LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kosten allergie test
Kosten allergie test
Ik had de huisarts gevraagd om een recept voor een medicijn tegen hooikoorts. Zij wilde dit niet zomaar uitschrijven, wilde eerst via bloedonderzoek bewijs van mijn klachten. Dat hooikoorts onderzoek blijkt allergie test te heten. We kregen de rekening van Zilveren Kruis, blijkt het € 125,- te hebben gekost!! Allemaal zelf betalen middels eigen bijdrage. Heb bij de verzekering om een overzicht gevraagd hoe al die kosten precies tot stand zijn gekomen, maar die verwijzen mij naar het laboratorium. Het labpersoneel kan niets doen en verwijzen mij naar de huisarts. De (assistente v.d.) huisarts vandaag gebeld, net terug van vakantie, die zegt dat het niet hun verantwoordelijkheid is, dat moet de patient zelf eerst navragen bij de verzekering. Mijn vraag is of er meer mensen zijn die met zulke belachelijk hoge kosten worden geconfronteerd en hoe/bij wie kun je er in hemelsnaam achterkomen hoeveel kosten er aan een onderzoek zijn verbonden. Als ik dit van te voren had geweten... Uit het bloedonderzoek bleek overigens dat ik allergisch ben voor graspollen en ik haal nu gewoon medicijnen bij de Etos die uitstekend zijn werk doen!
Re: Kosten allergie test
Inderdaad, bedoel natuurlijk 'eigen risico'. Ik had al van alles geprobeerd, wat niet helemaal de klachten wegnam. Ik kreeg een paar tabletten van iemand die wel goed werkten, maar die krijg je alleen via de huisarts, vandaar. Maar mijn vraag is nog steeds: hoe kun je erachter komen wat de kosten van bijv. zo'n bloed onderzoek zijn? De huisarts zegt dat je zoiets zelf van te voren moet uitzoeken en wijst naar de zorgverzekeraar. Maar die weten het dus niet.
-
1 medicatie van anderen gebruiken is oerdom!
2 dus huisarts moet zomaar medicatie voor schrijven omdat jij zegt ik he. Hooi koorts,snap dat hij test wil want uit die test kan nog meer komen,waarvoor je allergisch bent etc...
Tja je eigen risico dat hebben we allemaal,had je het niet moeten doen...
E gewoon aanmodderen,
2 dus huisarts moet zomaar medicatie voor schrijven omdat jij zegt ik he. Hooi koorts,snap dat hij test wil want uit die test kan nog meer komen,waarvoor je allergisch bent etc...
Tja je eigen risico dat hebben we allemaal,had je het niet moeten doen...
E gewoon aanmodderen,
Dittez, had je op ander forum al geschreven dat je huisarts het helemaal juist heeft aangepakt. Tenzij ze al wist (ook al geschreven) dat het alleen hooikoorts was. Dat je bloed hebt moeten laten prikken: daar hebben ze de kruisjes die je arts op het formulier zal hebben aan gevinkt op welke allergieën moest worden getest allemaal moeten nagaan. En dat gaat gewoon (net als bij alle protesterende Nederlanders) van je eigen risico af. Kan je op je eigen pagina bij Zilveren Kruis niet kijken wat er exact gerekend is voor dit onderzoek?
-
Raar verhaal. Destijds kreeg ik zonder consult telefonisch het recept dat ik nodig had voor mijn hooikoortsklachten. Ik heb daarna wel een paar keer een papieren vragenlijst van mijn huisarts ontvangen maar die nooit teruggestuurd.
Pillen bij de Etos halen is zeker niet slim! Op termijn ben je dan een stuk meer kwijt dan die 125 euro die je voor die test moest betalen.
Eerste keus medicijn dat ik al jaren slik is Levocetirizine. Was vroeger alleen als merkmedicijn Xyzal verkrijgbaar. Inmiddels als merkloos generiek geneesmiddel verkrijgbaar waardoor het geen fluit meer kost: 10 eurocent per pilletje inclusief alle apothekerskosten. Ik heb het even nagekeken: €8,84 voor 90 stuks.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Levocetirizine
Bij Etos koop je een ander middel dat meer bijwerkingen heeft en ruim 5x zo duur is. Bijvoorbeeld het inferieure Cetirizine of Loratidine. Minder effectief, mogelijk meer bijwerkingen.
