LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Fraude door ziekenhuis. Werkt VGZ korrekt?
Fraude door ziekenhuis. Werkt VGZ korrekt?
Eind vorig jaar kreeg ik van VGZ het verzoek een bedrag van zo'n 300 euro over te maken. Dat bedrag was mijn bijdrage voor een behandeling die ik had gehad in een ziekenhuis enkele maanden daarvoor. Kosten waren zo'n 500 euro. VGZ had die 500 al overgemaakt naar het ziekenhuis. Ik was zeer verbaasd omdat ik die behandeling nooit had gehad. Met het ziekenhuis had ik al jaren geen kontakt meer en ik was er niet meer mee "on speaking terms". Eigenlijk kon ik om redenen alleen nog maar in schuttingtaal met ze praten dus ik bel ze niet op maar hou het per brief zeer netjes. VGZ verzocht mij na een brief aan ze dit te regelen met het ziekenhuis. Ik stuurde de direktie van het ziekenhuis een zeer nette brief met de vraag waar deze behandeling over ging. Aangetekend. Tot op heden, maanden later: geen antwoord en het moge iedereen duidelijk zijn waarom. Intussen bleef VGZ, andere afdeling, aanmaningen sturen inclusief verhogingen. Na een brief met het verzoek of ze daar mee wilden stoppen kreeg ik een brief van de afdeling klachtafhandelingen (naam werkneemster mij bekend), waarin stond dat ik op "NIET AANMANEN" was gezet. Die afspraak is tot nu toe nagekomen. Hoe dit verder gaat ik weet het niet maar betalen voor iets waar ik niks van weet doe ik dus nooit.
Mijn ervaring met de enkele telefoongesprekken die ik had met VGZ is dat 2 belangrijke afspraken niet werden nagekomen. Op vragen die ik hierover per brief stelde werd niet op ingegaan.
Ik was het gedoe met VGZ zat: Na wat telefoontjes kwam ik terecht bij het S.K.G.Z. http://www.skgz.nl/ en heb gesproken met een medewerker. Hier kan dus een klacht ingediend worden over je ziektekostenverzekeraar. Dat ga ik dus doen over de VGZ. Er hangt namelijk een rekening van 300 euro boven mijn hoofd. Mogelijk zwijgen ze stil omdat ze weten dat ze fout bezig zijn. Ik hoorde dat een ziektekostenverzekeraar verplicht is zulke bedragen na te vragen bij hun klant. Het ziekenhuis kan wegens fraude worden aangeklaagd bij de Tuchtcollege Gezondheidszorg http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg ... _hoofdmenu .
Vreemd dat het VGZ dit zelf niet doet maar het afhandelen aan mij overlaat. Weten ze daar wel wat werken is?, vraag ik me dan af. Wat zij uitkeerden aan het ziekenhuis is namelijk hun zaak. Niet de mijne. Ik heb daar niet om gevraagd. Dat is toch geen rare gedachte?
Als een ziektekostenverzekeraar zo gemakkelijk geld overmaakt zal een ziekenhuis daar gebruik van maken en wordt me duidelijk gemaakt waarom er zo moet worden bezuinigd op de gezondheidszorg. Er wordt daar geld over de balk gesmeten over de ruggen van de verzekerden/klienten. Daar betalen wij onze belasting voor.
Ik raad eenieder in het algemeen aan het volgende:
Bel niet maar schrijf brieven. Telefonische helpdesks werken onder tijdsdruk en worden gecontroleerd. Wij betalen de telefoonkosten. Telefoongesprekken lopen de kans door hun niet te worden genoteerd en hebben dus geen “geheugen”.
Als een telefoongesprek noodzakelijk is noteer dan zeer nauwkeurig namen met wie je hebt gebeld, laat ze spellen, en noteer tijdstippen van het gesprek.
Ik hoop dat iedereen zijn/haar voordeel kan doen met mijn verhaal en tips.
Mijn ervaring met de enkele telefoongesprekken die ik had met VGZ is dat 2 belangrijke afspraken niet werden nagekomen. Op vragen die ik hierover per brief stelde werd niet op ingegaan.
Ik was het gedoe met VGZ zat: Na wat telefoontjes kwam ik terecht bij het S.K.G.Z. http://www.skgz.nl/ en heb gesproken met een medewerker. Hier kan dus een klacht ingediend worden over je ziektekostenverzekeraar. Dat ga ik dus doen over de VGZ. Er hangt namelijk een rekening van 300 euro boven mijn hoofd. Mogelijk zwijgen ze stil omdat ze weten dat ze fout bezig zijn. Ik hoorde dat een ziektekostenverzekeraar verplicht is zulke bedragen na te vragen bij hun klant. Het ziekenhuis kan wegens fraude worden aangeklaagd bij de Tuchtcollege Gezondheidszorg http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg ... _hoofdmenu .
