LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geweigerd tandartsverzekering

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Ruben2011

Geweigerd tandartsverzekering

Ongelezen bericht door Ruben2011 »

Ziektekostenverzekeringsmaatschappijen mogen cliënten voor de basisverzekering niet weigeren. Dit mogen ze wél bij aanvullende verzekeringen zoals een tandartsverzekering.
Een maatschappij zal je nooit accepteren voor een verzekering met een vergoeding tot € 1500,00 als je net een offerte hebt ontvangen bij de tandarts voor €1450.00.

Nu heb ik een nieuwe tandarts en ik weet niet wat er de afgelopen jaren is opgebouwd aan achterstallig onderhoud bij mijn oude tandarts.
Tijdens een eerste afspraak wordt er nu (aan de hand van röntgenfoto’s) gekeken wat er nodig is.
Ná dit eerste consult wil ik een beslissing nemen over een aanvullende tandartsverzekering die mijn behandeling dekt.
Uiteraard wil ik afspreken met de tandarts dat zij de offerte/behandelplan niet communiceren naar mijn toekomstige verzekeringsmaatschappij.

Kan dit? Zal men bij de tandarts dit stil houden? Of word ik straks keihard geweigerd voor mijn tandartsverzekering.
Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reacties.

vroem

Re: Geweigerd tandartsverzekering

Ongelezen bericht door vroem »

er zijn straks rond de jaarwisseling weer mogelijkheden. Echter zou wellicht inhouden wisselen van verzekeraar.Overigens moet je je afvragen of het het allemaal wel waardi is, de meeste zorgverzekeraars vragen voor de hoge aanvullende tandartspakketten premies die al 1/3 of meer van de vergoeding zijn..Meer dan per saldo een 800,- maximaal vergoeding zit er tegenwoordig niet meer in.Hoe het fiscaal gaat volgend jaar weet ik niet maar wellicht is er nog enige aftrekbaarheid.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Uiteraard wil ik afspreken met de tandarts dat zij de offerte/behandelplan niet communiceren naar mijn toekomstige verzekeringsmaatschappij.
Hiermee pleegt u en de tandarts fraude die grote consequenties voor beiden zal hebben. Schade is voor aanvang verzekering bekend.

Te gek voor woorden.

vroem

nu zijn er meerdere soorten verklaring in omloop, hangt er maar net vanaf welke maatschappij en welke soort verklaring.
Er bestaat een heel eenvoudige waar ook maar beperkte vragen gesteld worden, waar je niet gelijk nerveus van hoeft te worden en fraude ook helemaal niet aan de orde is als er over bepaalde zaken niets gezegd wordt (wordt namelijk ook niet naar gevraagd, of is voor een beperkte periode van 1 of 2 jaar).
Of er zijn heel uitgebreide waar ook foto`s bij gevraagd worden, daar word echt serieus naar gekeken, en ook al zijn er bv geen kronen gepland maar de verzekering is van mening dat er wel groot risico is dat er zoiets nodig zal zijn, zal er of niet aangenomen worden, of met beperkende voorwaarden. En daar kom je niet omheen. Ik als tandarts weiger in ieder geval dan een handtekening te zetten onder iets wat niet klopt. Soms is het grijs gebied, soms ook overduidelijk niet namelijk.

Punt is: de patient word in het ergste geval geweigerd voor de polis, ik als tandarts kom er slechter vanaf, en daar hebben andere patienten ook onder te lijden. Is het voor mij dus niet waard...

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Is het niet het zelfde als in dit voorbeeld, Ts koopt een schade auto verzekerd die allrisk en claimt dan de schade.

vroem

nee hoor, is niet vergelijkbaar. Dat wordt het op het moment dat je stelt dat er bij aangaan met de verzekering geen problemen bekend zijn, wat dus niet klopt.

Overigens zal (eigen) schade claimen bij een autoverzekering ten koste gaan van de schadevrije jaren , dus betaal je er deels nog aan mee.

Zorgpolissen zijn niet vergelijkbaar met ander soort risocoverzekeringen lijkt mij.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

bij een kennis van mij die kreeg een wachttijd van 3 mnd..dan hoorde ze pas of ze geaccepteerd werd....ja en die had heel wat aan de tanden en kiezen en nee dus....ja dan zit je lagere verzekering.

