LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedoe met Famed

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
sillie90

Gedoe met Famed

Ongelezen bericht door sillie90 »

Ik ben al 6 jaar onderbehandeling bij een neuroloog. So far so good.
Nu ik een second opinion heb aangevraagd krijg ik ineens een brief van Famed. Excuus, de behandelaar heeft door een fout in het systeem een aantal behandelingen niet gedeclareerd. paar dagen later de nota, 277,59 over de periode 30-10-2013 tot 29-10-2014.
Gebeld met Menzis want dit was in al die jaren de eerste keer dat ik een nota kreeg, alles liep altijd via de verzekering.
Menzis heeft het opgezocht en constateerde dat genoemde nota al op 17 Oktober is betaald en inderdaad laat was ingediend. Behandeldatum en bedrag kwam exact overeen.
Famed weer gecontact. Ik moest het bewijs maar leveren dat Menzis dit heeft betaald. Menzis weer gebeld, die gaven mij een speciaal telefoonnumer zodat Famed dit kon bellen, dan zouden ze bij Menzis alles uitleggen. Inmiddels wist ik van Menzis dat Famed vaak zgn. verzamelnota's indiend, dit is 1 nota waar voor verschillende verzekerden wordt gedeclareerd. En daar zat mijn nota ook tussen, ik kreeg het notanummer van deze verzamelnota.
Famed wil niet bellen, ik moet maar bewijzen dat Menzis heeft betaald. Menzis heeft al aangegeven dat nota's die vallen onder ziekenhuiszorg nooit naar de klant gaan maar rechtstreeks naar Menzis. Mocht ik dan om wat voor reden dan ook moeten bijbetalen, krijg ik dat via Menzis te horen en moet dat dan ook aan Menzis betalen.
Doorgegeven aan Famed, nee het staat hier, de nota staat open, bewijs maar dat het echt is betaald.
Uiteindelijk hebben ze me bij Menzis geholpen de desbetreffende nota terug te vinden in mijn menzis, deze opgestuurd naar Famed.
Krijg ik nu weer een mail dat het gaat over een eigen bijdrage, Ehhh die heel toevallig exact het bedrag en de behandeldatum betreft van de nota die Menzis heeft betaald???
Ik wordt helemaal gek van het feit dat ik nu tussen 2 instanties aan het steggelen ben en dat Famed mij niet inzichtelijk kan geven waarom ik dit bedrag moet betalen. Voor de duidelijkheid, over behandelingen voor en na de behandeldatum op de nota heb ik nooit iets gehad, en die zijn altijd gewoon betaald door Menzis omdat op dat moment behandelaar gecontracteerd was. Wettelijke eigen risico kan het ook niet zijn, dat betaal ik aan de zorgverzekeraar en niet aan de behandelaar.
Dus ik heb nu de ellende omdat Famed mij een rekening stuurt die naar de zorgverzekering had gemoeten, sterker nog het lijkt er heel erg op dat men deze nota aan mij EN de zorgvezekering heeft gestuurd.
Ik heb nu ook de behandelaar zelf aangeschreven en Famed een mail gestuurd dat ik exact wil zien waarvoor betaald moet worden en wat er al dan niet al door menzis is betaald. Want de nota zoals ik die heb gehad geeft aan dat het gaat om een bedrag voor kostendeel en een honorariumdeel, samen 277,59. 277,59 die door Menzis is betaald voor exact dezelfde behandeldatum. En dan is het nu ineens een eigen bijdrage die over zou blijven nadat Menzis een deel van de kosten heeft vergoed........ Wie kan het nog volgen? Ik niet... Ik weet niet meer wat ik moet doen om Famed duidelijk te maken dat Menzis aangeeft deze rekening te hebben betaald, een overzicht sturen uit mijn zorgkosten heeft geen zin, want nu zegen ze weer jahaa het betreft een eigen bijdrage! Dat staat niet op de nota, daar staat dat het een volledige behandeling betreft. Helaas kan ik niet inloggen op de bankrekening van Menzis, dus meer bewijs dan dit krijg ik niet boven water. Ondertussen zit ik daar lekker tussen. Ik loop voor ernstige hoofdpijn bij die behandelaar maar het wordt nu echt een hoofdpijn dossier....

beusen

Re: Gedoe met Famed

Ongelezen bericht door beusen »

Zegt een medewerker van Famed dat het zich om een eigen bijdrage gaat, of heb je het zwart op wit?

