LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DBC factuur voor cursus???

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Bibianne

DBC factuur voor cursus???

Ongelezen bericht door Bibianne »

Hallo,

Ik hoop dat ik in het goede topic zit.

Ik heb in het jaar 2009 een cusus 'in de put, uit de put gevolgd', waar ik 2 keer heen ben geweest. Ik heb daarvoor een kort gesprekje gehad of het wel voor mij voor toepassing zou zijn en om kennis te maken. Er is mij niet verteld dat er kosten aan verbonden zaten, behalve het aanschaffen van een cursusboek, anders had ik ook niet aan deze cursus meegedaan.

Welnu, in mei 2010 krijg ik 'opeens' een rekening van mijn verzekering van 201,70 euro, na wat gezoek waarvan afkomstig, kwam ik er dus achter dat dit de rekening van de cursus moest zijn. Na enkele telefoongesprekken en emails moet ik het bedrag volgens de organisatie van de cursus uit en mijn verzekering die de organisatie heeft verschoten en wacht op mijn geld, gewoon betalen. Want door de intake is het een dbc-factuur.

Ik ben het hier dus totaal niet mee eens. Ik had dat jaar vrijwillig eigen risico genomen en ook presteert de organisatie van die cursus ook nog om het bedrag opeens te verhogen naar bijna 300 euro!! Omdat ik heb vermeld eerder misschien dat ik vrijwillig eigen risico had. De acceptgiro geeft wel nog het eerdere bedrag aan, maar toch!

Ik wil en ben er al sinds mei mee bezig en het lukt mij maar niet, hoe kan ik dit goed aanvechten en/of hulp bij vragen?? Wie heeft advies??

Alvast bedankt.

alfatrion

Re: DBC factuur voor cursus???

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij wat voor soort organisatie heb je de cursus gedaan?
Dekt de basis verzekering dit?

Bibianne

Ongelezen bericht door Bibianne »

Hoi,

De parnassiobavogroep kwam mijn verzekering mee. Daar heb ik mee gebeld en later hebben zij mij gezegd dat ik maar contact moest opnemen met PsyQ. Zij hebben uiteindelijk nav mijn verhaal, zowel telefonisch als via email, mij een brief gestuurd. In deze brief staat ook dat zij de factuur hebben ingediend bij mijn verzekering.

In dezelfde brief staat uitleg over hoe een dbc is opgebouwd et cetera en op het eind dat de kosten worden betaald door mijn zorgverzekering, minus mijn eigen risico. Dan een riedeltje van een gesprek en groepscontact plus de vermelding 'en dat leidt tot een DBC factuur genaamd 'geen verblijf/behandeling kort 100-200 minuten, ad 271 euro'.

Het bedrag is dus ook gewoon opeens 70 euro hoger geworden.

Dit zijn voor mij wel kosten of het nou eigen risico is of niet. Dit klopt toch niet?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als er niets aangegeven is over de kosten dan moet je er bij een professioneel bedrijf vanuit gaan dat je daar redelijk prijs voor verschuldigd bent. Hier gaat het kennelijk om een standaard bedrag in de zorg. Als ze je hebben toegezegd dat het minder zou kosten dan wat je nu moet betalen dan kun je daar wellicht iets mee. Misschien dat een ander forumlid daar wat meer info over heeft.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik raad je aan om contact op te nemen met de NPCF, 030-2916777. Dit is een landelijke patienten/consumentenorganisatie, waar u uw verhaal kwijt kan en die wellicht een tip kunnen geven. Ik denk dat het met de reactie die Parnassia gegeven heeft afgelopen is.
De essentie van het probleem is dat van te voren niet is duidelijk gemaakt dat de cursus geld zou gaan kosten via de basiszorgverzekering. Een paar jaar geleden liepen de kosten van een instelling voor Geestelijke Gezondheidszorg niet via de basiszorgverzekering, maar via de AWBZ. Nu dit echter veranderd is, moet de zorgverlener natuurlijk wel duidelijk maken dat het geld kost. De consument kan niet weten dat een cursus gedeclareerd wordt aan zijn zorgverzekeraar. Ik vind dat u eigenlijk een soort aanmelding had moeten krijgen te ondertekenen, waarin dit duidelijk vermeld werd. Het is belangrijk dat de consumentenorgansaties zich hier sterk voor maken, want u bent natuurlijk niet de enige die zoiets overkomt. Het is des te erger als je een extra vrijwillig eigen risico hebt afgesloten. Ook met ziekenhuizen komen dbc-discussies voor. Als je zoekt in dit forum op 'dbc' krijg je meerdere treffers. Bij ziekenhuis-dbc's ontstaan vaak de problemen omdat de dbc belast wordt naar de datum van het eerste consult. Als dit bijvoorbeeld op 31 december 2010 valt, en de operatie etc. wordt in 2011 uitgevoerd, komen alle kosten op het eigen risico van 2010. Nog ingewikkelder wordt het als controle-consulten over een jaar worden afgesproken. Dan komt het soms voor dat men een heel jaar niet in het ziekenhuis is geweest, maar dat er toch een dbc wordt gedeclareerd (een verlengings-dbc). Zie ook discussie met persoon 'courier'.

P.S. Bestudeer nog eens goed het prijsverschil van 70 euro. Kan het zijn dat er al zorgkosten waren gemaakt? En dat u die al eerder dmv een rekening aan de zorgverzekeraar had betaald? Hoeveel is uw totale eigen risico?

P.S. In het geval Parnassia u rechtstreeks een rekening had gestuurd, had u natuurlijk geweigerd om die te betalen en had Parnassia moeten proberen om het geld bij u te halen. Nu is het gemakkelijker voor Parnassia: de zorgverzekeraar betaalt de rekening. Daarom zijn zij wellicht ook zo laks met de uitleg over de kosten. Er zijn natuurlijk ook gewoon regels die gelden in het economisch verkeer: mij lijkt dat altijd van te voren duidelijk moet zijn hoeveel iets kost.

P.S. Een andere mogelijkheid is dat u uw zorgverzekeraar verzoekt om de namens u gedane betaling aan Parnassia terug te eisen, om reden dat geen duidelijkheid bestond dat hiervoor betaald moest worden. Als de zorgverzekeraar dit weigert, verzoekt u daarna om een 'heroverweging'. (dit allemaal schriftelijk). Vervolgens gaat u bij de SKGZ in Zeist in beroep tegen de beslissing van de zorgverzekeraar. U kunt ook eerst deze situatie eens aan de SKGZ in Zeist voorleggen((030) 698 83 60), http://www.skgz.nl. Misschien zijn er meerdere soortgelijke gevallen geweest. Op de site van SKGZ staan uitspraken in conflictsituaties met zorgverzekeraars. Misschien is er een situatie als de uwe te vinden.

P.S. Nog een andere mogelijkheid is dat u reageert op de brief met uitleg van Parnassia. U stelt hierin dat u geen enkele informatie over de kosten hebt gehad van te voren. Dat u dat niet kon weten. En u verzoekt daarom Parnassia om het geld terug te storten aan de zorgverzekeraar. Als zij dit weigeren, kunt u naar de klachtencommissie van Parnassia stappen. Misschien kun u ook gratis juridisch advies inwinnen (het Juridisch Loket 0900-8020). Daarna nog naar de rechter.

Gesloten