@vroem,zijn tandheelkundige kosten aftrekbaar bij de belasting?
de 25% die je bij moet betalen zeg maar?ik moet voor het eerst aangifte doen en als ik dat weet dan bel ik de tandarts nog even :D

dank je wel..

vroem

ook als je neit verplicht aangifte moet doen kan je altijd toch een aangifte indienen als er bijzondere ziektekosten zijn geweest. De drempel voor 2010 ligt wel hoger ja, maar tandheelkundige kosten zijn nog steeds aftrekbaar, boven de drempel bijzondere aftrek dan dus ja. Ik verwijs naar de belastingdienst voor de exacte regeling. Ook over voorgaande jaren is er misschien teruggave mogelijk, met terugwerkende kracht. Ik meen dat je 5 jaar terug mag gaan, maar de kosten moet je wel allemaal aan kunnen tonen natuurlijk.

testcase

Ongelezen bericht door testcase »

Hmmm. Is dit een beetje naar de bekende weg vragen.

De vraag is: mag ik dingen verzwijgen bij het aangaan van een verzekering?

Het is antwoord is driewerf NEEN.

Bij alle verzekeringen dient u alle informatie te verstrekken die redelijker wijs van invloed is op het verzekerde. gevraagd ÉN ongevraagd

Doet u dat niet en komen ze daarachter dan heeft dat grote consequenties. U kunt vervolgd worden voor fraude en dat is een misdrijf.

Bovendien komt u op de zwarte lijst en kunt u geen enkele verzekering in NL meer afsluiten, behoudens door de overheid verplichte verzekeringen zoals de basisverzekering.

vroem

Bij alle verzekeringen dient u alle informatie te verstrekken die redelijker wijs van invloed is op het verzekerde. gevraagd ÉN ongevraagd
sorry, maar dat is niet juist...als men er niet naar vraagt hoeft niemand uit eigen beweging toch met de billen bloot. Sterker nog, voor bepaald soort verzekeringen is het de maatschappijen verboden naar bepaalde zaken te vragen..

rozemarijntje

@vroem

dank je wel!

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij de eenvoudigere tandartsverzekeringen worden er geen vragen gesteld, en wordt je altijd geaccepteerd. Alleen bij de luxere (duurdere, in verband met kronen en dergelijke) worden er een of twee vragen gesteld, en kan er om foto's van het gebit gevraagd worden.

Je zult op zoek moeten naar een verzekering die je gewoon accepteert, maar dat zijn er maar een paar. FBTO vergoed tot maximaal 800 euro per jaar, maar de premie is redelijk hoog. Daarbij is er voor kronen een wachttijd van een half jaar.

Een ander alternatief is Interpolis. Die biedt een hogere vergoeding, maar accepteert je alleen zonder problemen als je elders een dure tandartsverzekering had. Daarbij moet je, meen ik, 25% zelf betalen. Dus je zou dan van de FBTO naar Interpolis kunnen overstappen.

Daarnaast had ik er vorig jaar nog twee gevonden die niet moeilijk deden wat acceptatie betreft, maar ook hun voorwaarden, afgewogen tegen de premie en het deel dat je zelf moet betalen, waren niet echt gunstig.

Tenminste, dat was begin 2010 zo, het kan best zijn dat dingen veranderd zijn.

Wat al eerder werd gezegd klopt wel, je kunt een deel van de tandartskosten bij de belasting aftrekken, ik weet alleen niet of er sprake is van een drempelbedrag.

testcase

Ongelezen bericht door testcase »

@vroem

Oké. Dan even voor de duidelijkheid. Het gaat hier om aanvullende tandartsverzekringen. Tenzij expliciet staat vermeld dat iedereen wordt geaccepteerd(meestal zeer beperkte verzekring). Staat altijd deze vraag op het aanvraagformulier:
5.2 Heeft u nog iets mee te delen (met betrekking
tot het te verzekeren risico of uzelf of een andere
belanghebbende) dat voor De Amersfoortse
voor de beoordeling van deze aanvraag van
belang zou kunnen zijn?*
Ik heb deze geplukt van de tandartsverzekering van de amersfoortse.

