LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] De Friesland weigert contract op te zeggen
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 05 feb 2019 08:29
De Friesland weigert contract op te zeggen
Al jaren ben ik klant bij de Friesland zorgverzekering en al enige jaren wil ik graag opzeggen.
Door een fout door derden is er ooit een kleine betalingsachterstand ontstaan waar ik pas veel later achterkwam. Ik kan me nu dus als chronisch patient niet aanvullend verzekeren waardoor ik dus onnodig extra kosten heb.
Al meerdere malen geprobeert dit met De Friesland op te lossen echter steeds krijgen we nul op het rekest. Steeds weer het verhaal we weten niet wat het bedrag is; u moet bij het incassobureau zijn etc. Echter niemand weet ook maar bij wie ik nu moet zijn.
Groot was de vreugde dan ook toen er begin januari een brief van De Friesland binnen viel. Ze waren nalatig geweest en daardoor moest er een wijziging komen in de algemene voorwaarden in januari. Hierdoor had iedereen het recht om zijn verzekering in januari alsnog op te zeggen als hij het hier niet mee eens was.
Natuurlijk in de telefoon geklommen en dit gedaan. En wat denkt u?...............
Inderdaad mag nog steeds niet opzeggen!!! Want er is nog achterstand en weer dezelfde discussie.
Dus de Friesland mag wel haar alg. Voorwaarden te laat aanpassen maar hoeft hier kennelijk niet de consequenties van te dragen.
Hoe nu verder in dit verhaal???
Ik wil nog liever vandaag als morgen van deze verzekeraar af.
Door een fout door derden is er ooit een kleine betalingsachterstand ontstaan waar ik pas veel later achterkwam. Ik kan me nu dus als chronisch patient niet aanvullend verzekeren waardoor ik dus onnodig extra kosten heb.
Al meerdere malen geprobeert dit met De Friesland op te lossen echter steeds krijgen we nul op het rekest. Steeds weer het verhaal we weten niet wat het bedrag is; u moet bij het incassobureau zijn etc. Echter niemand weet ook maar bij wie ik nu moet zijn.
Groot was de vreugde dan ook toen er begin januari een brief van De Friesland binnen viel. Ze waren nalatig geweest en daardoor moest er een wijziging komen in de algemene voorwaarden in januari. Hierdoor had iedereen het recht om zijn verzekering in januari alsnog op te zeggen als hij het hier niet mee eens was.
Natuurlijk in de telefoon geklommen en dit gedaan. En wat denkt u?...............
Inderdaad mag nog steeds niet opzeggen!!! Want er is nog achterstand en weer dezelfde discussie.
Dus de Friesland mag wel haar alg. Voorwaarden te laat aanpassen maar hoeft hier kennelijk niet de consequenties van te dragen.
Hoe nu verder in dit verhaal???
Ik wil nog liever vandaag als morgen van deze verzekeraar af.
-
- Berichten: 12827
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
Het is geen voorwaarde van De Friesland, maar een landelijke regel. Zodra er een betalingsachterstand is mag en kan je niet overstappen.
Wat ik niet snap, hoe kan je door derden een betalingsachterstand oplopen? U zegt dat het klein is, maar het is ondertussen wel overgedragen aan het incassobureau. Als u uw financiën door een ander laat uitvoeren kunt u deze aansprakelijk stellen voor de gevolgschade. Echter zal dat niets uitmaken voor het niet kunnen overstappen. Als het zo’n klein bedrag was had u deze in 2018 beter kunnen betalen en had u kunnen overstappen. Nu moet u weer wachten tot eind van het jaar.
Wat ik niet snap, hoe kan je door derden een betalingsachterstand oplopen? U zegt dat het klein is, maar het is ondertussen wel overgedragen aan het incassobureau. Als u uw financiën door een ander laat uitvoeren kunt u deze aansprakelijk stellen voor de gevolgschade. Echter zal dat niets uitmaken voor het niet kunnen overstappen. Als het zo’n klein bedrag was had u deze in 2018 beter kunnen betalen en had u kunnen overstappen. Nu moet u weer wachten tot eind van het jaar.
