LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dat u even weet waar uw zorgpremie blijft...
Dat u even weet waar uw zorgpremie blijft...
Overstapper kost fortuin
14-10-2013
Zorgverzekeraars geven honderden miljoenen uit om klanten te lokken. Alleen vorig jaar al spendeerden ze 541 miljoen euro aan het werven van klanten. Dat komt neer op een bedrag van 571 euro per premiebetalende verzekerde.
Dat blijkt uit een rapport dat in handen is van De Telegraaf. De onderzoekers keken naar de kosten die zorgverzekeraars maken om nieuwe klanten te krijgen en hoeveel mensen daadwerkelijk de overstap maakten naar een ander concern. Daarbij werd gebruikgemaakt van informatie van De Nederlandsche Bank, jaarverslagen van zorgverzekeraars, de Marktscan Zorgverzekeringsmarkt 2013 van de Nederlandse Zorgautoriteit en cijfers van Vektis, een bureau dat gegevens over de kosten en de kwaliteit van de gezondheidszorg in Nederland verzamelt en analyseert.
Uit de gegevens blijkt dat zorgverzekeraar CZ de kroon spant met 183 miljoen euro aan acquisitiekosten. Acquisitiekosten zijn kosten die gemaakt worden om klanten te werven in brede zin. Reclamekosten zijn daar een onderdeel van. Achmea gaf 145 miljoen uit. VGZ volgt met 115 miljoen euro. Menzis geeft het minste uit van de vier grote zorgverzekeraars in ons land: deze zorgverzekeraar blijft steken op 42 miljoen euro.
Hoewel wordt gesteld dat er vorig jaar 1,2 miljoen verzekerden overstapten, zetten de onderzoekers van het rapport daar vraagtekens bij. De onderzoekers snappen niet waarom het totale aantal van 1,2 miljoen overstappers niet is terug te zien in de marktaandelen van de zorgverzekeraars. „Als een zorgverzekeraar meer klanten krijgt, moet het marktaandeel toenemen.”
Oorzaken
De onderzoekers komen met twee mogelijke oorzaken waarom de marktaandelen redelijk stabiel blijven: „De overstappers switchen voor een groot deel binnen hun eigen concern.” Zo vallen onder Achmea bijvoorbeeld ook de merken Agis, Avero Achmea, De Friesland, Interpolis en Zilveren Kruis Achmea. CZ voert naast het merk CZ onder meer Delta Lloyd en Ohra en VGZ Univé, Iza en Cares.
Een andere reden waarom de marktaandelen ongeveer gelijk blijven, zou kunnen zijn dat er ongeveer evenveel overstappers van het ene concern naar het andere stappen „Dan is er sprake van evenveel instroom als uitstroom, waardoor de aantallen per verzekeraar ongeveer gelijk blijven.”
De onderzoekers hebben dat niet weten te achterhalen, omdat „zowel de individuele verzekeraars als de zorgautoriteiten, zoals de Nederlandse Zorgautoriteit of De Nederlandsche Bank, geen informatie geven over de precieze uitstroom van verzekeraars op concern- of merkniveau.”
Bron: Telegraaf, 14-10-2013
14-10-2013
Zorgverzekeraars geven honderden miljoenen uit om klanten te lokken. Alleen vorig jaar al spendeerden ze 541 miljoen euro aan het werven van klanten. Dat komt neer op een bedrag van 571 euro per premiebetalende verzekerde.
Dat blijkt uit een rapport dat in handen is van De Telegraaf. De onderzoekers keken naar de kosten die zorgverzekeraars maken om nieuwe klanten te krijgen en hoeveel mensen daadwerkelijk de overstap maakten naar een ander concern. Daarbij werd gebruikgemaakt van informatie van De Nederlandsche Bank, jaarverslagen van zorgverzekeraars, de Marktscan Zorgverzekeringsmarkt 2013 van de Nederlandse Zorgautoriteit en cijfers van Vektis, een bureau dat gegevens over de kosten en de kwaliteit van de gezondheidszorg in Nederland verzamelt en analyseert.
Uit de gegevens blijkt dat zorgverzekeraar CZ de kroon spant met 183 miljoen euro aan acquisitiekosten. Acquisitiekosten zijn kosten die gemaakt worden om klanten te werven in brede zin. Reclamekosten zijn daar een onderdeel van. Achmea gaf 145 miljoen uit. VGZ volgt met 115 miljoen euro. Menzis geeft het minste uit van de vier grote zorgverzekeraars in ons land: deze zorgverzekeraar blijft steken op 42 miljoen euro.
