaan. Of heeft de instelling de behandeling op de verkeerde patiënt geboekt. Of zijn er 2 nummers omgewisseld en is er toevallig een met dezelfde geboortedatum.
Dit soort grapjes wil ook nog wel eens misgaan bij tweelingen ofzo waarbij ouders het dan leuk vinden om ze exact dezelfde voorletters te geven. Leuk maar kan die tweeling later ontzettend veel problemen opleveren. enz. enz.

Heb je iemand van de klantenservice gesproken? Vraag naar de afdeling die over de rekeningen van verzekerden gaan, meestal debiteuren of vraag naar de afdeling waar de nota van de zorgverlener verwerkt is. Zij kunnen wat meer nakijken. Communiceer in ieder geval schriftelijk (e-mail mag ook) naar CZ dat deze rekening niet kan kloppen. Dan heb je iets in handen als het tot een incasso escaleert. Blijf er wel actief achteraan gaan totdat je definitief bevestiging hebt op papier dat het gecorrigeerd is.

Het is niet behulpzaam van de verzekeraar, het antwoord wat zij gaf. Bel desnoods eens met de instelling die de nota heeft ingediend en vraag eens na wat zij precies op de declaratie hebben gezet en vraag of zij het rechtzetten.

frenchy

Ongelezen bericht door frenchy »

je hoeft er niet te zijn geweest, in Bilthoven is een laboratorium waar bloedonderzoeken ed gedaan worden.
Heb je niet zo`n onderzoek laten doen? Kan ook via de huisarts? Of zelfs als je in een ander ziekenhuis bent geweest, bv bloed prikken in ziekenhuis A en dat is dan doorgestuurd naar Bilthoven?
Je kunt gewoon in Bilthoven je factuur opvragen, dan weet je zeker wat er is.

Webcareteam CZ
Contacteer:

Ongelezen bericht door Webcareteam CZ »

Geachte heer of mevrouw Lindawe,

Als medewerker van CZ lees ik uw bericht. Vriendelijk vraag ik u contact op te nemen met ons team Klachten en geschillen om uw probleem (nogmaals) te bespreken.
U kunt ons bereiken via telefoonnummer (013) 593 80 90.

Met vriendelijke groet,
Team Klachten en geschillen CZ

Lindawe

frenchy schreef:je hoeft er niet te zijn geweest, in Bilthoven is een laboratorium waar bloedonderzoeken ed gedaan worden.
Heb je niet zo`n onderzoek laten doen? Kan ook via de huisarts? Of zelfs als je in een ander ziekenhuis bent geweest, bv bloed prikken in ziekenhuis A en dat is dan doorgestuurd naar Bilthoven?
Je kunt gewoon in Bilthoven je factuur opvragen, dan weet je zeker wat er is.

Zoals ik al zei,heb ik geen onderzoeken laten doen,dus het kan gewoon helemaal niet.
Gelukkig was die instantie iets netter in antwoorden dan CZ,er bestaat dus een persoon met dezelfde naam alleen adres en geboortedatum klopte niet.
Snap ook nog altijd niet hoe ze dan toch op mijn relatienummer zijn gekomen.
De zorgverlener stuurt papieren naar CZ dus hoop dat CZ dan alles snel in orde wil maken!!

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Als CZ de zaak niet een beetje vlot en netjes corrigeert is het een overweging dit probleem door te sturen aan de NZA. Zorgverzeekraars hebben ook een grote verantwoordelijkheid om de zaak in d egaten te houden, en actie te nemen bij signalen als er iets niet goed gaat, ook als dat financieel voor hen niets uitmaakt.
Ze hebben op bepaalde punten grote (mi veel te grote, maar dat is een andere discussie) macht gekregen van de overheid, maar die macht schept ook verplichtingen.

