LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Engelstalige verklaring van verzekering van IZZ

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
becojema

Engelstalige verklaring van verzekering van IZZ

Ongelezen bericht door becojema »

Mijn dochter gaat een paar maanden in Zuid-Korea studeren. Ze is verzekerd via IZZ met het meest uitgebreide pakket. Dat dekt ook ziektekosten in het buitenland.

De universiteit waar ze naar toe gaat wil graag een bevestiging dat ze zo'n verzekering heeft. Op verzoek stuurt IZZ een engelstalige verklaring. In die verklaring staat bijvoorbeeld dat ze maximaal één jaar ziekenhuiskosten vergoed krijgt als ze tijdens de duur van de verzekering onverwacht ziek wordt in het buitenland, maar de duur van de verzekering staat er niet in.

De buitenlandse universiteit wil toch graag een bevestiging van de verzekeringsduur - volgens mij een logisch verzoek. IZZ weigert echter botweg om een verklaring af te geven waarin de verzekeringsduur is opgenomen. Ik vind dat absurd en ga het er niet bij laten zitten.

Heeft iemand anders hier al eens mee te maken gehad? Wat zijn andere ervaringen?

Mathilde D.

Re: Engelstalige verklaring van verzekering van IZZ

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik denk dat je misschien zelf kan zorgen dat er een verklaring van de verzekeringsduur komt, door bijvoorbeeld de Aanvullende verzekering van te voren te betalen. Want in feite kan de verzekering ook geen verklaring afleggen, aangezien er vermoedelijk niet van te voren betaald is. Alleen als maandelijks de premie binnenkomt is uw dochter verzekerd. Misschien kunt u afspreken dat u de verklaring krijgt zodra u van te voren betaald heeft?

Er zijn trouwens een aantal bekende 'buitenlandverzekeringen': misschien zijn die beter dan de AV van het IZZ?
Die maken dit soort dingen vaker mee. Bijvoorbeeld de AON.

Verder zag ik op de website van zilverenkruis:
Studeren in een niet- verdragsland
Als je in een land dat niet is opgenomen als verdragsland, hoef je je niet te melden bij een verzekeringsinstelling in het land waar je gaat wonen voor je studie. Je hebt recht op alle zorg volgens de polis die je met Zilveren Kruis Achmea hebt afgesloten. Op jouw verzoek geven we een verzekeringsverklaring af waaruit blijkt dat je bij ons verzekerd bent tijdens je verblijf in het buitenland.Neem hiervoor contact met ons op.

Dus die geven wel een verklaring af , waarschijnlijk met de verzekeringsduur erbij, aangezien ze schrijven "tijdens je verblijf in het buitenland".
Wel mag ze niet ouder zijn dan 30 jaar: zie de site van het cvz ( http://www.cvz.nl/verzekeringen/buitenl ... nland.html )
Gaat u uitsluitend studeren in het buitenland en bent u jonger dan 30 jaar dan bent u verplicht uw Nederlandse zorgverzekering aan te houden. Voor noodzakelijk medische zorg in het buitenland moet u in veel gevallen iets extra’s regelen.

Welke stappen moet u nemen wanneer u in het buitenland uitsluitend gaat studeren?
Gaat u studeren in een EU/EER-land of Zwitserland? Vraag bij uw zorgverzekeraar in Nederland een EHIC aan. U heeft hiermee recht op noodzakelijke medische zorg in het land waar u studeert. De vergoeding is volgens de regels en tarieven die in dat land gelden. U houdt recht op de zorg uit uw Nederlandse zorgpolis.
Gaat u in een ander verdragsland studeren? Vraag bij uw zorgverzekeraar in Nederland een formulier 111 aan om aanspraak te maken op noodzakelijke medische zorg in het land waar u studeert. U houdt recht op de zorg uit uw Nederlandse zorgpolis.
Gaat u studeren in een niet-verdragsland? U houdt recht op de zorg uit uw Nederlandse zorgpolis.
Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de dekking van uw Nederlandse zorgpolis in het buitenland en sluit zonodig een aanvullende verzekering af.
Bent u ouder dan 30 jaar? Dan vervalt uw Nederlandse zorgverzekering en moet u zelf een ziektekostenverzekering in het buitenland afsluiten.
Voor meer informatie: lees de Veelgestelde vragen.

