LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geen tanden toch verplichte tandverzekering bij de IZA

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
ramajo

geen tanden toch verplichte tandverzekering bij de IZA

Ongelezen bericht door ramajo »

ik ben al een paar dagen aan het bellen en mailen met de iza. Mijn man heeft namelijk een boven en onder prothese en moet in 2013 een verplichte tandverzekering afsluiten bij de iza, dit omdat ik (zijn vrouw) en zijn dochter van 18 die onder het klantnummer van vader meevezekerd is op eigen kosten anders geen tandarts bezoek kunnen afleggen, zouden we de tandverzekering niet nemen dan komen de kosten van een prothese, vullen, controlebezoeken etc allemaal voor eigen rekening, dit grapje gaat ons 45 euro per maand extra kosten.
Via de telefoon vertelde ze me dat de regel ging veranderen en dat vader geen extra tandverzekering hoefde af te sluiten en zijn prothese via het basis pakket zou kunnen krijgen en de rest kon dan wel een tandverzekering nemen, via de mail kreeg ik weer te horen dat het niet zo was en dat de hoofdverzekerde wel een tandverzekering moest afsluiten want anders konden wij geen tandvezekering nemen. Hoe krom zit dit nu in elkaar????

berndv

Re: geen tanden toch verplichte tandverzekering bij de IZA

Ongelezen bericht door berndv »

Als dat de gestelde voorwaarden zijn bij die verzekeraar, andere verzekeraar zoeken!

electomonteur

Ongelezen bericht door electomonteur »

ik geef een mogelijke oplossing
zelf en dochter lief een andere zorgverzekeraar nemen
is misschien nog goed koper ook
kijk een s bij de vergelijkings-sites

ramajo

de ellende van alles is dat wij collectief verzekerd zijn, wij zijn daar al 25 jaar, dus het is goedkoper voor ons, en het word ook nog eens van je salaris afgehouden dus je hebt nergens geen kijken om, dat is dus weer het voordeel. We konden als collectief ook overstappen op zilveren kruis maar die is nog veel duurder dan de iza helaas

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Als je doorgeeft welke IZA verzekering jullie hebben kan ik het voor je nakijken. Betreft het de Izagezondsamenpolis ( voor personeel van gemeenten)? Gezien jouw mededeling over Zilveren Kruis vermoed is dat jullie deze polis hebben. Welke aanvullende verzekering is het en welke tandartsverzekering? Ik kan het dan in de polisvoorwaarden nakijken.

ramajo

iza gezondheidsamenpolis restitutie
extra zorg 3
extra tand 2

Mathilde D.

Ik denk dat onderstaande polisvoorwaarde van de aanvullende verzekeringen de verklaring geeft.
6.2.3. Gezinsdekking
Alle verzekerden die op de polis staan worden verzekerd voor dezelfde aanvullende verzekering en hetzelfde pakket als de verzekeringnemer met uitzondering van mee te verzekeren kinderen van 18 jaar en ouder.
De collectiviteitskorting voor de basis is 10% en voor de aanvullende 15%? Verder geeft de werkgever nog een extra bijdrage voor deelnemers met een pakket vanaf extrazorg3?

Ik weet geen oplossing. Vanwege de hoge coll. korting plus de extra bijdrage van de werkgever( ook voor vrouw en kinderen? ) is het niet zo aantrekkelijk om te veranderen. Bereken goed wat de onnodige tandartsverzekering kost en zet dat af tegen de totaal behaalde korting als vrouw en kinderen bij IZA blijven.

Een eventuele omweg is het nemen van een eigen polis voor de echtgenote. Maar ik vermoed dat dat niet mogelijk is, vanwege de collectiviteit. Bij andere zorgverzekeraars hebben alle gezinsleden een eigen polis. Dat behoort ook zo te zijn, ivm de zorgverzekeringswet. Maar zorgverzekeraars mogen de gezinsleden wel samen op een polisblad zetten.
...... Dus oplossing: aparte polis vrouw, aparte polis kind. ( reden: zorgverzekeringswet). Vervolgens wordt in de polisvoorwaarden gesproken over " polis". En nu zijn er 3 polissen. Dus dan kan die gezinsregel niet meer uitgeoefend worden volgens die polisvoorwaarde.

