LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] friesland verzekering vergoed tandarts naar eigen inzicht

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
corinnemaureen

friesland verzekering vergoed tandarts naar eigen inzicht

Ongelezen bericht door corinnemaureen »

In december van vorig jaar heeft mijn menig avond gezeten in de bestudering wat voor ons de beste zorgverzekeraar was. We hebben toen bewust voor de friesland gekozen omdat zijn een 100% tandarts vergoeding garandeerde.

Echter nu blijkt nu wij de eerste rekeningen hebben ingedient dat niet alles volledig word vergoed.
In december was er een contract tussen onze tandarts en hun nu ineens niet meer

een consult mag in de ogen van de friesland 19,50 kosten. De tandarts rekend 21,50 dus dus word deze niet volledig vergoed.

Ook hebben is in onze ogen de polis voorwaarde veranderd en is een hele reeks nummertjes (codes die corresponderen met vergoedingen) die niet 100% vergoed worden.

We hebben contact gehad en ja het lag aan den haag en we moesten maar een andere tandarts nemen of vooraf vragen wat het ging kosten en of dat wel vergoed word.

je moet je voorstellen ik ben vanmorgen naar de tandarts geweest in 1ste instantie voor een kroon. vanwege complicaties moet mijn kies ineens getrokken worden. Ik moet dan eigenlijk halverwege de behandeling tegen mijn tandarts zeggen. sorry 1 momentje ik moet even mijn verzekeraar bellen. Komop zeg. Ook die kroon blijkt nu niet 100 % vergoed te worden. terwijl dit in december wel zo was.

Kortom wij voelen ons lichtelijk opgelicht. het gaat maar om een paar tientjes maar zijn er nog mensen die tips hebben zodat wij in onze ogen dit onrecht te lijf kunnen gaan

gr corinne

vroem

Re: friesland verzekering vergoed tandarts naar eigen inzicht

Ongelezen bericht door vroem »

Als de beperking van vergoeding pas na 1 januari medegedeeld is is er sprake van kontraktbreuk van de kant van de zorgverzekeraar. En daar kunt u bezwaar tegen maken bij ZN en ook melding van maken bij de NZA.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

vroem schreef:Als de beperking van vergoeding pas na 1 januari medegedeeld is is er sprake van kontraktbreuk van de kant van de zorgverzekeraar. En daar kunt u bezwaar tegen maken bij ZN en ook melding van maken bij de NZA.
Volgens mij is ZN het verkeerde adres, dit moet de SKGZ zijn. Ook de NZA is fout. De NZA gaat alleen over de basisverzekering.
Vóór je klaagt bij de zorgverzekeraar zelf moet je het algemene gedeelte van de polisvoorwaarden ( als dat ook geldt voor de tandartsverzekering) nakijken om te controleren of er misschien een algemene bepaling over "marktconforme" vergoedingen is opgenomen. Dan gemotiveerd klagen , namelijk om reden dat " er niets in de polisvoorwaarden staat" . Als dat negatief uitvalt weer schriftelijk reageren en om een "heroverweging" vragen, daarna klagen bij de SKGZ.
Vóórdat je dit proces ingaat, kun je ook de SKGZ opbellen om informatie. Misschien kan de SKGZ je vertellen of er al soortgelijke klachten zijn ingediend en hoe het daarmee is afgelopen.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

ik denk ZN omdat het belangrijk is dat die overkoepelende organisatie weet wat er mis gaat bij de zorg.
en de NZA omdat dit een uitvloeisel is van de invoering van de vrije tarieven en misstanden daar gemeld moeten/kunnen worden. Ook omdat diverse verzekeraars (en ik meen ook deze) dit beleid ook doorvoeren in de basisverzekering, wat onrechtmatig is omdat daar wettelijk 100% vergoeding is voorgeschreven en er nog geen markconform tarief is vastgesteld om op terug te vallen. Tevens is het een inbreuk op de vastgestelde polisvoorwaarden (mits idd pas na 1-1 gecommuniceerd) en ook dat is voor de NZA belangrijk om te weten.

Overigens: als ik kijk naar diverse uitspraken van de klachteninstantie ben ik niet zo overtuigd van hun onafhankelijkheid.

Gesloten