Deze pagina is geactualiseerd op: 06 april 2011

uvit webcare

Ongelezen bericht door uvit webcare »

Beste becojema,

Ik werk voor het Webcare team van IZZ. Dit team is opgericht om klanten te helpen die hun klacht op internet plaatsen. Graag ontvang ik van u uw klantgegevens en het telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent, zodat wij kunnen kijken of wij iets voor u kunnen betekenen. U kunt uw gegevens
e-mailen naar [email protected]. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,
IZZ Webcare

becojema

Mathilde,
Mathilde D. schreef:in feite kan de verzekering ook geen verklaring afleggen, aangezien er vermoedelijk niet van te voren betaald is. Alleen als maandelijks de premie binnenkomt is uw dochter verzekerd. Misschien kunt u afspreken dat u de verklaring krijgt zodra u van te voren betaald heeft?
Dat lijkt me niet juist. De verzekeringsduur is een kalenderjaar. Als de premies niet op tijd worden betaald voldoe ik niet aan mijn verplichtingen. Maar daarmee houdt de verzekering niet op. Op dezelfde manier is heeft een autoverzekering een bepaalde geldigheidsduur, ook al wordt de premie maandelijks betaald.

Maar ik zal eens kijken of het webcareteam (wist niet dat ze dat hadden) iets voor me kan betekenen...

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

3.5. Niet-tijdig betalen
3.5.1. Als u de premie, wettelijke bijdragen, eigen risico,
eigen bijdragen en kosten niet-tijdig betaalt, sturen wij
u een aanmaning. Als u niet betaalt binnen de in de
aanmaning genoemde termijn van ten minste 14 dagen,
kunnen wij de dekking schorsen. In dat geval bestaat er
vanaf de laatste premievervaldag voor de aanmaning
geen recht op vergoeding van de kosten van zorg. U
blijft bij schorsing wel verplicht de premie te betalen.
Er is weer recht op vergoeding van de kosten van zorg
vanaf de dag volgende op de dag waarop wij het gehele
verschuldigde bedrag en de eventuele kosten hebben
ontvangen. Wij hebben het recht bij niet tijdige betaling
de UMC Aanvullende verzekering te beëindigen.
Beste Becojema,
de zorgverzekeraars zijn een beetje strenger dan je misschien denkt. Je wordt WEL geschorst als de premie niet wordt betaald, maar je blijft wel premieplichtig! Bovenstaand voorbeeld komt uit de polisvpoorwaarden van de UMC verzekering, pagina 44.
Geacht Webcare team: klopt het dat je in geval van betalingsproblemen, enige maanden niet verzekerd bent, maar daarvoor wel moet betalen? Dat vind ik heel onredelijk!

becojema

Mathilde,

Ja, dat is wel ongeveer zoals ik ook denk dat het zit. Als ik niet aan mijn verplichting (premiebetaling) voldoe, kan de dekking opgeschort worden, maar dan bestaat de verzekering op zich nog wel en de dekking geldt weer vanaf het moment dat ik aan mijn verplichtingen voldoe (de verzekeraar kan niet opnieuw kijken of ze me nog wel willen accepteren - dat kan pas per einde geldigheidsduur).

Voor een verklaring van de geldigheidsduur van de verzekering betekent dat dus, dat het wel degelijk mogelijk is te verklaren tot wanneer de verzekering geldig is...

Webcare team heeft inmiddels laten weten dat zij alleen zorgen dat klachten in behandeling worden genomen, maar mijn klacht was al behandeld... Dat wordt een klusje voor de geschilllencommissie!

AVDD

Ongelezen bericht door AVDD »