Annemieke67
vindt dit leuk
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
Dat u niet kunt opzeggen klopt, dat u geen aanvullende verzekering kunt afsluiten verschilt per verzekeraar, maar het achter lopen met betalingen kan wel gevolgen hebben voor de aanvullende diensten.
Maar ik vind het wel vreemd dat zij niet kunnen inzien wat de achterstand is of bij welk incassobureau u moet zijn. Qua incasso zouden ze wellicht met meerdere bureaus kunnen werken, maar ze zouden toch in hun administratie toch wel kunnen zien welke bedragen in gebreke zijn.
U heeft ook nog nooit iets van een incassobureau vernomen omtrent deze schuld?
Laatst gewijzigd door Radar op 10 feb 2019 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten van het volledige openingsbericht
Reden: Onnodig quoten van het volledige openingsbericht
BERG0001
vindt dit leuk
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
Ga eerst en vooral uitzoeken hoe dia achterstand zit, zwart op wit, en accepteer geen kastje en muur verhaal. Begin bij het incassoburo, die behoort gegevens te hebben, èn een opdrachtgever .............. Uit eigen ervaring weet ik wel dat u zomaar ook de Friesland niet echt soepel is, maar u kunt WEL stellen waarom niet enz.
Annemieke67
vindt dit leuk
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
Volgens de consumentenbond kunt u een aanvullende verzekering afsluiten zonder de basisverzekering bij VGZ, Zilveren Kruis en Zorg en Zekerheid.
Dan blijft u met de basisverzekering bij de Friesland totdat het probleem opgelost is, maar bent wel aanvullend verzekerd elders.
https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... -afsluiten
Dan blijft u met de basisverzekering bij de Friesland totdat het probleem opgelost is, maar bent wel aanvullend verzekerd elders.
https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... -afsluiten
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
Steeds weer het verhaal we weten niet wat het bedrag is; u moet bij het incassobureau zijn
De reden die De Friesland hier aanvoert is natuurlijk te gek voor woorden. Maar, het is een slimme manier om klanten, die van financiele procedures niet van de hoed en de rand weten, als klant vast te houden. Het verdienmodel van deze zorgverzekeraar lijkt dus belangrijker als hun zorg(vuldigheids)model.
Het is De Friesland voor 100% zelf die de vermeende vordering, via het incassobureau, op u heeft ingesteld. Zij weten dus:
a) wel degelijk wat de hoogte van het bedrag van die vordering is, en
b) welk incassobureau zij daarvoor hebben ingeschakeld.
U kunt nog één keer contact hierover opnemen met De Friesland en hen beleefd doch dringend om deze gegevens verzoeken. Blijven ze weigerachtig hier hun medewerking aan te verlenen, neem dan contact op met de SKGZ (gegevens vindt u op internet) en dien bij hen een klacht hierover tegen De Friesland in.
Als De Friesland niet zo'n soepele zorgverzekeraar in de omgang met haar klanten is, dan weet SKGZ echt wel met wie ze te maken hebben. Zij zullen dan op passende wijze maatregelen tegen deze zorgverzekeraar nemen en er voor zorgen dat u de juiste gegevens krijgt.
Gezien de weigerachtige houding van De Friesland kunt u ook verzoeken om met terugwerkende kracht toch over te stappen van zorgverzekeraar. SKGZ kan u hierover ook informeren en mogelijk hierin ook voor u bemiddelen.
Mathilde D.
en Annemieke67
vinden dit leuk
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
Even een tegengeluid :
wij zijn al jaren bij ' de Friesland ' en hebben altijd heel goed contact en goede communicatie gehad.
Dat zij niet exact weten hoe de status op dit moment is lijkt mij wel logisch eigenlijk :
het is door hen uit handen gegeven en het betreffende incassobureau kan u precies de stand van zaken en het juiste bedrag , op dit moment , doorgeven.
Probeer met het incassobureau tot een snelle oplossing te komen en zij zullen dit dan terugkoppelen naar de Friesland uiteraard en dan kunt u weer verder.
wij zijn al jaren bij ' de Friesland ' en hebben altijd heel goed contact en goede communicatie gehad.
