LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Inloggen met DigiD bij zorgverzekeraar
-
Inloggen met DigiD bij zorgverzekeraar
Is het niet heel vreemd, dat ik bij mijn zorgverzekeraar Zilveren Kruis moet inloggen met mijn DigiD? Hoe veilig is dat? Een DigiD is toch bedoeld voor overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst en werk.nl en niet voor een commerciele organisatie als een zorgverzekeraar? Ik ben niet de enige, want ik hoorde het van bekenden ook over andere zorgverzekeraars. Kan en mag dit zomaar, is mijn vraag.
Re: Inloggen met DigiD bij zorgverzekeraar
Digid is specifiek voor de overheid én de zorg. Dus zo vreemd is het niet. Beter dan dat ze het wiel opnieuw uitvinden en halfbakken oplossingen verzinnen.
-
Dank jullie wel voor de informatie. Ik wist dit zo niet.
Afgezien daarvan had het antwoord van mevrouw of de heer Vogels wel wat vriendelijker van toonzetting mogen zijn.
Afgezien daarvan had het antwoord van mevrouw of de heer Vogels wel wat vriendelijker van toonzetting mogen zijn.
De overheid geeft private partijen, voor het uitvoeren van een wettelijke taak, onder strikte voorwaarden en regie, in wel meer gevallen toegang tot overheidssystemen. Denk aan zorgverzekeraars voor het uitvoeren van de zorgtaken, of bijvoorbeeld banken tot de GBA voor het uitvoeren van hun taken rondom het uitkeren van pensioenen.Anita de Boer schreef:Is het niet heel vreemd, dat ik bij mijn zorgverzekeraar Zilveren Kruis moet inloggen met mijn DigiD? Hoe veilig is dat? Een DigiD is toch bedoeld voor overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst en werk.nl en niet voor een commerciele organisatie als een zorgverzekeraar? Ik ben niet de enige, want ik hoorde het van bekenden ook over andere zorgverzekeraars. Kan en mag dit zomaar, is mijn vraag.
Los daarvan is Digid 1 van de veiliger manieren van identificeren op het grote boze internet, zeker als je consequent kiest voor de 2 traps variant, dus met wachtwoord en sms naar een voorgedefinieerd mobiel nummer voor elke sessie.
Hoogstwaarschijnlijk veiliger dan dat iedere organisatie zelf een opnieuw uitgevonden wiel in elkaar gaat knutselen.Hoe veilig is dat?