Als het zich om een eigen bijdrage handelt, hoegroot is dan de gehele rekening, waar dit eigen risico overblijft?

Als het nergens goed beschreven is, zou ik weigeren het bedrag te betalen.

sillie90

Dat is dus het hele punt. Famed zegt het maar ik heb geen nota waarop staat bv
Totaal 300
Betaald door menzis 200
Nog door u te betalen 100

Als ik zoiets had gehad en menzis niet zo stellig had gezegd, dat hebben wij al betaald, is het duidelijk.
Op mijn nota staat niet dat het een eigen bijdrage is maar gewoon het honorarium en kosten.

De administratie van de behandelaar gaat het ook uitzoeken, want dit slaat nergens op en ik betaal niet voor ik weet wat en waarom ik betaal. In 6 jaar nooit iets gehad en nu iets over 2013 en 14... En andere bedragen van dezelfde jaren en 2015 zijn gewoon volledig vergoed en betaald door menzis.

beusen

Fijn, dat de behandelaar het uitzoekt.

zonder specificatie, zou ik er niet overwegen te betalen.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

beusen schreef:Fijn, dat de behandelaar het uitzoekt.

Daar ligt ook de oorzaak van het probleem.
Nu ik een second opinion heb aangevraagd krijg ik ineens een brief van Famed. Excuus, de behandelaar heeft door een fout in het systeem een aantal behandelingen niet gedeclareerd. paar dagen later de nota, 277,59 over de periode 30-10-2013 tot 29-10-2014.

john18

Ongelezen bericht door john18 »

Famed moet aantonen dat het niet is betaald . Niet u, wie eis bewijst. Als je zeker weet dat u goed zit zou ik niet betalen. Ik ben gewent dat de zorgverzekeraar alles betaalt. Die haalt eventueel terug bij mij als ik moet bijbetalen. Ik neem aan dat dat zo ook bij u gaat, klopt dat?
Als het ook zo bij u gaat dan bel ze op en zeg bewijs jullie het maar, jullie hebben geen bewijs getoond en ik heb al tegen bewijs getoond. Regel het maar bij menzis.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:Famed moet aantonen dat het niet is betaald . Niet u, wie eis bewijst.
Onjuist. Het gaat hier om een brengschuld. Als de dienstverlener of diens uitvoerder stelt dat een factuur onbetaald is, is het aan de consument om aan te tonen dat er is betaald. Uiteraard moet er dan wel een fatsoenlijke factuur getoond kunnen worden.

john18

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:
john18 schreef:Famed moet aantonen dat het niet is betaald . Niet u, wie eis bewijst.
Onjuist. Het gaat hier om een brengschuld. Als de dienstverlener of diens uitvoerder stelt dat een factuur onbetaald is, is het aan de consument om aan te tonen dat er is betaald. Uiteraard moet er dan wel een fatsoenlijke factuur getoond kunnen worden.
Alle verbintenissen tot betaling van een geldsom is een brengschuld. Er bestaat een dispuut over wel of niet betaald. Er wordt gemeld dat het al betaald is met bewijs van menzis
Uiteindelijk hebben ze me bij Menzis geholpen de desbetreffende nota terug te vinden in mijn menzis, deze opgestuurd naar Famed.
Ts heeft het al bewezen, dan moet famed met bewijs komen dat het niet is of anders is. Dat ze nu over eigenbijdrage beginnen is absurd mits het hetzelfde is geregeld als hoe het bij cz is. Daarom mijn vraag aan ts.
Ik neem aan dat dat zo ook bij u gaat, klopt dat?
Dan betaalt de verzekeraar de complete rekening en verhaalt de eigenbijdrage weer bij hun klant. Zo gaat het bij mij via cz.
Laatst gewijzigd door john18 op 29 okt 2016 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

beusen

crazyme schreef:
beusen schreef:Fijn, dat de behandelaar het uitzoekt.

Daar ligt ook de oorzaak van het probleem.

Maar de specificatie ontbreekt!