Deze vraag staat zover ik weet op alle aanvraagformulieren van verzekeringen. ook dus van aanvullende zorgverzekeringen.

Verder verwijs ik nog naar het Burgelijk wetboek boek 7 artikel 928:
1 De verzekeringnemer is verplicht vóór het sluiten van de overeenkomst aan de verzekeraar alle feiten mede te delen die hij kent of behoort te kennen, en waarvan, naar hij weet of behoort te begrijpen, de beslissing van de verzekeraar of, en zo ja, op welke voorwaarden, hij de verzekering zal willen sluiten, afhangt of kan afhangen.
......

Waar je wel in gelijk hebt dat dit voor de basisverzekering niet mag. Maar dat is zover ik weet dan ook de enige uitzondering.

Verder geldt in het algemeen dat een brandend huis kan je niet meer verzekeren met een brandverzekering. Als het wel kan. zal de premie nooit opwegen tegen de baten.

Verzekeringsmaatschappijen zijn niet gek.

rozemarijntje

ik zelf zit bij cz,maar mijn man via zijn werk bij menzis..
ik zou zo over kunnen stappen zeggen ze,ze accepteren je zoals je bent,??zeggen ze,ik durf het zelf niet aan,
ben tevreden met cz,ooit vroeger heeeeeel vroeger toen ik de verzekering afsloot gelijk het hoogste genomen van alles en ik krijg 1150 en 25 eigen bijdrage...
maar toch durf ik de stap niet te zetten,ik ben tevreden dat is 1?overal is wat?
2 stel dat het me niet bevalt dan krijg ik nooit meer mijn pakket bij cz met alles wat ik mankeer....kwa gebit en lijf..

vroem

leuke link, maar... idd van die verzekering. Het is gewoon niet bij elke verzekering/polissoort zo, of elke maatschappij. Hangt maar net af van soort en aard verzekering, en de maatschappij. Want lekker grijs gebied, en aanvrager moet maar beoordelen wat er onder valt, en ik denk ook dat zuiver juridisch gezien een maatschappij dus geen rechten kan ontlenen aan zaken die niet bij die vraag neergeschreven worden.

Iemand kan bv bepaalde medicatie gebruiken, maar als dat de rijvaardigheid niet beinvloed, hoeft dat niet opgegeven. Indien ze de rijvaardigheid wel beinvloeden maar de persoon is zo verstandig dan niet achter het stuur te kruipen, is het ook niet van belang...

Heb inmiddels wel een jaar of 25 ervaring met invullen van aanvraagformulieren, medische verklaringen etc etc. Zowel voor mij persoonlijk, zowel zakelijk als prive, als voor patienten medische verklaringen, en voor familie etc.

JoHoHo

Ongelezen bericht door JoHoHo »

Ná dit eerste consult wil ik een beslissing nemen over een aanvullende tandartsverzekering die mijn behandeling dekt.

Kan dit? Zal men bij de tandarts dit stil houden? Of word ik straks keihard geweigerd voor mijn tandartsverzekering.
Wie heeft hier ervaring mee?
Ga lekker naar Menzis, geldt ook voor de meeste van de andere die gereageerd hebben en duidelijk niet weten waar ze het over hebben en nogal bureaucratisch zijn ingesteld. Het maakt natuurlijk niets uit of je wel of niet van te voren weet hoe veel je precies aan tandartskosten gaat krijgen - dat zou een mooie boel zijn, als verzekeraars alleen mensen verzekeren die meer betalen aan premies dan ze kosten hebben. Het is overigens vrij eenvoudig om zelf te schatten wat voor kosten je het komende jaar gaat hebben.

Ik heb een soortgelijke situatie en heb naar lang zoeken, speuren, lezen, en bellen toch duidelijk vernomen van Menzis dat ze geen medische selectie hebben voor hun tandarts verzekering. Als je daar je basisverzekering hebt ben je ook met een verrot gebit welkom. Neem daar de TV4, betaal je wel 60 euro per maand en nog steeds maar 70% vergoed, maar je krijgt tot 1500 euro vergoed. En ja dat rekensommentje mag je maken VOORDAT je de verzekering afsluit.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@JoHoHo
Alleen jammer dat het overstapseizoen weer net is geweest.

Gesloten