LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] fa-med

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
boxer

fa-med

Ongelezen bericht door boxer »

ik probeer fa-med geregeld te bellen maar krijg ze niet aan de telefoon.
wie heeft hier ook ervaring mee.
fa-med regelt de tandartsrekeningen

Mathilde D.

Re: fa-med

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Hallo,

ik heb geen recente ervaring, maar ik heb wel een slechte herinnering aan enige jaren terug.

Ik herinner me in ieder geval dat zij niet ter zake kundig zijn: inhoudelijke vragen over de rekening kunnen zij niet beantwoorden: dus als je het niet met de rekening eens bent, dan kun je hierover niet met de leverancier (tandarts/ arts) praten. Raar toch?

Verder zijn ze ca. 2 jaar geleden ongeveer failliet gegaan: ze hadden betalingsmoeilijkheden herinner ik me. De huisartsen die met Famed zaken deden kregen hun geld niet of te langzaam.

oskamp2africa

Ongelezen bericht door oskamp2africa »

Was er wegens verblijf in het buitenland (werk) niet toen herinnering in de bus viel. Overmaking was niet gelukt. Ik kom 4 weken later thuis en vind de herinnering. Ik maak geld voor deze én nieuwe rekening direct over maar krijg diezelfde dag een brief van tandarts dat ik Fa-med moet bellen.
Ik stuur gelijk ook een e-mailvraag aan Fa-med of e.e.a. nu oké is.
Nu krijg ik gisteren 'n een aanmaning verhoogd met 41 euro...
Ik bel, natuurlijk eerst 15 min in de wacht om dan te horen dat er toch echt niet op tijd betaald is. Als ik dan vraag of er dan ook geen enkele coulance mogelijk is wordt ik min of meer uitgelachen.
Op de vraag waarom er dan niet op mijn mail gereageerd word krijg ik te horen dat "er toch echt te laat betaald is". Dus als een klant geen gelijk heeft hoeft je op een mailtje geen antwoord te geven? Vreemde policy..
Als ik vraag waar ik een klacht kan indienen wordt er honend gezegd:" nou mevrouw, ik maak hier in het systeem een aantekening van dit gesprek en dat zien alle andere medewerkers ook, dus bij hen zult u ook bot vangen!"

Als ik dan wil resumeren en zeg dat ik de communicatie belabberd vind krijg ik te horen dat "u nu toch echt over uw toeren raakt/ boos word...en ik het gesprek wil beëindigen"
Lekkere communicatie...
Kijk, dat er geen coulance mogelijk is...kan ik enigzins inkomen, maar om je dan op deze manier honend weg te lachen...
Ik betaal voortaan contant...

boxer

bedankt voor de reacties.
heb na ong. 2 maanden contact gekregen met fa-med.
je word inderdaad een beetje iutgelachen door de medewerkers aan de telefoon.
als je aangeeft waarom ze de telefoon niet aannemen krijg je als antwoord (sorry we hebben het heel druk)
mijn tandarts gaf mij een ander nummer.
maar hij zweert bij fa-med.
zijn woorden ,,als fa-med er niet was zou ik gelijk stoppen met werken.
ik.
vind het een te groot gedoe om de rekeningen gelijk naar de zorgverzekeraar te sturen
waarom krijg ik geen antwoord op de vraag aan de tandarts
kunnen de rekeningen niet gelijk naar de verzekeraar gestuurd worden? wie weet hier een antwoord op?

loesje 2

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Ik ben mondhygieniste en de reden waarom wij niet rechtstreeks naar de verzekeraar declareren is simpel, bij de meeste verzekeraars lukt dit gewoon niet!

Wij gaan het volgend jaar weer met een aantal verzekeraars proberen, want ook wij zouden dat erg makkelijk voor onze patïenten vinden.

Tot nu toe raakten declaraties kwijt of moesten wij maanden wachten op uitbetaling, er kwam dan soms een bedrag binnen zonder een lijst om welke rekeningen het ging :shock: , kortom een puinhoop.