Pillen bij de Etos halen is zeker niet slim! Op termijn ben je dan een stuk meer kwijt dan die 125 euro die je voor die test moest betalen.
Eerste keus medicijn dat ik al jaren slik is Levocetirizine. Was vroeger alleen als merkmedicijn Xyzal verkrijgbaar. Inmiddels als merkloos generiek geneesmiddel verkrijgbaar waardoor het geen fluit meer kost: 10 eurocent per pilletje inclusief alle apothekerskosten. Ik heb het even nagekeken: €8,84 voor 90 stuks.
Bij Etos koop je een ander middel dat meer bijwerkingen heeft en ruim 5x zo duur is. Bijvoorbeeld het inferieure Cetirizine of Loratidine. Minder effectief, mogelijk meer bijwerkingen.
ik vind dat de arts uitermate correct gehandeld heeft door niet zomaar dingen voor te schrijven. Eerst diagnose, dus onderzoek, dan kan je gericht te werk gaan.
Hoeft ook maar 1 keer, maar dan weet je wel als arts wat je doet en waarom, en ook als patiënt.
medicatie van anderen gebruiken is niet zo handig nee....
vragenlijsten niet invullen en niet terugsturen trouwens ook niet, het heeft allemaal een heel goede reden.
Hoeft ook maar 1 keer, maar dan weet je wel als arts wat je doet en waarom, en ook als patiënt.
medicatie van anderen gebruiken is niet zo handig nee....
vragenlijsten niet invullen en niet terugsturen trouwens ook niet, het heeft allemaal een heel goede reden.
Mijn allergie-test was ~2 jaar geleden ook al over de 100 euro, dus die prijs van je zal met wat inflatiecorrecties etc wel gelijk zijn aan wat er bij mij is getest. Dat gaat van je eigen risico af, net als alles behalve huisartsenzorg en kraamzorg volgens mij, maar dat is snel genoeg te googlen.
In mijn geval kwam er huisstofmijt, berkenpollen, katten en honden uit, en die extra info gaf mij de mogelijkheid om een aantal duurzame aanpassingen te doen in en rond het huis, waardoor ik nu maar een paar dagen per jaar een anti-allergie pilletje nodig heb, in plaats van die te slikken als smarties, zoals sommigen doen.
Ik kies er in medische situaties voor om de betrokken professional, die vele jaren universitaire opleiding in de materie op mij voor loopt, te geloven, in plaats van onder invloed van derden (op internet, borrelpraat op verjaardagen, fora als deze) maar zelf wat in mijn hoofd te gaan halen. Daarin schijn ik wat een uitstervend ras te zijn, maar ik weiger mijn gezondheid over te geven aan iets wat ik lees op internet, en er door elke jan-doedel neergezet kan zijn.
Maar goed, wat wordt jij er wijzer van als de zorgverzekeraar er veel tijd en moeite in steekt om jou te vertellen wat de prijs van de injectienaald, het bloedbuisje en de pleister was, en hoeveel miljoenste deel je onderzoek meetelt in de stookkosten van het pand waar je in zat, etc??
In mijn geval kwam er huisstofmijt, berkenpollen, katten en honden uit, en die extra info gaf mij de mogelijkheid om een aantal duurzame aanpassingen te doen in en rond het huis, waardoor ik nu maar een paar dagen per jaar een anti-allergie pilletje nodig heb, in plaats van die te slikken als smarties, zoals sommigen doen.
Ik kies er in medische situaties voor om de betrokken professional, die vele jaren universitaire opleiding in de materie op mij voor loopt, te geloven, in plaats van onder invloed van derden (op internet, borrelpraat op verjaardagen, fora als deze) maar zelf wat in mijn hoofd te gaan halen. Daarin schijn ik wat een uitstervend ras te zijn, maar ik weiger mijn gezondheid over te geven aan iets wat ik lees op internet, en er door elke jan-doedel neergezet kan zijn.
