Wat ik nu weer meemaak bij IZA: als je ooit 1x te laat bent geweest met het betalen van een factuur, krijg je de volgende keer zonder kennisgeving gelijk een incassobureau op je dak met een hoop extra kosten!
Wat schetst mijn verbazing: in de voorwaarden bij IZA - en overigens bij ALLE andere zorgverzekeringen - vond ik dit: "Als u als verzekeringnemer al bent aangemaand voor niet-tijdige betaling van premie, wettelijke bijdragen, eigen risico, eigen bijdragen of kosten, hoeft IZA Zorgverzekeraar bij niet-tijdig voldoen van een hierop volgende factuur u niet afzonderlijk schriftelijk aan te manen."
Het kan best wel eens voorkomen dat je een week te laat bent met betalen. En het ging hier echt niet om twee op elkaar volgende facturen, er zat geruime tijd tussen. Om dan zonder waarschuwing gelijk een incassotraject op te starten, en alle volgende rekeningen ook via dat incassobureau te laten lopen (waarmee je dus niet eens te laat KUNT zijn met betalen want ze bestonden bij aanvang van het traject nog niet), vind ik erg kort door de bocht en bijzonder klantonvriendelijk. Als ik dit als ZZP-er doe bij mijn klanten, dan ben ik die gelijk kwijt. Zorgverzekeraars kunnen dit zeker maken omdat je verplicht klant bij ze bent!
Ik ben ertegen in verweer gekomen, ik ga echt geen incassokosten betalen over nieuwe facturen die IZA zo nodig via het incassobureau wil laten lopen. Hebben ze daar aandelen ofzo? Maar tot nu toe geven ze geen krimp.
Heeft een van jullie dit ook al eens aan de hand gehad, en wat was de uitkomst daarvan?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] geen aanmaning, direct incassobureau
Re: geen aanmaning, direct incassobureau
Klinkt misschien erg kort door de bocht, maar waarom worden facturen niet gewoon tijdig betaald? Dan heb je dit hele probleem niet eens.
Misschien moet je eerst je eigen betalingsgedrag eens onder de loep nemen voordat je bedrijven aanvalt die gewoon terecht achter hun geld aan zitten.
Misschien moet je eerst je eigen betalingsgedrag eens onder de loep nemen voordat je bedrijven aanvalt die gewoon terecht achter hun geld aan zitten.
Zo wordt het niet bedoeld volgens mij. Dat kan inderdaad ook niet. Je krijgt wel eerst (voor de volgende maand(en) een faktuur, maar als je die (of er daar 1 van) niet op tijd voldoet, krijgt je van de zorgverzekering niet eerst een aanmaning.Dasha schreef: Om dan zonder waarschuwing gelijk een incassotraject op te starten, en alle volgende rekeningen ook via dat incassobureau te laten lopen (waarmee je dus niet eens te laat KUNT zijn met betalen want ze bestonden bij aanvang van het traject nog niet), vind ik erg kort door de bocht en bijzonder klantonvriendelijk.
Of eén en ander mag, weet ik niet. Het lijkt me dat je eerst in gebreke moet worden gesteld. Voor een aanmaning/herinnering mag een bedrijf kosten in rekening brengen.
-
@Dasha
Ik kan niet in uw beurs kijken, maar u zou misschien het bedrag
automatisch kunnen laten afschrijven zoals wij elke maand doen.
Dan kan het probleem van te late betaling ook niet ontstaan.
Jaren geleden had ik het echt niet breed als alleenstaande
werkende moeder, maar ik betaalde wel altijd eerst
de dingen die maandelijks terugkwamen en keek dan wat ik
nog te besteden had en dat was soms best wel weinig hoor,
maar ik had wel geen problemen met incasso's enz.
want alles was betaald.
Ik heb verder geen oordeel, maar vaak kun je dit soort
dingen toch wel voorkomen. Niet altijd, dat begrijp ik ook hoor.
Uw maatschappij zal ook het geld binnen willen hebben,
omdat er ook verplichtingen zijn van hun kant weer naar
andere bedrijven toe.
Ik begrijp het standpunt van beide kanten wel.
Ik kan niet in uw beurs kijken, maar u zou misschien het bedrag
automatisch kunnen laten afschrijven zoals wij elke maand doen.
Dan kan het probleem van te late betaling ook niet ontstaan.
Jaren geleden had ik het echt niet breed als alleenstaande
werkende moeder, maar ik betaalde wel altijd eerst
de dingen die maandelijks terugkwamen en keek dan wat ik
nog te besteden had en dat was soms best wel weinig hoor,
maar ik had wel geen problemen met incasso's enz.
want alles was betaald.
Ik heb verder geen oordeel, maar vaak kun je dit soort
dingen toch wel voorkomen. Niet altijd, dat begrijp ik ook hoor.
Uw maatschappij zal ook het geld binnen willen hebben,
omdat er ook verplichtingen zijn van hun kant weer naar
andere bedrijven toe.
Ik begrijp het standpunt van beide kanten wel.
Het gaat idd direct door naar het incasso bureau, en dat gebeurd omdat er daar nog wat loopt.
Vind ik een heel goed plan. WAarom niet gewoon op tijd betalen, gebeurd dit ook niet.
Vind ik een heel goed plan. WAarom niet gewoon op tijd betalen, gebeurd dit ook niet.