Vreemd dat het VGZ dit zelf niet doet maar het afhandelen aan mij overlaat. Weten ze daar wel wat werken is?, vraag ik me dan af. Wat zij uitkeerden aan het ziekenhuis is namelijk hun zaak. Niet de mijne. Ik heb daar niet om gevraagd. Dat is toch geen rare gedachte?
Als een ziektekostenverzekeraar zo gemakkelijk geld overmaakt zal een ziekenhuis daar gebruik van maken en wordt me duidelijk gemaakt waarom er zo moet worden bezuinigd op de gezondheidszorg. Er wordt daar geld over de balk gesmeten over de ruggen van de verzekerden/klienten. Daar betalen wij onze belasting voor.
Ik raad eenieder in het algemeen aan het volgende:
Bel niet maar schrijf brieven. Telefonische helpdesks werken onder tijdsdruk en worden gecontroleerd. Wij betalen de telefoonkosten. Telefoongesprekken lopen de kans door hun niet te worden genoteerd en hebben dus geen “geheugen”.
Als een telefoongesprek noodzakelijk is noteer dan zeer nauwkeurig namen met wie je hebt gebeld, laat ze spellen, en noteer tijdstippen van het gesprek.
Ik hoop dat iedereen zijn/haar voordeel kan doen met mijn verhaal en tips.
Re: Fraude door ziekenhuis. Werkt VGZ korrekt?
Ik zou het bijna eerder fraude door vgz noemen. Of het bij het ziekenhuis echt verkeerd gedaan is met opzet is nog niet bekend. Kan best een administratieve fout, zonder opzet zijn.
VGZ had dus ipv u onder " niet aanmanen" tot volledige correctie over moeten gaan.
Het zoveelste bewijs dat de verzekeraars eigenlijk niet geschikt zijn de controlerende taak die zij hebben op correcte manier uit te voeren. Naast wat u al gedaan heeft zou ik adviseren dus ook een klacht neer te leggen over de laksheid van vgz op het punt van controle en correctie fout bij de NZA , bij de verantwoordelijk minister en bij de kamercommissie volksgezondheid.
Andere partijen hebben deze problemen al lang aangekaart, echter er wordt nog steeds te weinig mee gedaan.
VGZ had dus ipv u onder " niet aanmanen" tot volledige correctie over moeten gaan.
Het zoveelste bewijs dat de verzekeraars eigenlijk niet geschikt zijn de controlerende taak die zij hebben op correcte manier uit te voeren. Naast wat u al gedaan heeft zou ik adviseren dus ook een klacht neer te leggen over de laksheid van vgz op het punt van controle en correctie fout bij de NZA , bij de verantwoordelijk minister en bij de kamercommissie volksgezondheid.
Andere partijen hebben deze problemen al lang aangekaart, echter er wordt nog steeds te weinig mee gedaan.
Re: Fraude door ziekenhuis. Werkt VGZ korrekt?
En? Al wat gedaan met mijn tips?
Re: Fraude door ziekenhuis. Werkt VGZ korrekt?
Jazeker Vroem, heb ik wat gedaan met uw (jouw) tips.
Bedankt voor de tips en voor de oplettendheid. Ik ben hier al meerdere dagen niet meer geweest. Verder heb ik te maken met meerdere instellingen met dit soort "grappen", die nogal makkelijk omgaan met de rechten van de burger. Allemaal het gevolg van de veel te ver doorgevoerde kabinetsbezuinigingen. Kom ik later misschien nog wel mee op dit forum.
Ik doe alles bijzonder nauwgezet volgens een hierarchisch systeem in hangmappen en een (hang) mapsysteem in de computer, anders loopt alles door elkaar.
Het wordt dus tot nu toe de NZA die ik een klacht ga sturen.
Al uw (jouw) tips weet ik nog niet te gebruiken maar dat gaat misschien komen: "bij de verantwoordelijk minister en bij de kamercommissie volksgezondheid. Andere partijen hebben deze problemen al lang aangekaart, echter er wordt nog steeds te weinig mee gedaan".
Mijn akties:
Brieven verzameld.
Mijn brieven zijn digitaal in Word. Alles keurig netjes op een stickje.
Hun brieven moet ik nog scannen.
Die wil ik zonder meer versturen.
Wordt een pak papier. Moet ik de portokosten nog zelf betalen ook.
