Dag allemaal,
Tot mijn stomme verbazing kreeg ik alle rekeningen van kosten gemaakt in China terug.
Reden:in de kleine lettertjes zou staan dat rekeningen in niet door CZ leesbare talen moeten worden aangeboden in een door hen leesbare taal.
In Chinese ziekenhuizen (behalve de dure privé-klinieken) worden alle rekeningen automatisch uitgeprint in het Chinees en Engels is daar niet mogelijk.
Aangezien wij geregeld in China zijn zijn er in het verleden wel meer kosten gemaakt en die werden altijd vergoed.
Nu werd mij verteld dat de genoemde reden van het aanbieden van rekeningen en daarna het weigeren van uitbetalen van de gemaakte kosten vanwege niet leesbare taal niet toegestaan is.
Verder werd gemeld dat het ziekenfonds dan maar hun internationale club contact moesten opnemen. (b.v. SOS-international)
Is dit juist?
Graag wat ondersteuning en/of advies
Dutch1 / J.Minekus
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] CZDirect / Rekeningen in China / niet uitbetalen
Re: CZDirect / Rekeningen in China / niet uitbetalen
Ik snap dat dit lastig is, ik heb zelf een aantal jaren in China gewoond en zie maar eens aan een Engeltalige rekening te komen.
Als de verzekering niet te overreden is en het om een groot bedrag gaat zou je kunnen overwegen na het overleg met hen het door een beedigde vertaler te kunnen laten vertalen.
Als de verzekering niet te overreden is en het om een groot bedrag gaat zou je kunnen overwegen na het overleg met hen het door een beedigde vertaler te kunnen laten vertalen.
dag,
Dank je voor de begripsvolle reactie.
Inmiddels (ik had ook op ¨kassa¨ een bericht geplaatst, met veel reacties) heeft CZ daarop gereageerd en zullen ze het bedrag uitbetalen.
Toen ik echter vroeg of men dat ook in de toekomst zou doen wilde men duidelijk geen toezeggingen doen.
Vertelde hen de situatie (geen huisarts enz.) maar het bleek niet duidelijk te maken te zijn dat men in China een andere aanpak van de behandeling heeft.
Overigens vroeg hen ook hoe men omging met de rekeningen vanuit Turkije, Marokko e.d. Ik kreeg daar geen antwoord op.
Nogmaals dank.
Ducht1, Hans
Dank je voor de begripsvolle reactie.
Inmiddels (ik had ook op ¨kassa¨ een bericht geplaatst, met veel reacties) heeft CZ daarop gereageerd en zullen ze het bedrag uitbetalen.
Toen ik echter vroeg of men dat ook in de toekomst zou doen wilde men duidelijk geen toezeggingen doen.
Vertelde hen de situatie (geen huisarts enz.) maar het bleek niet duidelijk te maken te zijn dat men in China een andere aanpak van de behandeling heeft.
Overigens vroeg hen ook hoe men omging met de rekeningen vanuit Turkije, Marokko e.d. Ik kreeg daar geen antwoord op.
Nogmaals dank.
Ducht1, Hans
Nog even als toetje.
Nadat ik bedankt had en vertelde dat we geregeld naar China gingen werd er verteld dat de betaling geen normaal gebruik was.
Het houdt in dat ik denkelijk op zoek moet naar een verzekeraar die e.e.a. wel uitkeert.
Soms is het ook een vertrouwenszaak tussen verzekering en verzekerde.
Daarnaast is er een andere kwestie n.l. die van de bescherming van persoonsgegevens.
Het gevolg is dat ik niet naar een vertaler kan. Deze heeft niets te maken met mijn ziektegeschiedenis.
Ik vraag mij af of anderen een oplossing hebben kunnen vinden.
dutch1
Nadat ik bedankt had en vertelde dat we geregeld naar China gingen werd er verteld dat de betaling geen normaal gebruik was.
Het houdt in dat ik denkelijk op zoek moet naar een verzekeraar die e.e.a. wel uitkeert.
Soms is het ook een vertrouwenszaak tussen verzekering en verzekerde.
Daarnaast is er een andere kwestie n.l. die van de bescherming van persoonsgegevens.
Het gevolg is dat ik niet naar een vertaler kan. Deze heeft niets te maken met mijn ziektegeschiedenis.
Ik vraag mij af of anderen een oplossing hebben kunnen vinden.
dutch1