Wij werken met van Kesteren en ik wil altijd graag horen van mijn patiënten als ze onheus behandeld worden.

Maar er moet me toch wat van het hart, ook wij zijn gedwongen om de declaraties uit handen te geven aan een bedrijf als van Kesteren, de meeste mensen betalen gewoon veel te laat, 6 tot 8 weken is heel gewoon. Mijn personeel wil toch echt graag salaris aan het eind van de maand.
Ongeveer 15% van de mensen betaald helemaal niet of pas na twee aanmaningen. Dit kost veel tijd en dus geld.

Ik vind dat als je naar het buitenland gaat, je bij het tandarts bezoek had kunnen vragen of het mogelijk was om de rekening meteen te betalen, of anders aan je mee te geven.

Het valt mij op dat mensen mij nooit bellen om te zeggen dat ze hun rekening later betalen, om wat voor reden dan ook, maar als ze dan een aanmaning met kosten krijgen bellen ze vaak direct!

oskamp2africa

Ongelezen bericht door oskamp2africa »

Hallo Loesje,

Ik begrijp het hoe en waarom van het uitbesteden van de declaraties heel goed hoor. Dat verhaal van het buitenland was echter de aanleiding. Ik ben er pas na mijn reis achter gekomen dat de betaling van de acceptgiro gebounced was, ik ging er vanuit dat het goed ging dus dat vooraf betalen is daardoor nooit een issue geweest.
Ik heb al uitgesproken dat ik inderdaad in gebreke ben gebleven,daar ging het al niet meer om. Waarom ik reageerde was de manier van communiceren van Fa-med, de manier waarop je behandeld wordt aan de telefoon.
Ik snap prima dat jullie gewoon op tijd je geld willen. Heb een eigen bedrijf dus ik weet hoe naar die wanbetalers zijn....

Groetjes,
Myrthe

mixradar

Ongelezen bericht door mixradar »

Goede en slechte ervaring. Een keer via contactformulier van hun site een week uitstel van betaling gevraagd omdat de dag dat factuur in de brievenbus viel week later was dan hun factureringsdatum (vermoedelijk door drukke kerstpost). Kreeg twee weken later mail dat akkoord was en zelfs nog 4 dagen extra tijd gekregen.

Ook slechte ervaring. Er komt hier 14 maanden na verhuizing nog steeds post voor oude bewoners. Op gegeven moment allerlei post van Fa-med gehad met boetes etc, naar duur 0900-nummer gebeld om te zeggen dat ik dat niet was (voordat deurwaarder op stoep zou staan) en toen deden ze heel moeilijk. Wilden zelfs dat ik bewijs stuurde dan ik al 12 maanden nieuwe bewoner was. Heb ik geweigerd, dat moeten ze zelf maar uitzoeken bij Kadaster (koopwoning).

wHeemskerk

Ongelezen bericht door wHeemskerk »

Fa-med is een van die bedrijven die zich een administratie kantoor noemen maar eigenlijk gewoon een incassobureau zijn. Ze verstoppen zich achter een duur betaalnummer, ik weiger dit te bellen en heb per e-mail contact met ze. Een antwoord duurt gemiddeld drie weken, langzaam dus. Terwijl ze wel heel snel zijn met aanmaningen en incassokosten van zeker 49 euro. Ze houden er geen rekening mee dat je wel eens meer rekeningen hebt te betalen. Laatst met het hele gezin naar de tandarts en daarna nog een keer alleen. Ook voor de kinderen moet je betalen, krijg je wel weer terug maar dat duurt even. Inderdaad zou het handiger zijn als de rekeningen gewoon direct naar het ziekenfonds gaan. Scheelt ook mij een hoop administratie en copykosten.