Hoewel wordt gesteld dat er vorig jaar 1,2 miljoen verzekerden overstapten, zetten de onderzoekers van het rapport daar vraagtekens bij. De onderzoekers snappen niet waarom het totale aantal van 1,2 miljoen overstappers niet is terug te zien in de marktaandelen van de zorgverzekeraars. „Als een zorgverzekeraar meer klanten krijgt, moet het marktaandeel toenemen.”
Oorzaken
De onderzoekers komen met twee mogelijke oorzaken waarom de marktaandelen redelijk stabiel blijven: „De overstappers switchen voor een groot deel binnen hun eigen concern.” Zo vallen onder Achmea bijvoorbeeld ook de merken Agis, Avero Achmea, De Friesland, Interpolis en Zilveren Kruis Achmea. CZ voert naast het merk CZ onder meer Delta Lloyd en Ohra en VGZ Univé, Iza en Cares.
Een andere reden waarom de marktaandelen ongeveer gelijk blijven, zou kunnen zijn dat er ongeveer evenveel overstappers van het ene concern naar het andere stappen „Dan is er sprake van evenveel instroom als uitstroom, waardoor de aantallen per verzekeraar ongeveer gelijk blijven.”
De onderzoekers hebben dat niet weten te achterhalen, omdat „zowel de individuele verzekeraars als de zorgautoriteiten, zoals de Nederlandse Zorgautoriteit of De Nederlandsche Bank, geen informatie geven over de precieze uitstroom van verzekeraars op concern- of merkniveau.”
Bron: Telegraaf, 14-10-2013
Re: Dat u even weet waar uw zorgpremie blijft...
dus een gezin met 2 kinderen en twee ouders betaalt ruim 1100,- euro per jaar alleen hiervoor...
Van de zotte, of niet dan?
dat is 3x het eigen risico....
waarvan ze als ze pech hebben er ook nog twee voor de kiezen krijgen...
@vroem, had het ook gelezen. Het is een schande maar er word, op zeker, toch niets aan gedaan. Of men nu bij de één of bij de andere Zorgverzekeraar bent: allemaal worden er poten uitgedraaid.
Zonde van het geld, is gewoon weggegooid!
Het is inderdaad een schande maar er zal toch wel weer niets aan gedaan gaan worden.tenormin schreef:@vroem, had het ook gelezen. Het is een schande maar er word, op zeker, toch niets aan gedaan. Of men nu bij de één of bij de andere Zorgverzekeraar bent: allemaal worden er poten uitgedraaid.
Dit vond ik via google over CZ :
CZ-verzekerden betalen elk per jaar 37 euro aan reclame- en promotiebijdrage
Klanten van zorgverzekeraar CZ Groep in Tilburg betalen in hun premie jaarlijks samen 85 miljoen euro aan reclame- en promotie-acties. Dit komt volgens de verzekeraar neer op 37 euro per verzekerde per jaar.
Dagblad De Telegraaf schijft maandag dat alle zorgverzekeraars in Nederland samen jaarlijks 541 miljoen besteden aan het werven van klanten.
Klopt niet
Volgens de krant spant CZ de kroon, met 183 miljoen euro per jaar. Maar volgens de Tilburgse zorgverzekeraar kloppen de cijfers van de Telegraaf niet. De 85 miljoen euro per jaar besteedt CZ aan reclame-acties en aan collectieve kortingsacties, waarvan de meeste bestaande klanten ook zouden profiteren.
Ook stelt de verzekeraar dat als er niet aan reclame en werving wordt gedaan, het aantal CZ-klanten zal dalen en de premies zullen stijgen.
Ohra en Delta Lloyd
Onder zorgverzekeraar CZ vallen ook de merken Delta Lloyd en Ohra. Volgens een woordvoerder wordt het geld onder andere besteed aan vergoedingen voor makelaars en assurantietussenpersonen, reclamecampagnes en de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten.
Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/20078 ... drage.aspx
CZ-verzekerden betalen elk per jaar 37 euro aan reclame- en promotiebijdrage
Klanten van zorgverzekeraar CZ Groep in Tilburg betalen in hun premie jaarlijks samen 85 miljoen euro aan reclame- en promotie-acties. Dit komt volgens de verzekeraar neer op 37 euro per verzekerde per jaar.