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik bedoelde dat het terecht is dat de behandelaar het uitzoekt.

sillie90

Nou ja, er is wel een specificatie maar daar staat een bedrag voor kosten en een bedrag voor honorarium op. Maar daar staat niet op dat wat ze nu weer beweren dat het een restant van een hogere nota is. En dat dit bedrag een eigen bijdrage is.
En het is een rekening voor zgn. Ziekenhuis zorg. Die horen niet bij mij te komen, geven ze ook toe.. Ja er gaat wel eens iets mis, maar ik moet het oplossen en dat lijkt onmogelijk want geen antwoord of bewijs accepteren ze.
Cynisch is dat ik daar loop voor ernstige hoofdpijn. Nou als je het over een hoofdpijn dossier hebt......Dat is het nu echt..

KareldJ32123

Ongelezen bericht door KareldJ32123 »

Beetje offtopic mja Famed, mijn ouders kregen in het verleden vaak dubbele rekeningen van hen terwijl ze al betaald hadden. Dit was gelukkig wel snel opgelost.

Flipp

Ongelezen bericht door Flipp »

Ik krijg de rekeningen van mijn tandarts altijd via Famed, gaat ook altijd wel goed. Ze nemen een stukje administratie over van zorgverleners, de marges zullen niet heel groot zijn. Ik denk dat ze om concurrerend te blijven geneigd zijn om problemen af te doen met: "u moet betalen", omdat dat gewoon het minste tijd kost, en als je bezwaar maakt te herhalen: "u moet betalen" om nog steeds dezelfde reden. Dat de rekening inmiddels waarschijnlijk al betaald is door een andere partij, maakt het nog wat ingewikkelder, en dat Famed geen direct zicht heeft op wat er daadwerkelijk aan zorg heeft plaatsgevonden waarschijnlijk ook. Ik denk dat het juist is dit te laten uitzoeken door de behandelende partij zelf, die Famed de opdracht heeft gegeven dit bedrag te innen (of niet natuurlijk maar dan heb je ook een nog duidelijker verhaal).

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Het is eigenlijk heel simpel: famed werkt in opdracht zorgverlener. Die moet heel makkelijk uit kunnen zoeken of de declaratie al door Menzis betaald is.
Als dat niet het geval is moet hij alsnog door u betaald worden. Als het wel zo is, moet de zorgverlener als opdrachtgever van Famed (en niemand anders) dit intrekken bij Famed.
Nu ik een second opinion heb aangevraagd krijg ik ineens een brief van Famed.
ik snap alleen even niet wat die second opinion ermee te maken heeft...

sillie90

Second opinion betekent dat ik naar een andere arts ben gegaan en bij het afsluiten van het dossier kwamen ze deze vergeten rekening blijkbaar tegen. Inmiddels heeft menzis contact gehad met famed. Wat er dus aan de hand is is dat vanuit behandelaar te hoog gedeclareerd is. Aangezien men prijsafspraken heeft gemaakt met de zorgverzekeraar krijg je niet meer dan het afgesproken bedrag per behandeling.
Nu proberen ze dus het restant bij mij te halen, maar dat mag dus helemaal niet. Behandelaar is akkoord gegaan met de voorwaarden voor die periode. En dan is het niet geoorloofd het restant van het te hoog gedeclareerd bedrag dan maar bij de klant van halen. Dat is de voorwaarde voor gecontracteerde zorg.
Ik wacht nog op bericht van behandelaar.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

o maar dat is een ander verhaal dan in de OP.

sillie90

Inmiddels zijn we erachter. Behandelaar heeft veel te hoog gedeclareerd. Voor die jaren zijn prijsafspraken gemaakt en bedragen vast gesteld voor bepaalde behandelingen. Menzis heeft contact gehad met famed en die hebben het terug gestuurd naar behandelaar. Zij kunnen dit bedrag niet innen, simpelweg omdat dat verboden is. Als een behandelaar en contract afsluit met de zorgverzekeraar moet hij zich daar aan houden. En niet het te hoog gedeclareerde restant maar bij de patiënt weghalen. Dus wat ik al dacht. Behandelaar laat nu niets meer horen. Die weet waarschijnlijk wel dat ze fout zitten.
Als je met menzis een contract afsluit waarbij je tekent voor bv 100 per consult, krijg je ook niet meer dan dat. En als je dan 150 declareert mag je de resterende 50 die menzis dan niet betaald niet bij je patiënt proberen te innen.
Ik ga er maar van uit dat het een foutje is.
Opgelost dus, maar dat had wat voeten in de aarde..

Gesloten