LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen risico

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
yyonn

Eigen risico

Ongelezen bericht door yyonn »

Hallo,

Is hier iemand op het forum die goed onderlegd is in de Nederlandse taal, juridische taal.
Wanneer ik mij de term, eigen risico, door mijn hoofd laat rollen, valt het mij op dat het een iets met gevaar te maken heeft.
De woordenboeken van Google zeggen dat ook.
Ik wil geen eigen risico meer gaan betalen, nl. ik kan er niets aan doen dat ik naar het ziekenhuis moest voor een vermeende kwaadaardige bobbel (zit veel in de familie). Ik ben niet met gevaar voor eigen leven onder/door een poortje gelopen ofzo, waardoor ik dat zou hebben opgelopen.
Gelukkig waren het opgezette borstklieren.
Kosten dezes, 248 euro.
Verplicht eigen risico, wie heeft ons dat nog maar door de stro** gedrukt.

Wanneer ik van een keukentrapje weet, dat een schroef ontbreekt, ik gebruik het trapje willens en wetens, ik breek mijn enkel, dan is dat mijn eigen risico.

Toch

VioletPrue

Re: Eigen risico

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ja, dan kunnen zo'n beetje alle chronisch zieken (degenen wier ziekte niets met hun gedrag o.i.d. te maken hebben) en gehandicapten ook wel claimen dat hun eigen risico niet in rekening gebracht zou moeten worden.

yyonn

Nou, dat bedoel ik nou.

Het is een verkeerde term. Wanneer ik naar de rechter ga, misschien dat die zich ook even op zn hoofd gaat krabben.+

Enige jaren geleden heeft een consument een rechtszaak gewonnen mbt zelf betalen van je ID-kaart, terwijl hij verplicht is, waarop toenmalig minister Donner binnen no-time de wet aanpaste, zodat we moeten blijven betalen voor een ID.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Mja, stel dat het gebeurt zoals u stelt.
Dan past het kabinet als een speer de wet aan en moeten we het alsnog betalen.
Dus waarom je er druk om maken?

Rim69

Ongelezen bericht door Rim69 »

yyonn schreef: Ik wil geen eigen risico meer gaan betalen, nl. ik kan er niets aan doen dat ik naar het ziekenhuis moest voor een vermeende kwaadaardige bobbel (zit veel in de familie). Ik ben niet met gevaar voor eigen leven onder/door een poortje gelopen ofzo, waardoor ik dat zou hebben opgelopen.
Dat kan je wel. Punt 1 je leeft. Punt 2 je hebt een familie die als het op zorg aan komt veel kost. Punt 3, je hebt borsten. Het risico dat jij zorg nodig hebt is dus erg hoog. Gelukkig is dat jouw eigen risico.

Blijft lachen die weekend aanmeldingen en topics.

yyonn

Zo denkt de Nederlander, gewoon betalen. Als een mak schaap.
Wanner het recht beslist dat het "eigen risico" immoreel is, wat hebben alle betalende zorgpremiebetalers dan de hele tijd gedaan.

Dan gaat het gewoon heten: "Algemene Bijdrage aan de te hoog oplopende Zorgkosten".

Het kan gewoon niet, een eigen verplicht risico, hoe wil de overheid van mij te weten te komen hoe- en of ik een risicovol bestaan leid.

Ongeluk zit in een klein hoekje of je hebt genen die bepalen.

Ik ga het echt proberen, tegen de staat. Bij mij gaat het er echt niet in, ook niet wanneer ik mijn knie verdraaid heb ondanks goede schoenen/zolen.
Wanneer ik uitglij over een pak bladeren op de weg in de herfst kan ik de gemeente áanspreken voor een gebroken arm o.i.d.

yyonn

Rim69 schreef:
yyonn schreef: Ik wil geen eigen risico meer gaan betalen, nl. ik kan er niets aan doen dat ik naar het ziekenhuis moest voor een vermeende kwaadaardige bobbel (zit veel in de familie). Ik ben niet met gevaar voor eigen leven onder/door een poortje gelopen ofzo, waardoor ik dat zou hebben opgelopen.
Dat kan je wel. Punt 1 je leeft. Punt 2 je hebt een familie die als het op zorg aan komt veel kost. Punt 3, je hebt borsten. Het risico dat jij zorg nodig hebt is dus erg hoog. Gelukkig is dat jouw eigen risico.

Blijft lachen die weekend aanmeldingen en topics.
Maar leg mij dan uit wat het eigen risico betekend, wat is mijn aandeel, dat ik leef? Het leven brengt risico's met zich mee, borsten laten amputeren? Weer een risico minder. Wat heb ik te maken met mijn familie, die betalen hun eigen premie. Waarom verhogen ze de basispremie niet met 30 euro per maand.
Dan hoef ik mij niet druk te maken om risico's die geen risico's mogen heten.
Ik ga toch niet om op het eigen risico te besparen, niet naar een ziekenhuis.