Dagblad De Telegraaf schijft maandag dat alle zorgverzekeraars in Nederland samen jaarlijks 541 miljoen besteden aan het werven van klanten.
Klopt niet
Volgens de krant spant CZ de kroon, met 183 miljoen euro per jaar. Maar volgens de Tilburgse zorgverzekeraar kloppen de cijfers van de Telegraaf niet. De 85 miljoen euro per jaar besteedt CZ aan reclame-acties en aan collectieve kortingsacties, waarvan de meeste bestaande klanten ook zouden profiteren.
Ook stelt de verzekeraar dat als er niet aan reclame en werving wordt gedaan, het aantal CZ-klanten zal dalen en de premies zullen stijgen.
Ohra en Delta Lloyd
Onder zorgverzekeraar CZ vallen ook de merken Delta Lloyd en Ohra. Volgens een woordvoerder wordt het geld onder andere besteed aan vergoedingen voor makelaars en assurantietussenpersonen, reclamecampagnes en de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten.
Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/20078 ... drage.aspx
Laatst gewijzigd door Chocomelk op 14 okt 2013 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens het artikel wat ik plaatste kost het bij CZ 37 euro per jaar.vroem schreef:dus een gezin met 2 kinderen en twee ouders betaalt ruim 1100,- euro per jaar alleen hiervoor...
Zelfs €37,00 is diefstal; ik betaal immers, net als veel mensen per maand, het eigen risico af: 10 maanden = €35,00, dus stelletje oplichters. Konden we minimaal 1 maand minder betalen aan die dievenbende.Chocomelk schreef:Volgens het artikel wat ik plaatste kost het bij CZ 37 euro per jaar.vroem schreef:dus een gezin met 2 kinderen en twee ouders betaalt ruim 1100,- euro per jaar alleen hiervoor...
-
Het klopt wel dat de kosten van klantenwerving zo hoog liggen. Bij Univé vonden ze het een jaar of 10 geleden een goedlopende actie als 4% van de aangeschreven mensen om informatie vraagt. Let wel: om informatie vraagt, het zijn dan nog steeds geen klanten.
Maar ga maar na: van de 25 brieven/mailings die verstuurd worden (en wat kost dat?) komt er ééntje terug met een verzoek om informatie, als dat verstuurd is, kost ook niet niks, dan is het nog afwachten hoeveel zich aanmelden. Plus de verwerking van de gegevens, eventueel een telefoniste, als men iemand aan de lijn wil hebben...
Maar ga maar na: van de 25 brieven/mailings die verstuurd worden (en wat kost dat?) komt er ééntje terug met een verzoek om informatie, als dat verstuurd is, kost ook niet niks, dan is het nog afwachten hoeveel zich aanmelden. Plus de verwerking van de gegevens, eventueel een telefoniste, als men iemand aan de lijn wil hebben...
Geen reclame = minder concurrentietenormin schreef: Zelfs €37,00 is diefstal; ik betaal immers, net als veel mensen per maand, het eigen risico af: 10 maanden = €35,00, dus stelletje oplichters. Konden we minimaal 1 maand minder betalen aan die dievenbende.
Dat levert ook weer hogere prijzen op. Ook van die reclame zie je nog wat terug! Een deel wordt besteed bij publieke omroep, daardoor kun je naar TrosRadar kijken
Nou, simpel, kijk ik toch niet naar Tros Radar. Kan er toch al moeilijk naar kijken, een vrouw zien te presenteren die misstanden aan de kaak stelt en zelf overladen word met een bedrag per jaar....nou ja, laat maar zitten, anders word ik minder net in taalgebruik16again schreef:Geen reclame = minder concurrentietenormin schreef: Zelfs €37,00 is diefstal; ik betaal immers, net als veel mensen per maand, het eigen risico af: 10 maanden = €35,00, dus stelletje oplichters. Konden we minimaal 1 maand minder betalen aan die dievenbende.
Dat levert ook weer hogere prijzen op. Ook van die reclame zie je nog wat terug! Een deel wordt besteed bij publieke omroep, daardoor kun je naar TrosRadar kijken
-
Energieleveranciers betalen gemiddeld circa 300 euro om een klant binnen te halen. Sites als http://www.energieprijzen.nl en http://www.energieleveranciers.nl spelen daar op in door die korting meteen grotendeels door te geven.