Zou het het proberen waard zijn om al de moeite, (vrije) tijd, zorgen, portokosten brieven maken samen te vatten in een faktuur richting VGZ?
Het is natuurlijk om te beginnen al vreemd dat ik mijn vrije tijd moet opofferen voor een probleem dat ik niet heb veroorzaakt. Zoiets moet toch te verhalen zijn op de verantwoordelijken? Dit kan niet ongestraft.
Groet
Bedankt voor de tips en voor de oplettendheid. Ik ben hier al meerdere dagen niet meer geweest. Verder heb ik te maken met meerdere instellingen met dit soort "grappen", die nogal makkelijk omgaan met de rechten van de burger. Allemaal het gevolg van de veel te ver doorgevoerde kabinetsbezuinigingen. Kom ik later misschien nog wel mee op dit forum.
Ik doe alles bijzonder nauwgezet volgens een hierarchisch systeem in hangmappen en een (hang) mapsysteem in de computer, anders loopt alles door elkaar.
Het wordt dus tot nu toe de NZA die ik een klacht ga sturen.
Al uw (jouw) tips weet ik nog niet te gebruiken maar dat gaat misschien komen: "bij de verantwoordelijk minister en bij de kamercommissie volksgezondheid. Andere partijen hebben deze problemen al lang aangekaart, echter er wordt nog steeds te weinig mee gedaan".
Mijn akties:
Brieven verzameld.
Mijn brieven zijn digitaal in Word. Alles keurig netjes op een stickje.
Hun brieven moet ik nog scannen.
Die wil ik zonder meer versturen.
Wordt een pak papier. Moet ik de portokosten nog zelf betalen ook.
Zou het het proberen waard zijn om al de moeite, (vrije) tijd, zorgen, portokosten brieven maken samen te vatten in een faktuur richting VGZ?
Het is natuurlijk om te beginnen al vreemd dat ik mijn vrije tijd moet opofferen voor een probleem dat ik niet heb veroorzaakt. Zoiets moet toch te verhalen zijn op de verantwoordelijken? Dit kan niet ongestraft.
Groet
Re: Fraude door ziekenhuis. Werkt VGZ korrekt?
als aantoonbaar is dat er fout op fout gemaakt is , is een dergelijke organisatie inderdaad aansprakelijk te stellen voor gemaakte kosten aan kant van gedupeerde. Daarvoor moet dan wel eerst per aangetekende brief dit neergelegd worden en in gebreke gesteld worden, en de claim (al is het een totaalsom met opsomming waaraan het allemaal besteed is)
Zouden meer mensen moeten doen, gaan ze misschien eindelijk eens een keer netter hun werk doen.
Zouden meer mensen moeten doen, gaan ze misschien eindelijk eens een keer netter hun werk doen.
Re: Fraude door ziekenhuis. Werkt VGZ korrekt?
Er staat op stapel een aangetekende brief richting NZA met als voornaamste inhoud mijn met de VGZ gevoerde correspondentie plus een begeleidend klein briefje "Te uwer attentie". De gevoerde correspondentie spreekt namelijk voor zich.
Voor mijn administratie maak ik van alles een kopie: Mijn brief, van mijn enveloppe aan beide kanten. Het bonnetje waarmee ik betaalde om de brief aangestekend te versturen.
Ik heb enkele maanden geleden 2 maal de premie teruggeboekt. Met het volgende motto: Met gelijke munt terugbetalen. Als zij zonder mij te berichten zonder meer uitbetalen naar de zorginstelling heb ik het recht hetzelfde te doen naar hun toe. Dus geen brief gestuurd en afwachten wat ze doen.
Wordt ik een maand later per brief door hun gekenmerkt als Wanbetaler en krijg een maand de tijd om de achterstallige premies te betalen. Niet gedaan. Krijg ik enkele dagen geleden een brief van de Financiele Administratie met een "Herinneringsfaktuur" opgebouwd uit de volgende posten:
1e. 2 premiebetalingen.
2e. Het torenhoge bedrag betreffende het ziekenhuis.
3e. 25 euro inkassokosten
plus het bericht dat mijn aanvullende premie gaat vervallen, zomaar zonder aankondiging.
Dat wordt dus weer een brief richting KlachtenBuro van het VGZ waarin de boodschap "waar ze de gore brutaliteit vandaan halen" maar dat natuurlijk met de mooiste zakelijkbeschaafdste en giga zalvendendste woorden geschreven, eindigend met de standaardafsluiting: "Met de Meeste Hoogachting en de Vriendelijkste Groeten", alsof we de beste vrienden zijn.