Maar goed, wat wordt jij er wijzer van als de zorgverzekeraar er veel tijd en moeite in steekt om jou te vertellen wat de prijs van de injectienaald, het bloedbuisje en de pleister was, en hoeveel miljoenste deel je onderzoek meetelt in de stookkosten van het pand waar je in zat, etc??
-
Ik vind prijzen van een bloedonderzoek best redelijk. Bij een allergietest stel ik me voor dat iemand je bloed in aanraking brengt met allerlei stofjes om te bepalen waar je wel en niet allergisch voor bent. Dat kost tijd en materiaal!
Ik kreeg laatst ook de rekening van een bloedonderzoek, en ik was erg verbaasd dat ik dat (uit mijn ER) zelf moest betalen. Maar ik heb dus gewoon niet goed opgelet
Ik kreeg laatst ook de rekening van een bloedonderzoek, en ik was erg verbaasd dat ik dat (uit mijn ER) zelf moest betalen. Maar ik heb dus gewoon niet goed opgelet
Hoezo zomaar?dittez schreef:Ik had de huisarts gevraagd om een recept voor een medicijn tegen hooikoorts. Zij wilde dit niet zomaar uitschrijven, wilde eerst via bloedonderzoek bewijs van mijn klachten.
Waren je duidelijk omschreven klachten geen reden om een recept uit te schrijven?
helaas zien heel veel mensen de huisarts nog steeds als een soort receptenmolen: beschrijf de klachten en er komt een bijpassend recept uitrollen. Maar dat is nu net zoals het niet moet. Ook al zijn de klachten duidelijk, de oorzaak is niet per se in een hokje (en dus vast medicijn) te gieten. Vaak ook is het zonder medicatie oplosbaar. Maar dan zal eerst het klachten beeld volledig duidelijk moeten zijn om een goede diagnose te stellen, en dat vereist soms, niet altijd, aanvullend onderzoek. Zonder diagnose geen recept, en soms ook met diagnose geen recept maar andere maatregelen. Maar een arts die op een dergelijke hulpvraag met de oogkleppen op gaat schrijven is wat mij betreft rijp voor de tuchtraad.
Heb je dit (naam van de tabletten) ook aan je huisarts verteld? Naast de opsomming van je klachten?dittez schreef:Inderdaad, bedoel natuurlijk 'eigen risico'. Ik had al van alles geprobeerd, wat niet helemaal de klachten wegnam. Ik kreeg een paar tabletten van iemand die wel goed werkten, maar die krijg je alleen via de huisarts, vandaar. Maar mijn vraag is nog steeds: hoe kun je erachter komen wat de kosten van bijv. zo'n bloed onderzoek zijn? De huisarts zegt dat je zoiets zelf van te voren moet uitzoeken en wijst naar de zorgverzekeraar. Maar die weten het dus niet.
voor kostenopgave lijkt het ziekenhuis mij het aangewezen adres, die weten lijkt mij wel wat zij met betreffende verzekeraar hebben afgesproken en/of wat zij in rekening gaan brengen. Overigens kunnen zij dat pas bepalen wanneer zij weten wat de huisarts allemaal onderzocht wil hebben.
Dankjewel! Ik las toevallig dit draadje en ik ben blij met de link. Ik heb ongeveer 3 maanden per jaar dat spul nodig, en kreeg dus altijd 'Xyzal'. Gek genoeg weet ik niet waarom maar ik heb zo tussen December - maart altijd gruwelijke jeuk, overal. En daar helpt het ook tegen.Bob Schurkjens schreef:Eerste keus medicijn dat ik al jaren slik is Levocetirizine. Was vroeger alleen als merkmedicijn Xyzal verkrijgbaar. Inmiddels als merkloos generiek geneesmiddel verkrijgbaar waardoor het geen fluit meer kost: 10 eurocent per pilletje inclusief alle apothekerskosten. Ik heb het even nagekeken: €8,84 voor 90 stuks.