In elke branche wordt veel aan marketing uitgegeven. Unilever, KPN, Kruidvat, Albert Heijn:
http://www.intermediair.nl/vakgebieden/ ... a-uitingen
In elke branche wordt veel aan marketing uitgegeven. Unilever, KPN, Kruidvat, Albert Heijn:
http://www.intermediair.nl/vakgebieden/ ... a-uitingen
Bah, als ik dit allemaal lees ga ik maar terug naar mijn beroep "struisvogel". Wat niet weet wat niet deert. Ik wist het natuurlijk wel, maar als er nu nog meer mensen met voorbeelden komen word ik niet zo erg lekker.
-
Gewoon iets om bij stil te staan als je een fles Bertolli olijfolie koopt (Unilever) of een beker Henk en Ferry's ijs (Unilever) of een Unox rookworst (Unilever). Of een KPN-abo afsluit.
Etc.
Etc.
Pffff..de zorgverzekering is al zo duur waarom o waarom moet de verzekerde de reclameBob Schurkjens schreef:Gewoon iets om bij stil te staan als je een fles Bertolli olijfolie koopt (Unilever) of een beker Henk en Ferry's ijs (Unilever) of een Unox rookworst (Unilever). Of een KPN-abo afsluit.
Etc.
gaan betalen denk ik dan...maar ja schijnt normaal te zijn.
-
Sluit een verzekering af bij een maatschappij die weinig tot geen reclame maakt. Grote kans dat de prijs/kwaliteitverhouding dan ook wel goed zit.
Daarom kom ik bijvoorbeeld nooit bij AH.
Daarom kom ik bijvoorbeeld nooit bij AH.
Bij veel verzekeraars kun je ook al ongeveer een maand minder aan premie betalen, met collectiviteitskortingen. Daarmee kun je zonder moeite tot 10% korting op je premie krijgen. Aangezien die kortingen óók bij deze acquisitiekosten horen en een groot deel van de mensen van collectiviteitskortingen gebruik maken, blijft er aan werkelijke reclamekosten niet heel veel over. Vorig jaar werd er bv. 'maar' ong. 60 miljoen aan reclame besteed, wat maar een paar euro per verzekerde is. En toen kregen de verzekeraars die het meest aan reclame deden er ook de meeste nieuwe klanten bij. Dus blijkbaar werkt reclame wel.Zelfs €37,00 is diefstal; ik betaal immers, net als veel mensen per maand, het eigen risico af: 10 maanden = €35,00, dus stelletje oplichters. Konden we minimaal 1 maand minder betalen aan die dievenbende.
de berekeningswijze van CZ is anders, let wel op: die berekent per verzekerde, het onderzoek waar ik op doel maakt een berekening per premiebetaler. en eea kan best per verzekeraar anders zijn.
@fietsbaan:
er wordt niets door mij in de doofpot gestopt. Je kan meerdere reacties over fraude van mijn hand teruglezen, en ik ben daar altijd heel duidelijk in.
En zet ook mensen met duidelijk niet kloppende nota`s met de neus de goede kant op en voorzie ze van argumentatie om de discussie aan te gaan, net zoals grappa dat trouwens doet.
Dus niks doofpot.
Ik vind jouw links wel interessant, vraag mij alleen af of je ze zelf wel goed gelezen hebt.
Het artikel van Eijkman is trouwens een oude, van zomer 2006.
De rest is vrij duidelijk, daar liggen een tiental praktijken onder vuur, waarbij de uitslag van de discussie nog niet bekend is
Het zou mij ook niet verbazen wanneer in d e diverse artikelen het een aantal van dezelfde praktijken betreft, zou statistisch gezien wel logisch zijn. Zijn er natuurlijk nog een tiental te veel, dat klopt, wanneer in de discussie blijkt of gebleken is dat de beschuldiging van verzekeraars zoals geuit in de artikelen stand gehouden heeft.
Maar vervolginfo ontbreekt, dus lastig een harde conclusie te trekken.