Mijn konklusie alweer: Ze werken daar bij het VGZ verschrikkelijk langs elkaar heen. Ze doen inderdaad ook daar hun werk gewoon niet goed. Alles is zoveel mogelijk ge-automatiseerd. Er is weinig sprake meer van een persoonlijke behandeling. Straks ga ik, wee o wee, misschien nog eens horen dat de VGZ een zgn "achterkamerinstelling met een hele mooie website" is geworden met maar 5 man personeel.
Is het gevolg van beeldvorming die wordt ge-kre-eerd door HUN onpersoonlijke benadering van HUN klant die vroeger Koning was.
Voor mijn administratie maak ik van alles een kopie: Mijn brief, van mijn enveloppe aan beide kanten. Het bonnetje waarmee ik betaalde om de brief aangestekend te versturen.
Ik heb enkele maanden geleden 2 maal de premie teruggeboekt. Met het volgende motto: Met gelijke munt terugbetalen. Als zij zonder mij te berichten zonder meer uitbetalen naar de zorginstelling heb ik het recht hetzelfde te doen naar hun toe. Dus geen brief gestuurd en afwachten wat ze doen.
Wordt ik een maand later per brief door hun gekenmerkt als Wanbetaler en krijg een maand de tijd om de achterstallige premies te betalen. Niet gedaan. Krijg ik enkele dagen geleden een brief van de Financiele Administratie met een "Herinneringsfaktuur" opgebouwd uit de volgende posten:
1e. 2 premiebetalingen.
2e. Het torenhoge bedrag betreffende het ziekenhuis.
3e. 25 euro inkassokosten
plus het bericht dat mijn aanvullende premie gaat vervallen, zomaar zonder aankondiging.
Dat wordt dus weer een brief richting KlachtenBuro van het VGZ waarin de boodschap "waar ze de gore brutaliteit vandaan halen" maar dat natuurlijk met de mooiste zakelijkbeschaafdste en giga zalvendendste woorden geschreven, eindigend met de standaardafsluiting: "Met de Meeste Hoogachting en de Vriendelijkste Groeten", alsof we de beste vrienden zijn.
Mijn konklusie alweer: Ze werken daar bij het VGZ verschrikkelijk langs elkaar heen. Ze doen inderdaad ook daar hun werk gewoon niet goed. Alles is zoveel mogelijk ge-automatiseerd. Er is weinig sprake meer van een persoonlijke behandeling. Straks ga ik, wee o wee, misschien nog eens horen dat de VGZ een zgn "achterkamerinstelling met een hele mooie website" is geworden met maar 5 man personeel.
Is het gevolg van beeldvorming die wordt ge-kre-eerd door HUN onpersoonlijke benadering van HUN klant die vroeger Koning was.
Re: Fraude door ziekenhuis. Werkt VGZ korrekt?
Dat niet betalen van premie vind ik dan weer niet slim, sterker nog eigenlijk gewoon dom...
Behalve dat de zaak onnodig verder is geescaleerd, verzwak je je eigen positie in niet geringe mate want nu is ineens een deel van wat vgz opeist zeer legitiem.
Het vertroebeld de discussie en maakt je inderdaad ineens tot wanbetaler waarmee je het risico loopt dat de echte discussie ondergeschikt wordt aan de wanbetaling van de premie.
Het een of eigenlijk niets met het andere te maken.
Het nederlands rechtssysteem is niet gebaseerd op een oog om oog handelswijze.
Succes ermee...
Mijn volgend advies is heel snel de betalingsachterstand inlossen mbt de premies. Daarmee maak je de discussie weer een zuivere discussie alleen over de declaratie van het ziekenhuis.
Behalve dat de zaak onnodig verder is geescaleerd, verzwak je je eigen positie in niet geringe mate want nu is ineens een deel van wat vgz opeist zeer legitiem.
Het vertroebeld de discussie en maakt je inderdaad ineens tot wanbetaler waarmee je het risico loopt dat de echte discussie ondergeschikt wordt aan de wanbetaling van de premie.
Het een of eigenlijk niets met het andere te maken.
Het nederlands rechtssysteem is niet gebaseerd op een oog om oog handelswijze.
Succes ermee...
Mijn volgend advies is heel snel de betalingsachterstand inlossen mbt de premies. Daarmee maak je de discussie weer een zuivere discussie alleen over de declaratie van het ziekenhuis.
Re: Fraude door ziekenhuis. Werkt VGZ korrekt?
Premie heb ik 3 dagen geleden al betaald. Ik zag die bui al hangen.