-
Omdat het anti histamine is...meestal is dat met allergie tabbletjes,is voor allerlei soorten reacties,
Hooikoorts jeuk,allergische reactie op iets,
Hooikoorts jeuk,allergische reactie op iets,
-
Niet te geloven. Je meent toch niet dat je medicijnen van een ander slikt? Terwijl er zo tegen wordt gewaarschuwd?Ik kreeg een paar tabletten van iemand die wel goed werkten, maar die krijg je alleen via de huisarts,
Ik ga je iets vertellen over je bericht, alhoewel het waarschijnlijk weinig nut heeft tegen iemand die het allemaal beter lijkt te willen weten.
Wat de medicijnen betreft: Anti-histamine helpt een aantal jaren, daarna neemt de werking af en zul je op wat anders over moeten stappen. Of leren er mee te leven, dat kan ook. Bij mij zijn de klachten in de loop van de jaren stukken minder geworden, maar met pollenweer zit ik dan ook veel binnen. Veel klachten kun je voorkomen/verminderen door een aangepaste levenswijze. Wat ook goed kan helpen tegen brandende ogen: een zonnebril.
Ga er nou maar vanuit dat je nooit 100% klachtenvrij zult zijn. En dat hoeft ook niet. Een mens zal altijd een pijntje hier of een kriebeltje daar hebben, het betekent dat je leeft moet je maar denken.Ik had al van alles geprobeerd, wat niet helemaal de klachten wegnam.
@witte angora,
Het is niet het geval dat anti histamine na een tijdje een afnemende werking hebben (dat dachten we vroeger wel, maar dat blijkt niet het geval te zijn.) Wat wel zo is is dat allergieen bij volwassenen meestal steeds erger of heftiger worden.
De hoeveelheid histamine wordt dus hoger, waardoor de zelfde hoeveelheid antihistamine dus een minder goed effect heeft. Maar dat is niet omdat de werking afneemt, maar omdat de hoeveelheid histamine groter wordt.
Kort door de bocht is het dus voor de patient hetzelfde (hij heeft meer last van de allergie) maar waar we dus eerder dachten dat de werking van het middel afnam, blijkt dat dus niet het geval te zijn.
(ik dacht: ik laat je dat even weten, want waarschijnlijk heb jij je informatie over anti histamine gekregen in de tijd dat we idd nog dachten dat de werking afnam)
Isabel
Het is niet het geval dat anti histamine na een tijdje een afnemende werking hebben (dat dachten we vroeger wel, maar dat blijkt niet het geval te zijn.) Wat wel zo is is dat allergieen bij volwassenen meestal steeds erger of heftiger worden.
De hoeveelheid histamine wordt dus hoger, waardoor de zelfde hoeveelheid antihistamine dus een minder goed effect heeft. Maar dat is niet omdat de werking afneemt, maar omdat de hoeveelheid histamine groter wordt.
Kort door de bocht is het dus voor de patient hetzelfde (hij heeft meer last van de allergie) maar waar we dus eerder dachten dat de werking van het middel afnam, blijkt dat dus niet het geval te zijn.
(ik dacht: ik laat je dat even weten, want waarschijnlijk heb jij je informatie over anti histamine gekregen in de tijd dat we idd nog dachten dat de werking afnam)
Isabel
Laatst gewijzigd door Isabel1 op 01 aug 2013 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
inderdaad!Wat ook goed kan helpen tegen brandende ogen: een zonnebril.
en ook niet aan je ogen zitten: blijf er dus vanaf!
isabel
Nou kind, dat laatste advies is en blijft een crime: jeuk = wrijven = tranen en dan van voor af aan. Zit nu zelfs "te huilen" binnen!Isabel1 schreef:inderdaad!Wat ook goed kan helpen tegen brandende ogen: een zonnebril.
en ook niet aan je ogen zitten: blijf er dus vanaf!
isabel
ik heb een bril, dan blijf je er makkelijker vanaf. Als je geen gewone bril hebt is de zonnebril strategie van witte angora ook handig. Dan kom je er tenminste niet aan.
Off Topic. @Isabel, nou, dan ken je mij niet. Een stuk eigenwijs eerste klas, kriebel ik onder de (zonne)bril.