Je kreeg in 2005 nog 234 euro van de staat, wanneer je geen gebruik had gemaakt van de zorg, het jaar daarop, een eigen risico naar ik meen 170 euro, dat is een verschil van 404 euro.
De staat wil alles afdwingen met geld.
Zijn je kinderen een beetje te baldadig, hup, korting op de kinderbijslag.
Zodat hun contributie missch. niet meer betaald kan worden, ik noem maar wat. Waardoor ze van ellende nog baldadiger worden.

Iedereen neemt het klakkeloos aan, maar vraag een taalkundige , naar de lett. vertaling van eigen risico.
En bytheway, wat is hier grappig aan-weekendtopic-, ik meen 't erg serieus.

Rim69

Ongelezen bericht door Rim69 »

yyonn schreef: Zijn je kinderen een beetje te baldadig, hup, korting op de kinderbijslag.
Jeetje, doen ze dat ook al? Dan zou ik mijn kinderen maar in de gaten houden. Staat "baldadig" trouwens wel duidelijk omschreven?

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

yyonn schreef:Hallo,

Is hier iemand op het forum die goed onderlegd is in de Nederlandse taal, juridische taal.
Wanneer ik mij de term, eigen risico, door mijn hoofd laat rollen, valt het mij op dat het een iets met gevaar te maken heeft.
Ik wil geen eigen risico meer gaan betalen, nl. ik kan er niets aan doen dat ik naar het ziekenhuis moest voor een vermeende kwaadaardige bobbel (zit veel in de familie). Ik ben niet met gevaar voor eigen leven onder/door een poortje gelopen ofzo, waardoor ik dat zou hebben opgelopen.
Kosten dezes, 248 euro.

Wanneer ik van een keukentrapje weet, dat een schroef ontbreekt, ik gebruik het trapje willens en wetens, ik breek mijn enkel, dan is dat mijn eigen risico.

Toch
Nou wens je veel succes..
Wat vp zegt.dan kunnen ze veel mensen afschaffen,ben ook chronischnziek,ook niet om gevraagd.
Ben van trap gevallen..ook ongeluk..vraag ik niet om?. Waar valt dat onder...

Ga stukje fietsen ik val? Waar valt dat onder...
Eet gezond maar heb toch cholesterol verhoogd,waar valt dat onder ??
Zo kan je doorgaan.
Dikkere mensen,meer betalen? Immers doen het zelf?? Slaat ook nergens op....kan je door erfelijke dingen zijn,zeg kan..bv schildklier,of??

Snap je intentie maar zou zeggen.....richt je op positiever dingen..dat je borst ged was!kan geld niet tegen op...ook ervaring familiar man kant...die hadden geen geluk!!!die hadden liever tien keer meer risico betaald...helaas gat niet meer :wink:

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Kosten dezes, 248 euro.

Toch
Nou wens je veel succes..
Wat vp zegt.dan kunnen ze veel mensen afschaffen,ben ook chronischnziek,ook niet om gevraagd.
Ben van trap gevallen..ook ongeluk..vraag ik niet om?. Waar valt dat onder...

Ga stukje fietsen ik val? Waar valt dat onder...
Eet gezond maar heb toch cholesterol verhoogd,waar valt dat onder ??
Zo kan je doorgaan.
Dikkere mensen,meer betalen? Immers doen het zelf?? Slaat ook nergens op....kan je door erfelijke dingen zijn,zeg kan..bv schildklier,of??

Snap je intentie maar zou zeggen.....richt je op positiever dingen..dat je borst ged was!kan geld niet tegen op...ook ervaring familiar man kant...die hadden geen geluk!!!die hadden liever tien keer meer risico betaald...helaas gat niet meer :wink:

weetnietveel

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Eigen riscico heeft betrekking op de ziektekosten (de rekening): de rekening van bijv een consult, behandeling, medicijnen, operatie enz.
Je bent verzekert (je kunt erop vertrouwen, men gegarandeert, je hoeft je geen zorgen te maken, je loopt geen risico) dat als je ziek of gewond raakt dat de hele behandeling die nodig is te betalen is.
Je loopt dus niet het risico dat je alles zelf moet betalen en hierdoor bijv je huis en inboedel moet verkopen, failliet raakt of zover in de schulden komt dat je er ziek van wordt, om de rekening te betalen.
Dat bedrag dat ze het eigen ricico noemen is dus niet verzekert, dat moet je zelf betalen.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Kosten dezes, 248 euro.

Toch
u kunt ook niet naar het ziekenhuis gaan en dan hoeft u ook niet te batalen
dat is dan wel voor uw eigen risico
bovendien was het uw eigen risico om in nederland te worden geboren
u kunt ook emigreren naar een land dat geen verdrag over de zorgverzekering heeft met nederland
maar dat doet u dan ook voor eigen risico

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

yyonn schreef:Zo denkt de Nederlander, gewoon betalen. Als een mak schaap.
Wanner het recht beslist dat het "eigen risico" immoreel is, wat hebben alle betalende zorgpremiebetalers dan de hele tijd gedaan.