Ze zijn altijd heel goed in roeptoeteren hoe zorgverleners en zorginstanties het in hun ogen moeten doen, zelfs tot het niveau waar men ziekenhuizen uitsluit voor bepaalde operaties, en op andere punten selecties maakt die over kwaliteit lijken te gaan, maar eigenlijk alleen om geld gaan. Mogen ze ook de andere kant wel een beetje beter hun best doen.
Bij voldoende signalen dat de zorgverzekeraars hun plichten verzaken (wat inmiddels een aardig lijstje aan het worden is trouwens, neit alleen bij dit soort problemen) zou het wel eens kunnen zijn dat die macht ingeperkt gaat worden. Vooral melden dus!

LAs men het zo hoog in de bol heeft dat men het recht meent te hebben bepaalde eisen te stellen, is het ook een goede zaak wanneer de zorgverzeekraars zelf eens openbaar op kwaliteit beoordeeld worden.

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Helemaal met Vroem eens. De zorgverzekeraars dreigen tot machtsbolwerken uit te groeien, die niet alleen aan de verzekeringskant alle macht hebben, maar ook aan de zorgaanbodzijde, grote vingers in de pap krijgen.

Recent hebben zorgverzekeraars gezondheidscentra incl. huisartsenpraktijken opgekocht. Resultaat: gezondheidscentrum in dorp 1 gaat dicht en die zorg wordt geconcenteerd ondergebracht in dorp 2. Zo goed voor de kwaliteit van de zorg....(het zijn echter dezelfde artsen en -assistenten die er zitten)....nou volgens mij gaat het alleen maar om de centenkwestie voor de verzekeraar(s).

En de patiënt...die mag fietsen naar het andere dorp, de lijnbusdiensten zijn ook al wegbezuinigd.

Overigens heb ik uitsluitend goede ervaringen met CZ (tot nu toe).

Emmy75

Fiesiekus schreef:Helemaal met Vroem eens. De zorgverzekeraars dreigen tot machtsbolwerken uit te groeien, die niet alleen aan de verzekeringskant alle macht hebben, maar ook aan de zorgaanbodzijde, grote vingers in de pap krijgen.
Ben het ook met Vroem eens.
Nadeel is wel dat de overheid dit allemaal in de hand werkt.

vroem

overheid werkt er inderdaad aan mee. Hoe meer meldingen, des te meer kans dat diezelfde overheid doorkrijgt dat dit niet werkt, en dat er trouwens ook een grote kostenbesparing haalbaar kan zijn wanneer de zorgverzekeraars hierop aangepakt worden. Weet zo even niet meer wat ook al weer de topinkomens bij CZ waren, maar ik meen dubbel Balkenende norm even uit mijn hoofd. Wel van uw premie dus.

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Wat erg zeg!!! Dat doet me denken aan bestuurders van woningbouwcorporaties. Strijken ook enorme salarissen op van huurders die moeten sappelen om van hun AOW + pensioentje hun huur te kunnen betalen.

Nou heb je bij wonen nog de keuze tussen huur en koop (nou ja ...keuze)...maar je bentdus verplicht om een ziektekostenverzekering af te sluiten.

Kunnen we niet iets doen aan die torenhoge slarissen ind ezorg- en verzekeringssector?

vroem

Ik heb er op zich niets op tegen dat bestuurders een goed salaris hebben, laat ik dat voorop stellen. ik vind die balkenende norm ook eigenlijk nergens op slaan, is weer zo iets typisch nederlands, boven maaiveld uitsteken en zo. Maar dan moet betreffende verzekeraar ook daadwerkelijk meerwaarde hebben! Goed bestuurder goede verzekering zeg maar, alleen is die relatie vaak helaas niet aanwezig. En dan ook nog eens een gouden handdruk meekrijgen als het niet goed gaat.... Bestuurders moeten gewoon afgerkend kunnen worden op resultaat, een daadwerkelijke inspannings verplichting, maar gezien de belangen ook een resultaatverplichting.

Gesloten