Dat zij niet exact weten hoe de status op dit moment is lijkt mij wel logisch eigenlijk :
het is door hen uit handen gegeven en het betreffende incassobureau kan u precies de stand van zaken en het juiste bedrag , op dit moment , doorgeven.
Probeer met het incassobureau tot een snelle oplossing te komen en zij zullen dit dan terugkoppelen naar de Friesland uiteraard en dan kunt u weer verder.
BERG0001
vindt dit leuk
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
Onzin, moederslink. De Friesland als vorderende partij weet Wát en bij Wíe zij het uit handen hebben gegeven. So-wie-so weet De Friesland wat de hoofdsom is die zij op TS te vorderen hebben. Verder dienen zij aan te geven welk incassobureau zij ingeschakeld hebben voor het innen van die vordering. Bij dat incassobureau kan TS informeren wat de extra kosten zijn die bovenop de hoofdsom intussen berekend zijn.
Als het al uit handen gegeven is aan een incassobureau dan zou dat incassobureau natuurlijk allang iets van zich hebben later horen richting TS. Heeft TS daarvan niets vernomen, dan kan hij er vanuit gaan dat het ergens fout zit en dient hij te onderzoeken waar die fout zit. Wellicht is het TS helemaal niet te verwijten dat hij van het incassobureau nooit iets vernomen heeft omdat, door een mogelijke verhuizing, De Friesland misschien wel een oud adres aan het incassobureau heeft doorgegeven.
Maar er is meer vreemd. Als de vordering al sinds 2010 loopt, wat is er dan de afgelopen negen jaar met die vordering gebeurt?
Als het al uit handen gegeven is aan een incassobureau dan zou dat incassobureau natuurlijk allang iets van zich hebben later horen richting TS. Heeft TS daarvan niets vernomen, dan kan hij er vanuit gaan dat het ergens fout zit en dient hij te onderzoeken waar die fout zit. Wellicht is het TS helemaal niet te verwijten dat hij van het incassobureau nooit iets vernomen heeft omdat, door een mogelijke verhuizing, De Friesland misschien wel een oud adres aan het incassobureau heeft doorgegeven.
Maar er is meer vreemd. Als de vordering al sinds 2010 loopt, wat is er dan de afgelopen negen jaar met die vordering gebeurt?
Annemieke67
en Mathilde D.
vinden dit leuk
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
Eigen ervaringen met de Friesland zijn abominabel slecht, de service is stug in het kwadraat. Binnen drie maanden hadden wij als een dispuut, maar je moet je jaarcontract afmaken.
Zoals uit de casus van de vraagsteller blijkt zijn de ervaringen gelijk aan de onze, al waren onze problemen niet van financiele aard.
Zoals uit de casus van de vraagsteller blijkt zijn de ervaringen gelijk aan de onze, al waren onze problemen niet van financiele aard.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
Zover ik weet wordt men altijd terugverwezen naar het incassobureau om de precieze stand van zaken te weten te komen.
De eiser " bemoeit " zich er niet meer mee, want het is uit handen gegeven. Dat krijg je dan als debiteur te horen.
Uiteraard weet de Friesland de hoofdsom en naar welk incassobureau dit is overgeheveld , maar wat er aan extra kosten bij is gekomen, daarvoor moet men toch echt bij het incassobureau zelf zijn.
Jammer te lezen dat er ook een aantal mensen slechte ervaringen heeft met de Friesland.
Zo zie je maar , zoveel mensen, zoveel verschillende geluiden.
Off topic : jaren in Friesland gewoond en geen ervaringen met de ' stugheid van Friezen' .
De eiser " bemoeit " zich er niet meer mee, want het is uit handen gegeven. Dat krijg je dan als debiteur te horen.
Uiteraard weet de Friesland de hoofdsom en naar welk incassobureau dit is overgeheveld , maar wat er aan extra kosten bij is gekomen, daarvoor moet men toch echt bij het incassobureau zelf zijn.
Jammer te lezen dat er ook een aantal mensen slechte ervaringen heeft met de Friesland.
Zo zie je maar , zoveel mensen, zoveel verschillende geluiden.