Katje-miauw

Ongelezen bericht door Katje-miauw »

ik heb nooit problemen met Famed gehad, krijg al jaren zo de rekenbingen, vind dat de medewerkers vakkundig te woord staan. Ik was het dus laatst niet eens met een rekening en zij boden aan namens mij protest aan te tekenen, omdat de tandarts al 3 weken niet reageerde...
Dus het kan ook positief!

Roland Sandhövel

Ongelezen bericht door Roland Sandhövel »

Ben bijna 2 jaar onder behandeling bij een orthodontist. Betaling via FaMed. Elke maand krijg ik een acceptgiro. Nu krijg ik een paar dagen geleden een dreigbrief van incassobureau Bosveld uit Leusden. Of ik maar binnen 7 dagen het bedrag + € 58,95 wil overmaken want anders wordt ik onmiddellijk gedagvaard. Ik zou een rekening in september 2008 niet hebben voldaan. Heb het nagekeken en inderdaad, september niet betaald. Maar ook geen rekening ontvangen, en ook geen herinnering. Ben eind september met vakantie gegaan en in augustus verhuisd. Gebeld met FaMed maar die verwijzen direct door naar het incassobureau. En deze zeggen doodleuk dat ze inderdaad hebben gezien dat de rekening naar mijn oude adres is gegaan en de herinnering ook. Maar dat ik er zelf voor verantwoordelijk ben dat die rekeningen bij mij binnenkomen....(!). De maanden daarna gewoon altijd netjes betaald. Ook had ik mijn post door de postbank 3 maanden laten doorsturen, helaas dus blijkbaar toch iets mis gegaan. FaMed ziet dat ik voor en na september altijd netjes betaald heb, ze weten dat ik verhuisd ben, maar dan niet even de rekening opnieuw naar mijn nieuwe adres sturen!. En vanaf oktober ging alles weer goed.
Wat een misselijk bedrijf. Ik heb maar betaald, maar wil het er toch niet bij laten zitten.
Daarnaast ga ik proberen om gewoon rechtstreeks aan de orthodontist te betalen. Kan dat niet, nou ja, ben bijna klaar en dan nooit meer iets via dit bedrijf!

arnold01

Ongelezen bericht door arnold01 »

aan de hand van rapport voorwerk 11 mag fa-med tot 250 euro 37 euro incassokosten in rekening brengen.
de rechters van de rechtbank sector kanton houden ook deze normen aan.
Ik betaal dan ook niet meer!! indien dit zich voor doet.

linda renkli

Ongelezen bericht door linda renkli »

Ik ben na veel ellende bij een goed tandarts terecht gekomen. Moest 3 wortelkanaal behandelingen. Zat al over mijn tax bij verzekering dus moest famed rechtstreeks betaald worden. Eerste 2 rekeningen betaald a 115 euro. Behandelingen a 90 minuten. 3e behandeling van 60 minuten. Kost 350 euro??????!!!!! Ik gebeld met tandarts. Kon wel maar moest nagekeken worden. Ze zei dat het klopte. Ik zei kan nooit. Zelfde behandeling aan een kleinere kies en korter. Bestaat niet. Plus dat de foto's niet gelukt waren en die hoefde ik niet te betalen. Leg mij dat maar uit. Ik ben ziek geworden. Erg ziek. Bijna dood in ziekenhuis. Al die tijd geen herziene rekening. Ben 3 maanden na die tijd verhuisd. En wat denkje de zelfde rekeing op de mat oude adres. Tandarts had mijn nieuwe adres allang. Inmiddels 400 euro!! Ik heb onmiddellijk met famed gemaild en met medimondzorg. Geen reactie. Assistente van tandarts was ook tijd uit de roulatie geweest en de tandarts was verhuisd naar Canada!! Nou ja zeg!! Ik heb nu weer naar Famed gemaild. Ik verrek het om te bellen!! Duur!! Wat kan ik juridisch gezien met deze zaak????Heb geen zin in deurwaarders enz. Toch hoor ik al die tijd niets. Raar??

lillmoi

Ongelezen bericht door lillmoi »