ramajo

hoi mathilde, wat zit zo'n verzekering lekker moeilijk in elkaar he, door de telefoon vertelde ze dat het wel kon en via de mail niet dus wie moet je nu geloven? Ik denk dat we besluiten om de tandartsverzekering nu maar te pakken voor een jaar, we pakken beide nieuwe protheses, dus de kosten halen we er dan zeker wel uit, als mijn middelste zoon 18 is gaan we alles omgooien, dit omdat hij dan ook apart verzekert moet gaan worden en we dan nog maar 1 zoontje op de polis hebben staan. Mijn oudste dochter moet dan ook maar iets anders zoeken, misschien dat de beide kinderen dan ook voordeliger uit zijn. Op zich bevalt de iza prima, alleen die tandverzekering is eigenlijk weggegooid geld, maar het is niet anders
dank je wel voor het uitzoeken

Mathilde D.

Ik denk dat we besluiten om de tandartsverzekering nu maar te pakken voor een jaar, we pakken beide nieuwe protheses, dus de kosten
Maar een volledige prothese zit in de basisverzekering, dus daarvoor heb je geen tandartsverzekering nodig. Dat zei je ook al in de Topic Start. Dus ik begrijp niet precies wat je bedoelt.
Overigens heb je mijn " oplossing" begrepen?. Het houdt in dat je tegen IZA zegt dat alle gezinsleden een eigen polis dienen te hebben( op grond van de ZorgVerzekeringsWet). Daarna nemen jullie allemaal eigen aanvullende verzekeringen. Dat zou moeten kunnen, want voorwaarde 6.3 spreekt over de "polis" en niet over het polisblad.
P.S. Ook als je allemaal een eigen polis hebt ( hetgeen dus verplicht is onder de ZVW van 2006) kan je man wel verzekeringnemer blijven en bij de meeste collectieven kunnen de familieleden dan ook de korting krijgen. De regels over collectiviteitskorting en werkgeversbijdrage zou je bij de VNG moeten opvragen. ( niet bij de IZA)

ramajo

bij de iza hebben we allemaal een zelfde nummer, alleen bij elk gezinslid komt er een schuine streep achter en dan heeft ieder een eigen cijfer.
ik heb de iza gebeld. die vertelde dat het ging veranderen dat hij mijn man geen tand extra nodig had en dat de rest dan wel voor tand extra kon kiezen
daarna heb ik een mail moeten versturen omdat hun dat nog niet konden invoeren en in de mail staat dat het niet klopte wat ze door de telefoon vertelde en dat mijn man wel een tand extra moet hebben anders moet hij de prothese zelf betalen. Dus ik weet niet meer wie ik van de iza moet geloven

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Maar een volledige prothese zit in de basisverzekering, dus daarvoor heb je geen tandartsverzekering nodig.
niet juist, een volledige prothese valt voor 75% onder de basisverzekering, de resterende 25% is beetje afhankelijk van wie hem maakt en wat er eventueel aan extra werkzaamheden aan is toch goed voor een bedrag van een 250-350, wat meestal (gedeeltelijk) onder de AV valt. Maar om alleen daarvoor een AV aan te houden is relatief kostbaar, zeker in die gevallen waar het gedeeltelijk is.
En dan alleen nog 1 jaar, want premie over een termijn van een jaar of 6 of zo is altijd meer dan die eigen bijdrage..

Mathilde D.

bij de iza hebben we allemaal een zelfde nummer, alleen bij elk gezinslid komt er een schuine streep achter en dan heeft ieder een eigen cijfer.
ik heb de iza gebeld. die vertelde dat het ging veranderen dat hij mijn man geen tand extra nodig had en dat de rest dan wel voor tand extra kon kiezen
daarna heb ik een mail moeten versturen omdat hun dat nog niet konden invoeren en in de mail staat dat het niet klopte wat ze door de telefoon vertelde en dat mijn man wel een tand extra moet hebben anders moet hij de prothese zelf betalen. Dus ik weet niet meer wie ik van de iza moet geloven
extra moet hebben anders moet hij de prothese zelf betalen. Dus ik weet niet meer wie ik van de iza moet geloven
Ik begrijp de situatie nog steeds niet goed. Vroem gaf aan dat een prothese voor 75 % vergoed wordt uit de basisverzekering. Maar hij zegt er ook bij dat het aanhouden van een aanvullende tand relatief te duur is om alleen die 25% vergoed te krijgen.
De conclusie is dus dat uw man geen tandartsverzekering moet nemen, omdat dat relatief te duur is met een kunstgebit. IZA bedoelt dus met die opmerking over " dat hij anders de prothese zelf moet betalen", dat hij dus die 25% zelf moet betalen, maar niet de volledige prothese!
ja, maar iedereen moet een eigen polis hebben. Er is verschil tussen een polis en een polisblad. Aangezien dus iedereen in feite een eigen polis heeft, geldt de polisvoorwaarde 6.2.3 niet.