Off topic : jaren in Friesland gewoond en geen ervaringen met de ' stugheid van Friezen' .
NeoDutchio
, Erthanax
en berndv
vinden dit leuk
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
Aanname.....
Waar leest u dat deze vordering 9 jaar oud is? Of misschien lees ik daar overheen?BreejKC schreef: Maar er is meer vreemd. Als de vordering al sinds 2010 loopt, wat is er dan de afgelopen negen jaar met die vordering gebeurt?
-
- Berichten: 12827
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
De Friesland heeft een hoofdsom die betaald moet worden. Dit wordt uit handen gegeven aan een incassobureau waardoor allerlei extra kosten berekend worden. De klant maakt een afspraak met het imcassobureau. Dus als TS een afbetalingsregeling heeft met het incassobureau, dan kan De Friesland niet inzien hoe hoog de kosten geworden zijn, ziet niet wat er al afgelost, wat de rente is op de afbetaling is en welk gedeelte voor hun rekening is en wat er nog open staat.
TS weet wel degelijk dat er een achterstand is en betwist dat ook niet. Echter de hoogte op dit moment weet alleen het incassobureau.
TS weet wel degelijk dat er een achterstand is en betwist dat ook niet. Echter de hoogte op dit moment weet alleen het incassobureau.
moederslink
vindt dit leuk
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
Inderdaad heb ik mij in dat '2010' vergist. TS schrijft wel: "waar ik pas veel later achterkwam". Hoeveel 'veel later' is, wordt niet aangegeven. Ook schrijft TS dat zij over deze kwestie al meerdere keren met De Friesland contact heeft gehad. Nu neem ik aan dat het contact niet om de andere dag zal zijn geweest. Daardoor ben ik, wellicht onterecht, tot de conclusie gekomen dat deze kwestie toch al wat langere tijd loopt.
moederslink
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
TS , u moet echt bij het incassobureau zelf zijn . Ga met hen in gesprek en vraag het eea na.BreejKC schreef: ↑05 feb 2019 12:47Steeds weer het verhaal we weten niet wat het bedrag is; u moet bij het incassobureau zijn
De reden die De Friesland hier aanvoert is natuurlijk te gek voor woorden. Maar, het is een slimme manier om klanten, die van financiele procedures niet van de hoed en de rand weten, als klant vast te houden. Het verdienmodel van deze zorgverzekeraar lijkt dus belangrijker als hun zorg(vuldigheids)model.
Het is De Friesland voor 100% zelf die de vermeende vordering, via het incassobureau, op u heeft ingesteld. Zij weten dus:
a) wel degelijk wat de hoogte van het bedrag van die vordering is, en
b) welk incassobureau zij daarvoor hebben ingeschakeld.
U kunt nog één keer contact hierover opnemen met De Friesland en hen beleefd doch dringend om deze gegevens verzoeken. Blijven ze weigerachtig hier hun medewerking aan te verlenen, neem dan contact op met de SKGZ (gegevens vindt u op internet) en dien bij hen een klacht hierover tegen De Friesland in.
Als De Friesland niet zo'n soepele zorgverzekeraar in de omgang met haar klanten is, dan weet SKGZ echt wel met wie ze te maken hebben. Zij zullen dan op passende wijze maatregelen tegen deze zorgverzekeraar nemen en er voor zorgen dat u de juiste gegevens krijgt.
Gezien de weigerachtige houding van De Friesland kunt u ook verzoeken om met terugwerkende kracht toch over te stappen van zorgverzekeraar. SKGZ kan u hierover ook informeren en mogelijk hierin ook voor u bemiddelen.
@BreejKC , u reageert jammer genoeg best wel stellig in uw negativiteit naar de Friesland toe en zet best wel grote stappen. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar misschien eerst even het incassobureau afwachten? Daar moet de TS toch echt nu zijn.
We lezen het verhaal van 1 kant en de Friesland heeft nu geen enkele bemoeienis meer, dus hen blijven benaderen is n.m.m in dit stadium zinloos .