Mathilde D. schreef:
3.5. Niet-tijdig betalen
3.5.1. Als u de premie, wettelijke bijdragen, eigen risico,
eigen bijdragen en kosten niet-tijdig betaalt, sturen wij
u een aanmaning. Als u niet betaalt binnen de in de
aanmaning genoemde termijn van ten minste 14 dagen,
kunnen wij de dekking schorsen. In dat geval bestaat er
vanaf de laatste premievervaldag voor de aanmaning
geen recht op vergoeding van de kosten van zorg. U
blijft bij schorsing wel verplicht de premie te betalen.
Er is weer recht op vergoeding van de kosten van zorg
vanaf de dag volgende op de dag waarop wij het gehele
verschuldigde bedrag en de eventuele kosten hebben
ontvangen. Wij hebben het recht bij niet tijdige betaling
de UMC Aanvullende verzekering te beëindigen.
Beste Becojema,
de zorgverzekeraars zijn een beetje strenger dan je misschien denkt. Je wordt WEL geschorst als de premie niet wordt betaald, maar je blijft wel premieplichtig! Bovenstaand voorbeeld komt uit de polisvpoorwaarden van de UMC verzekering, pagina 44.
Geacht Webcare team: klopt het dat je in geval van betalingsproblemen, enige maanden niet verzekerd bent, maar daarvoor wel moet betalen? Dat vind ik heel onredelijk!
Dat lijkt me eigenlijk niet meer dan normaal. Anders kun je je aanvullende verzekering dus eigenhandig tussentijds beëindigen door gewoon te stoppen met betalen. Je hebt een aanvullende verzekering voor een heel jaar en bent dus ook premieplichtig voor een heel jaar. Dat de verzekering niet meer uitkeert als je je premie niet betaald lijkt me logisch, maar dat neemt niet weg dat je zelf je achterstand moet wegwerken en je gewoon premie verschuldigd bent.

Ik snap overigens niet waarom de universiteit niet voldoende heeft aan een polisblad in het Engels. Daar staat toch gewoon op dat je verzekerd bent in 2011? Op mijn polisblad van mijn verzekering staat dat in ieder geval zo. Aangezien je eind 2011 weer kunt opzeggen, staat er nog niets in voor de tijd daarna.

becojema

AVDD schreef: Ik snap overigens niet waarom de universiteit niet voldoende heeft aan een polisblad in het Engels. Daar staat toch gewoon op dat je verzekerd bent in 2011? Op mijn polisblad van mijn verzekering staat dat in ieder geval zo. Aangezien je eind 2011 weer kunt opzeggen, staat er nog niets in voor de tijd daarna.
IZZ geeft wel een verklaring af in het Engels, maar het polisblad is in het Nederlands. Ik heb extra geld uitgegeven om een Engelse vertaling te laten maken. Dat is natuurlijk op zich al absurd, als IZZ gratis een Engelse brief afgeeft. Het grappige (nou ja...) is dat op de polis wel het jaar staat maar ook geen eenduidige begin- en einddatum. Voor de Koreaanse medemens blijkt dat niet ondubbelzinnig te zijn.

becojema

Nou, de bemiddeling door de ombudsman zorgverzekeringen heeft succes gehad!

Het is grappig. Op 10 juni schrijft de afdeling klachtenmanagement:

"De verklaringen zijn automatisch aangemaakte brieven en het is niet mogelijk die voor individuele verzekerden aan te passen."

Op 25 juli schrijft diezelfde afdeling:

"U ontvangt bij deze brief de gevraagde verklaring. Ik ga ervan uit dat op deze verklaring alles staat wat de Koreaanse Universiteit nodig heeft. Missen er toch nog gegevens, wilt u dan aan mij doorgeven welke gegevens dit zijn? Ik kan dan de verklaring aanpassen."

Bovendien schrijft klachtenmanagement op 10 juni:

"De medewerkers van onze klantenservice beantwoorden alle vragen van onze klanten." "Het is dan ook ons beleid dat zij telefonisch niemand doorverbinden met andere afdelingen."

Maar op 25 juli schrijft klachtenmanagement:

"In uitzonderingssituaties is het altijd wel mogelijk om meteen doorverbonden te worden met de afdeling Klachtenmanagement.

Ik vind het zeer vervelend dat mijn collega u deze mogelijkheid niet heeft geboden. Namens IZZ bied ik u hiervoor excuses aan."

Het is natuurlijk fijn dat ik heb gekregen waar ik om vroeg, maar toch laat het een rare nasmaak achter. Het lijkt er op dat klachtenmanagement van IZZ één procedure heeft voor 'normale' klagers en een andere voor mensen die naar een ombudsman of zo stappen. Dat zou natuurlijk niet moeten...

becojema

Update: ik heb er toch nog een briefje aan IZZ aan gewijd. Ze hebben me gebeld en uitgelegd dat ze naar aanleiding van deze klacht hun procedures hebben aangepast op dit punt, dus dat is winst. Bovendien hebben ze de kosten die ik maakte voor de (overbodige) vertaling vergoed. Soms helpt klagen dus wel... 8)

Gesloten