We lopen met 2017 langzamerhand naar december waarin een ieder kan beslissen of dat men blijft bij de bestaande zorgverzekeraar of dat men, mede door de bekend gemaakte premieverhoging, kan kiezen voor een andere zorgverzekeraar.
In een lang lopend conflict met VGZ wegens het niet nakomen van een vaststellingsovereenkomst welke VGZ met mij overeen kwam, liep ik een fikse schadepost op doordat VGZ de overeenkomst niet na kwam.
Ik heb VGZ aansprakelijk gesteld voor deze schade. Na ruim een jaar steggelen met VGZ, waarbij men steeds met andere smoesjes probeerde hun verantwoording te ontlopen, kreeg ik onderstaande mededeling en tevens de melding dat VGZ niet meer met mij wilde corresponderen door niet meer met mij in contact te treden, zo werkt dat kennelijk bij de grote jongens!!!
Met Google ben ik eens gaan zoeken hoeveel zorgverzekeraars ook zo'n beding in hun voorwaarden hadden staan. Opmerkelijk is dat alleen VGZ en aan VGZ gelieerden zorgverzekeraars dit beding in hun voorwaarden hebben staan."Vergoeding van schade die het indirecte gevolg is van ons handelen vergoeden wij niet. U kunt dit nalezen in hoofdstuk 1.11 Uitsluitingen, op bladzijde 7 van onze voorwaarden."
Één na laatste opsommings-streepje
Enkele andere zorgverzekeraars maken zelfs bekend dat zij wel de schade vergoeden indien de betreffende zorgverzekeraars door hun schuld schade zouden veroorzaken.
Dat is ook niet zo vreemd want de door VGZ aangehaalde regel in hoofdstuk 1.11 Uitsluitingen, op bladzijde 7 in hun voorwaarden, wordt door de Wet als een onredelijk bezwarend beding beschreven en kennelijk wil geen enkele zorgverzekeraar, behalve VGZ, zijn vingers hieraan branden!
Een onredelijk bezwarend beding wordt hier o.a. in lid a en hier in lid f en i beschreven.
Met deze uitsluitingen in genoemd artikel ontneemt VGZ elke, bij hun verzekerde, het wettelijk recht op vergoeding indien, VGZ in dit geval, door hun toedoen of nalaten hierdoor schade veroorzaakt bij de bij hun verzekerde personen.
Dat is het onredelijk bezwarend beding in deze!
Niet dat iedereen daar nu direct mee te maken zou krijgen maar als men onverhoeds hiermee te maken krijgt kan dat behoorlijk vervelend uitpakken. Daarom lijkt mij het juist om u hierop te attenderen.
Als bij het kiezen indertijd door mij voor VGZ dit duidelijker door VGZ bekend zou zijn gemaakt, dan had ik zéér zeker niet voor VGZ als mijn zorgverzekeraar gekozen en heb ik hierdoor al ruim een jaar geleden voor een andere zorgverzekeraar gekozen.