Mathilde D.

Ik belde net met IZA 0800 0222766 en stelde deze vraag en noemde Trosradar. De medewerker was op de hoogre van Trosradar en was in de veronderstelling dat het een geval op TV betrof.
Ze vertelde dat het helemaal niet juist zou zijn wat er op het forum/TV verteld werd. Ze vertelde dat de verzekeringnemer niet verplicht de zelfde verzekering hoefde te nemen als de verzekerden. Toen ik daarop uitleg vroeg over polisvoorwaarde 6.2.3, de zogenaamde gezinsdekking, kon ze me dat niet uitleggen en moest ik een brief schrijven. Daarop zei ik dat ik het normaal vond dat de Klantenservice geen uitleg over de polisvoorwaarde kan geven. Maar toen hing ze de telefoon op!

ramajo

dit is te gek zeg, ze zijn dus niet goed op de hoogte daar, ik zal eens kijken op internet wanneer de iza bus hier in de buurt komt en wat die dan gaan zeggen
wat betreft de prothese, per kaak betaal je 20% zelf dat komt neer op ongeveer 125 euro per kaak.
eigenlijk is dit wel een goed onderwerp voor de tv nu ze het toch over zorgverzekeringen hebben

Mathilde D.

Nog maar een keer gebeld, want ik wilde er graag toch meer van weten.

IZA zegt dat 1,5 week geleden een besluit genomen is om die situatie als in 6.2.3 te veranderen. De nieuwe regels zijn alsvolgt:
Gezinsleden ( lees partners, want het speelt niet voor de kinderen, zowel onder als boven de 18) mogen afwijkend verzekerd zijn voor zowel de gewone aanvullende verzekering als voor de tandartsverzekering. Voorwaarde is wel dat geldt " alles of niets". Dit betekent dat het NIET is toegestaan om bijvoorbeeld tand1 en tand2 te combineren, of aanvullend 3 en aanvullend 4. Wat wel mag, specifiek in deze situatie:
Meneer geen aanvullende tand, mevrouw wel.
Ook mag meneer bijvoorbeeld wel een gewone aanvullende verzekering nemen, en mevrouw niet. De kinderen onder de 18 jaar krijgen dezelfde aanvullende verzekering als de hoogste van hun ouders. En voor de tandartsverzekering speelt dit niet, omdat dit voor kinderen onder de 18 jaar door de basis vergoed wordt.

Alle verzekerden ontvangen hierover informatie dmv een brief. Deze brieven zouden al verstuurd zijn.

P.S. In dit soort situaties , dus als de ene partner aanvullend 1 wil hebben en de andere aanvullend 4, kan het toch nuttig zijn om van zorgverzekeraar te veranderen.

ramajo

en als je nu een mail naar [email protected] stuurt krijg je dus iets heel anders te lezen, want ze mailen wel snel terug

die zeggen, ik citeer:
iza handhaaft gezinscriterium. Dit gezinscriterium houdt in dat iedere verzekerde op de polis dezelfde aanvullende verzekeringen met hetzelfde pakket krijgt als de verzekeringsnemer
in u geval houdt dat in dat als de hoofdverzekerde het tandpakket laat vallen, u als medeverzekerde geen tandpakket kunt houden. Dus of allebei een tandpakket of allebei niet

voor de jongere kinderen tot 18 jaar geld dit niet, dus alleen voor de echtgenote en dochter van 18

Mathilde D.

Wie heeft zelf een IZA polis en heeft een brief over het gezinscriterium ontvangen? Graag reacties!

Gesloten