LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geen baan, noch uitkering. Lang op reis --> wel AWBZ ? HELP

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
quota

geen baan, noch uitkering. Lang op reis --> wel AWBZ ? HELP

Ongelezen bericht door quota »

Wie kan mij helpen omdat ik er zelf geen wijs uit kan worden.
Ik kom per september terug van de bendenwindse eilanden. Ik heb daar voor een nederlands bedrijf ruim een jaar op detachering gewerkt. Uitgeschreven in NL en ingeschreven in Bonaire.
Per september ga ik mij weer inschrijven in Nederland + woonadres. Ik heb dan geen baan meer en ook geen uitkering.
Ik ga van mijn spaargeld 1 a 2 jaar naar Azie om, deels, vrijwilligerswerk te doen samen met mijn vrouw en zoon.
In de voorwaarde van de van de zorgverzekeraars staat :

d. de verzekeringsplicht van de verzekerde eindigt doordat de verzekerde niet meer is verzekerd op basis van de AWBZ of militair in werkelijke dienst wordt.

Omdat ik noch baan noch uitkering heb ben ik dus niet AWBZ verzekerd. Betekend dit dat ik deze (awbz) zelf moet betalen ? En als dat zo is wat kost dat dan ? Als ik dit niet moet betalen kan ik dan wel een zorgverzekering afsluiten ? En zo ja is dat dan tegen dezelfde prijs en voorwaarde dan wanneer ik een baan zou hebben?

Ik krijg in 2012 nog wel eenmailg een kleine bonus waarover inkomstenbelasting en dergelijke zal worden geheven.

Ik krijg geen duidelijkheid mbt deze vraag. Is er iemand die mij dit weet of er zelf ervaring mee heeft ?

bvd Herman

quota

Re: geen baan, noch uitkering. Lang op reis --> wel AWBZ ? HELP

Ok, niet een heel duidelijke site maar ik les wel o.a. het onderstaande:

De verzekering voor langdurige zorg is de AWBZ-verzekering. Die verzekering hoeft u niet zelf af te sluiten, dat gebeurt automatisch als u in Nederland woont of werkt.

Dat zou dus betekenen als ik in Nederland ingeschreven sta, maar er niet werk of geen uitkering krijg en in het buitenland verblijf ik wel awbz verzekerd ben !?

herman

quota

Dat heb ik gedaan toch zie ik geen beschrijving wat aansluit bij mijn situatie :?
Mocht u wel het antwoord hebben dan hoor ik dat graag.

bvd herman

doradora456

Ongelezen bericht door doradora456 »

als u langer dan 6 maanden in het buitenland verblijft kunt u niet ingeschreven staan in nederland.

doradora456

Ongelezen bericht door doradora456 »

sorry, moet zijn 12 maanden

Gesloten