Omdat er vorig jaar bij mij de diagnose "autisme stoornis" is vastgesteld krijg ik hulp hiervoor, daar waar ik erg blij mee ben.
Echter de instantie waar ik hulp van krijg geeft het volgende aan:
Bij psychische hulp is bij TWEEDE lijn is de eigen bijdrage 200 euro. Maar zij zeggen dat de kosten van het eigen risico in je basis pakket daarboven op komt? Dus dat is ook nog eens 220 euro er bovenop? In totaal € 420 euro wat je zelf dient te betalen? Klopt dit wel?! Volgens mij hoef je alleen maar 200 euro te betalen maximaal?
Ik had bij mijn verzekering speciaal om deze reden het eigen risico naar het wettelijk minimum gedaan van ad € 220 euro. Voorheen had ik nog een vrijwillig eigen risico.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eigen bijdrage behandelingen tweedelijns ggz
Eigen bijdrage behandelingen tweedelijns ggz
Laatst gewijzigd door student538 op 22 feb 2012 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Eigen bijdrage behandelingen tweedelijns ggz
De informatie van de overheid is niet erg duidelijk... er staat helemaal onderaan een regeltje waarin 2x over een "eigen bijdrage" wordt gesproken, het verplichte eigen risico wordt niet genoemd, terwijl dat nu juist de onduidelijkheid is.vogels schreef:De eigen bijdrage komt boven op het eigen risico http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... lemen.html
Trouwens: in de topictitel heb je het over 2e lijns en later weer over 1e lijns.
Tegen dezelfde onduidelijkheid ben ik vorig jaar ook aangelopen i.v.m. een eerstelijns ggz behandeling. Ik kon het volledige eigen risico van (toen nog) € 170 aftikken, de eigen bijdrage die daarbovenop kwam werd dan weer door de aanvullende verzekering vergoed.
Maar noch op de website van de zorgverzekeraar, noch op de website van de overheid die hierboven wordt genoemd, noch uit de informatie die ik van de ggz kreeg viel dit af te leiden. En blijkbaar nog steeds niet.
Sorry voor mijn verwarring ik heb dit aangepast. Met autisme kom je niet snel bij eerste lijn terecht dan zit je al in de tweede.vogels schreef:De eigen bijdrage komt boven op het eigen risico http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... lemen.html
Trouwens: in de topictitel heb je het over 2e lijns en later weer over 1e lijns.
Het antwoord van Univé is:
Je bent een wettelijke eigen bijdrage verschuldigd als je 18 jaar of ouder bent van € 100 voor een DBC tot honderd minuten en € 200 voor een DBC vanaf honderd minuten. Je betaalt per kalenderjaar niet meer dan € 200 aan eigen bijdragen voor deze zorg. Het restant van de kosten verrekenen we eerst met jouw eigen risico, daar dit zorg uit de BASISVERZEKERING betreft. De informatie die je hebt gekregen klopt dus.
-
Ja, je moet dan totaal 420 euro zelf betalen. Een eigen bijdrage staat los van het eigen risico en telt dus niet mee voor het eigen risico. Ik weet dit zeker.student538 schreef:..."Bij psychische hulp is bij TWEEDE lijn is de eigen bijdrage 200 euro." Maar zij zeggen dat de kosten van het eigen risico in je basis pakket daarboven op komt? Dus dat is ook nog eens 220 euro er bovenop? In totaal € 420 euro wat je zelf dient te betalen?
Ik raad je aan om er snel vanaf te zien. Dit bedrag is te hoog in verhouding met je inkomen als student en deze hulp gaat je dus per consult een smak geld kosten.
-
Dit is superslecht advies.Mathilde D. schreef:Ja, je moet dan totaal 420 euro zelf betalen. Een eigen bijdrage staat los van het eigen risico en telt dus niet mee voor het eigen risico. Ik weet dit zeker.student538 schreef:..."Bij psychische hulp is bij TWEEDE lijn is de eigen bijdrage 200 euro." Maar zij zeggen dat de kosten van het eigen risico in je basis pakket daarboven op komt? Dus dat is ook nog eens 220 euro er bovenop? In totaal € 420 euro wat je zelf dient te betalen?
Ik raad je aan om er snel vanaf te zien. Dit bedrag is te hoog in verhouding met je inkomen als student en deze hulp gaat je dus per consult een smak geld kosten.
U weet ten eerste niet of 'student538' nog studeert.
Een screenname zegt niet altijd alles.
En via een forum iemand aanraden GGZ hulp stop te zetten terwijl u géén inzicht in de problematiek heeft is erg slecht en zelfs gevaarlijk.
Het gaat hier niet over iemand met zweetvoeten hoor!
Laatst gewijzigd door VioletPrue op 23 feb 2012 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben inmiddels niet meer studerend. Ik heb de log in naam niet aangepast hierop!