-
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
Ja, dat kan alleen er mag geen betalingsachterstand aanwezig zijn. Pas als deze afbetaald kan iemand naar een andere verzekeraar overstappen. Weet alleen niet of het handig is om de HV en de AV bij verschillende verzekeraars onder te brengen. Dit vanwege vergoedingen combi van HV an AV.grun schreef: ↑05 feb 2019 12:11Volgens de consumentenbond kunt u een aanvullende verzekering afsluiten zonder de basisverzekering bij VGZ, Zilveren Kruis en Zorg en Zekerheid.
Dan blijft u met de basisverzekering bij de Friesland totdat het probleem opgelost is, maar bent wel aanvullend verzekerd elders.
https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... -afsluiten
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
Maar, stel dat TS een aanvullende verzekering elders wil, geldt dit dan nog steeds? Hij stapt immers niet over maar neemt er een extra verzekering naast, en niet in plaats van.
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
De vraag is nog maar of nu elders nog een aanvullende verzekering afgesloten kan worden.
-
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
Even dit als uitleg AV en HV bij verschilende verzekeraars.
https://weblog.independer.nl/zorgverzek ... iten-2015/
Verder ter voorkoming van het shoppen bij verschillende verzekeraars en dan de schuldenlast alleen nog maar hoger te laten worden is er een link naar het CAK
https://weblog.independer.nl/zorgverzek ... iten-2015/
Verder ter voorkoming van het shoppen bij verschillende verzekeraars en dan de schuldenlast alleen nog maar hoger te laten worden is er een link naar het CAK
Re: De Friesland weigert contract op te zeggen
moederslink schreef: ↑05 feb 2019 14:07TS , u moet echt bij het incassobureau zelf zijn . Ga met hen in gesprek en vraag het eea na.BreejKC schreef: ↑05 feb 2019 12:47Steeds weer het verhaal we weten niet wat het bedrag is; u moet bij het incassobureau zijn
De reden die De Friesland hier aanvoert is natuurlijk te gek voor woorden. Maar, het is een slimme manier om klanten, die van financiele procedures niet van de hoed en de rand weten, als klant vast te houden. Het verdienmodel van deze zorgverzekeraar lijkt dus belangrijker als hun zorg(vuldigheids)model.
Het is De Friesland voor 100% zelf die de vermeende vordering, via het incassobureau, op u heeft ingesteld. Zij weten dus:
a) wel degelijk wat de hoogte van het bedrag van die vordering is, en
b) welk incassobureau zij daarvoor hebben ingeschakeld.
U kunt nog één keer contact hierover opnemen met De Friesland en hen beleefd doch dringend om deze gegevens verzoeken. Blijven ze weigerachtig hier hun medewerking aan te verlenen, neem dan contact op met de SKGZ (gegevens vindt u op internet) en dien bij hen een klacht hierover tegen De Friesland in.
Als De Friesland niet zo'n soepele zorgverzekeraar in de omgang met haar klanten is, dan weet SKGZ echt wel met wie ze te maken hebben. Zij zullen dan op passende wijze maatregelen tegen deze zorgverzekeraar nemen en er voor zorgen dat u de juiste gegevens krijgt.
Gezien de weigerachtige houding van De Friesland kunt u ook verzoeken om met terugwerkende kracht toch over te stappen van zorgverzekeraar. SKGZ kan u hierover ook informeren en mogelijk hierin ook voor u bemiddelen.
@BreejKC , u reageert jammer genoeg best wel stellig in uw negativiteit naar de Friesland toe en zet best wel grote stappen. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar misschien eerst even het incassobureau afwachten? Daar moet de TS toch echt nu zijn.
We lezen het verhaal van 1 kant en de Friesland heeft nu geen enkele bemoeienis meer, dus hen blijven benaderen is n.m.m in dit stadium zinloos .
Niets dat De Friesland tegenhoudt hun visie op deze kwestie hier ook toe te lichten. Misschien moet TS even een link hierover naar De Friesland sturen. Mogen zij zelf beoordelen of ze er hier positief of negatief vanaf komen. En wellicht nog een leermomentje voor De Friesland betreffende klantvriendelijk optreden versus klanten onverrichterzake het bos in sturen.
Annemieke67
en Mathilde D.
vinden dit leuk