Fa-med is voor mij ook absoluut niet te bereiken. Zij hebben mij een rekening gestuurd waar er 4x hetzelfde op 1 dag gebeurd is wat gewoon niet klopt...
Ook al zit ik 20 minuten in de wacht, er gebeurt gewoon helemaal niets.
Behalve een iritante stem die zegt dat de medewerkers bezet zijn.
Ik heb ook het reactieformulier op internet ingevult maar dat schijnt ook niets te helpen want reageren lijken ze gewoon te weigeren...
Er kan op de site van hen ook nergenst een klacht of iets dergelijks ingediend worden.
Het is jammer dat ik niet kan bepalen met welk bedrijf mijn tandarts zijn rekeningen verstuurd want anders dan wilde ik allang niets meer met fa-med te maken hebben.

sw1ink

Ongelezen bericht door sw1ink »

Niet mee te praten! Ik betaal mijn rekeningen altijd netjes zoals het hoort, maar als ik èn van mijn zorgverzekeraar èn van fa-med een rekening krijg met dezelfde omschrijving dan klopt er iets niet. Fa-med doet er niks aan, zij beweren geen contact op te nemen met mijn zorgverzekeraar, of mijn ziekenhuis.

Vervolgens zegt de zorgverzekeraar dat er een incorrecte code is toegepast door Fa-med, fa-med gaat het uitzoeken...

Twee weken later krijg ik opnieuw de factuur met als opmerking erbij: 'Volgens uw zorgverlener zijn de coderingen correct. U dient de nota alsnog te voldoen.'

Fa-med neemt toch geen contact op met de zorgverzekeraars??? Vervolgens de zorgverzekeraar gebeld met de vraag of fa-med contact met ze heeft opgenomen, zorgverzekeraar zegt van niet.

Als dit geen diefstal is...?

michaelz1981

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Je moet gewoon contact opnemen met je tandarts. Die kunnen veranderingen aanbrengen en die geven al het info over de rekening door aan Fa med. Tuurlijk weet Fa med niet wat er allemaal gedaan is aan je smoelwerk. Fa med regelt alleen de betalingen. Dus zorgen dat rekeningen worden geind en het geld storten bij de tandartsen. Dus de tandarts moet alles weten van je rekening en neit Fa med, als je details nodig hebt over je behandeling.

sw1ink

Ongelezen bericht door sw1ink »

zeker vriendjes met famed?
Heb je andere verhalen zeker ook niet gelezen?

michaelz1981

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Ik heb sommige verhalen gelezen. Maar de tandarts is ten slotte de persoon die een rekening aanbrengt en niet fa med. IS er iets wat er neit in orde is , dan is toch het beste om je tandarts hierop aan te spreken. Tenslotte is het tandarts het persoon die Fa med aan kan spreken.

Je kan Fa med wel aanspreken dat de rekening niet klopt, maar de opdracht om die rekening te maken komt tenslotte van de tandarts af.

linda renkli

Ongelezen bericht door linda renkli »

Ja, klopt helemaal. Maar ook die laat niks van zich horen. En dan? Of zeggen ijskoud dat de rekening wel klopt. Er klopt in ieder geval iets niet. En dan moeten Famed en tandarts toch met elkaar in gesprek over de klacht. Simpel. Maar blijkbaar teveel moeite of niet logisch gedacht???

boxer

heeft even geduurd voor een reactie maar ben overgestapt naar een andere tandarts, nu kan ik de rekeningen rechtstreeks naar de zorgverzekeraar sturen. :wink:

loesje 2

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Groot gelijk, ik vind het van die tandarts ook niet erg klantvriendelijk. Als mijn patiënten een probleem hebben met Famed, los ik het voor ze op.

Soms willen ze niets meer met famed te maken hebben (tja hoe zou dat nou komen :roll: ) dan geef ik de nota direct mee of kunnen ze pinnen.

Zo kan het ook !

Gesloten