Wat betreft het topic onderwerp, ook in relatie tot jouw links: macro gezien heeft op de zorgkosten een bedrag van een half miljard aan reclamekosten welke mi grotendeels overbodig zijn (dat geld kan dan mi beter besteed worden aan informatieverstrekking of zo, als het per se uitgegeven moet worden) veel meer invloed, zeker wanneer je weet dat dat bedrag globaal hetzelfde is als wat de totale mondzorg in de basisverzekering kost.
mbt fraude verbaas ik mij er trouwens nog steeds over dat bij mij in de regio fraudeurs waarvan ik het weet (en de grootste verzekering in de regio ook) juist overeenkomsten met verzekeraars blijken te hebben, en dat de verzekeraars daar dus niets mee cq aan doen...
@fietsbaan:
er wordt niets door mij in de doofpot gestopt. Je kan meerdere reacties over fraude van mijn hand teruglezen, en ik ben daar altijd heel duidelijk in.
En zet ook mensen met duidelijk niet kloppende nota`s met de neus de goede kant op en voorzie ze van argumentatie om de discussie aan te gaan, net zoals grappa dat trouwens doet.
Dus niks doofpot.
Ik vind jouw links wel interessant, vraag mij alleen af of je ze zelf wel goed gelezen hebt.
Het artikel van Eijkman is trouwens een oude, van zomer 2006.
De rest is vrij duidelijk, daar liggen een tiental praktijken onder vuur, waarbij de uitslag van de discussie nog niet bekend is
Het zou mij ook niet verbazen wanneer in d e diverse artikelen het een aantal van dezelfde praktijken betreft, zou statistisch gezien wel logisch zijn. Zijn er natuurlijk nog een tiental te veel, dat klopt, wanneer in de discussie blijkt of gebleken is dat de beschuldiging van verzekeraars zoals geuit in de artikelen stand gehouden heeft.
Maar vervolginfo ontbreekt, dus lastig een harde conclusie te trekken.
Wat betreft het topic onderwerp, ook in relatie tot jouw links: macro gezien heeft op de zorgkosten een bedrag van een half miljard aan reclamekosten welke mi grotendeels overbodig zijn (dat geld kan dan mi beter besteed worden aan informatieverstrekking of zo, als het per se uitgegeven moet worden) veel meer invloed, zeker wanneer je weet dat dat bedrag globaal hetzelfde is als wat de totale mondzorg in de basisverzekering kost.
mbt fraude verbaas ik mij er trouwens nog steeds over dat bij mij in de regio fraudeurs waarvan ik het weet (en de grootste verzekering in de regio ook) juist overeenkomsten met verzekeraars blijken te hebben, en dat de verzekeraars daar dus niets mee cq aan doen...
In het oude oostblok werd geen reclame gemaakt!
Hoe was daar de prijs/kwaliteitsverhouding van producten van staatsbedrijven?
ik denk dat de prijs/kwaliteitsverhouding best goed was. Het was niets, maar koste ook niets.16again schreef:In het oude oostblok werd geen reclame gemaakt!
Punt is mbt de reclame door ZORGverzekeraars: mensen zijn verplicht verzekerd.
Die hoeven niet overgehaald te worden zaken te doen met een verzekeraar, hooguit met welke.
Ik denk ook dat de meeste overstappers niet komen door een succesvolle reclamecampagne van de nieuwe verzekeraar, maar door slecht functioneren van de oude, wat de hoofdreden tot overstap is. Daarnaast switchen veel mensen binnen hetzelfde concern, dus die overstappers moet je eigenlijk al niet meetellen want die zijn meestal op een enkele punt of komma na hetzelfde verzekerd. Switchers die vanwege een collectieve overeenkomst van de werkgever met een maatschappij overstappen tellen ook niet mee als succes van de reclamecampagne. Dus wat blijft er onder de streep over, in relatie tot het geld wat erin gaat? en kijk vervolgens eens naar knelpunten in de zorgverlening, toenemende wachtlijsten , ziekenhuizen die niet meer mogen opereren waardoor patiënten verplaatst moeten worden (alsof dat niets kost...) . De NZA had enige jaren geleden de zorgverzekeraars de wacht aangezegd, maar doet daar niets meer mee, die is net zo hard schuld aan de malaise in de zorgsector, om het maar even helemaal niet te hebben over de gevolgschade voor de economie van toenemende wachtlijsten, zorgmijding (meer en langer arbeidsongeschikt door uitstellen behandelingen). Dan denk ik: die mensen aan de top bij de verzekeraars, zijn die dan echt hun minimaal 4-5 ton per jaar aan salaris waard, als ze alleen maar naar de winstcijfers kijken , en de kosteninperkingen maar het brede algemene overzicht missen??