Dan gaat het gewoon heten: "Algemene Bijdrage aan de te hoog oplopende Zorgkosten".

Het kan gewoon niet, een eigen verplicht risico, hoe wil de overheid van mij te weten te komen hoe- en of ik een risicovol bestaan leid.

Ongeluk zit in een klein hoekje of je hebt genen die bepalen.

Ik ga het echt proberen, tegen de staat. Bij mij gaat het er echt niet in, ook niet wanneer ik mijn knie verdraaid heb ondanks goede schoenen/zolen.
Wanneer ik uitglij over een pak bladeren op de weg in de herfst kan ik de gemeente áanspreken voor een gebroken arm o.i.d.
Veel succes. Je kunt je ook verzekeren tegen de kosten van de rechtzaak, maar dan heb je ook een eigen risico.
Het eigen risico is er om mensen bewust te maken van de werkelijke zorgkosten en mensen die weinig gebruik ervan maken ook minder te laten betalen. Helaas zijn er maar al te veel mensen die voor elke scheet naar de dokter lopen. Daar valt u natuurlijk niet onder, maar ja zo gaat dat in de samenleving.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ik denk dat ts het niet helemaal begrijpt:

het woord risico gaat niet om het risico dat je ziek wordt, het gaat om het financieel risico van de kosten die ziekte met zich mee brengt wat je moet opvangen. Dat zit (qua taal) dus anders
Jij hebt dus een eigenrisico voor 350 euro, in de kosten, niet in je gezondheid.

De overheid bepaalt dus niet hoeveel risico je loopt om ziek te worden, de overheid bepaald dat het financiele risico voor 350 euro voor jou is.

isabel

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

yyonn, wens je heel erg veel succes met het proces dat je tegen de Staat wilt aanspannen.

@Isabel, goede Nederlandse vertaling van het woord risico.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Kosten dezes, 248 euro.

Toch
Dat heeft de overheid, die elk jaar meer en meer aan de zorg kwijt is, om vele uiteenlopende redenen, je/ons door de strot gedrukt. Overigens heeft de invoering van het nieuwe zorgstelsel met het eigen risico, de jaarlijkse groei van die kosten, teruggebracht van 6% toen, tegen ~3% na invoering, dus dat nieuwe systeem werkt op dat vlak wel degelijk. :wink:

Maar goed, zoals al eerder uitgelegd is, is het geen risico op ziekte, maar op ziektekosten, en dat is subtiel anders, en dan van het type anders waarop rechtszaken verloren, danwel gewonnen worden.

Alphavista

Ongelezen bericht door Alphavista »

Kosten dezes, 248 euro.

Toch
Dat is nou Nederland. In Engeland en Zweden hoeven zieke mensen niets te betalen, daar is de overheid de baas over de zorg en geen geldwolven die over lijken gaan, zoals hier. De kosten worden doorberekend in de BTW. Sigaretten en sterke drank zijn daar wel veel duurder dan hier.

Ik weet ook niet hoe ik het eigen risico moet gaan betalen. Volgend jaar wordt het € 350,=. Ik denk erover om maar te sterven ofzo, want het is niet meer te doen inderdaad.

Het is de schuld van partijen als het CDA (hoofdverantwoordelijk voor het verziekte zorgstelsel), PvdA en VVD.

Weet dus waar je op stemt bij de volgende verkiezingen.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

[quote]Dat is nou Nederland. In Engeland en Zweden hoeven zieke mensen niets te betalen, daar is de overheid de baas over de zorg en geen geldwolven die over lijken gaan, zoals hier. De kosten worden doorberekend in de BTW. Sigaretten en sterke drank zijn daar wel veel duurder dan hier.[quote]

Wat schrijft U nu: Engeland en zieke mensen niets betalen? Ik heb geen idee waar u dit vandaan haalt en zou zeggen: heeft u eens een 'gezellig' gesprek met mijn dochter. Er zijn wachttijden van heb ik jou daar om een gewone huisarts (familydoctor) te spreken te krijgen, 1½ week komt het dichts in de richting van vlug; operaties: jaren wachten (niet de levensbedreigende): zij gaat van pure ellende altijd privé; hernia operatie heeft ze de eerste keer 2 jaar moeten wachten, nu gaat ze voor de (foute) behandeling weer privé onder het mes. Voor elk recept moet er 5 pond betaald worden plus dat ze natuurlijk The National Health moet steunen (onze ziektekosten bijdrage per maand). Dat roken en drinken daar duurder zijn, is wel waar maar: Scandinavië spant wel de kroon. Trouwens irrelevant voor dit eigen risico topic.

Gesloten