LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] meeverzekeren kind < 18 jaar

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
marcel1

meeverzekeren kind < 18 jaar

Ongelezen bericht door marcel1 »

Onze zoon is begin januari 2006 geboren. Per abuis zijn wij vergeten onze zoon op de polis van mij of mijn vrouw bij te schrijven. Hierop werden wij door Zilveren Kruis geattendeerd in juni 2006, na telefonisch contact van onze kant, doordat wij een factuur op naam van onze zoon gedeclareerd hadden en deze niet werd vergoed. Zilveren Kruis gaf aan onze zoon alsnog aan te melden op de polis van mijn vrouw. Aangezien zij echter per 1 december 2006 bij een andere werkgever is begonnen is de verzekering bij zilveren kruis opgezegd. Tot dat moment hebben wij geen verdere reactie van zilveren kruis ontvangen. Ons is dit verder ook ontgaan.

In juni 2007 (geen typefout) hebben wij van het ziekenhuis waar mijn vrouw is bevallen een factuur ontvangen op naam van onze zoon voor de behandeling op de dag van bevalling in het ziekenhuis. Na telefonisch contact te hebben gehad met het ziekenhuis bleken drie zaken:
1) het ziekenhuis heeft deze factuur in april 2006 bij zilverenkruis op naam van onze zoon ingediend
2) in juli 2006 heeft zilveren kruis aan het ziekenhuis laten weten dat onze zoon niet verzekerd is en derhalve de kosten niet zal vergoeden
3) door administratieve achterstand bij het ziekenhuis hebben deze pas in juli 2007 de kosten bij ons in rekening gebracht.

Wij zitten met enkele vragen waarop wij hopen dat ons iemand antwoord kan geven:
1) binnen welke (wettelijke) termijn moet een kind < 18 jaar worden bijgeschreven op de polis?
2) het lijkt ons dat ondanks dat het zilverenkruis meerdere keren heeft gezien dat onze zoon niet verzekerd was (mijn vrouw heeft zelfs al in december 2005 een kraampakket aangevraagd) maar dat ze richting ons nooit actie ondernomen hebben, zelf niet na telefonisch contact. Kunnen we hier iets mee om onze kosten alsnog te kunnen declareren?
3) kan zilverenkruis ons een boete opleggen aangezien kinderen < 18 jaar gratis meeverzekerd zijn?
4) de behandeling van onze zoon heeft begin januari 2006 plaatsgevonden zijn richting het ziekenhuis nog stappen te ondernemen omdat indien men daar alert gereageerd had door tijdige facturatie richting zilverenkruis en communicatie richting ons (bijvoorbeeld al in juli 2006) deze vervelende situatie wellicht te voorkomen was geweest)?

[/b]

marietje1

Re: meeverzekeren kind < 18 jaar

Ongelezen bericht door marietje1 »

Hoi Marcel,

Ik kan je antwoord geven op een aantal vragen.
De tijd die men heeft voor het aangeven van je kind bij de zorgverzekering is 4 maanden en het is je eigen verantwoordelijkheid.
Doe je dit niet dan krijg je een boete en die is volgens mij +/- 100 euro per maand maar dat kan per verzekeraar verschillen.
Verder moet je alle kosten die gemaakt zijn zelf betalen en krijg je dat niet terug.

En wat de vraag van het ziekenhuis betreft helaas kan ik je daar geen antwoord op geven daar heb ik geen idee van het lijkt me dat het ziekenhuis geen termijn heeft maar ja daar kan ik me dus in vergissen ik weet dat sommige rekeningen ook pas laat worden gedeclareerd bij de zorg verzekering.

hoop je voldoende te hebben geinformeerd.

groetjes,
Marietje

zomer01

Ongelezen bericht door zomer01 »

1) binnen welke (wettelijke) termijn moet een kind < 18 jaar worden bijgeschreven op de polis?
Binnen 4 maanden. Als de melding na 4 maanden of later wordt gedaan, wordt het kind ingeschreven per datum aanmelding. Met terugwerkende kracht kan alleen coulancehalve door de verzekeraar worden gedaan.

2) het lijkt ons dat ondanks dat het zilverenkruis meerdere keren heeft gezien dat onze zoon niet verzekerd was (mijn vrouw heeft zelfs al in december 2005 een kraampakket aangevraagd) maar dat ze richting ons nooit actie ondernomen hebben, zelf niet na telefonisch contact. Kunnen we hier iets mee om onze kosten alsnog te kunnen declareren?
Nee, dit is echt je eigen verantwoordelijkheid. ZK is niet verantwoordelijk voor jouw administratie. Zij zijn niet degene die achter jouw vodden aan moeten zitten.
3) kan zilverenkruis ons een boete opleggen aangezien kinderen < 18 jaar gratis meeverzekerd zijn?
Nee dit kan niet. Ze betalen geen premie dus 130% op de premie a 0,00 euro is nog steeds 0 euro.
4) de behandeling van onze zoon heeft begin januari 2006 plaatsgevonden zijn richting het ziekenhuis nog stappen te ondernemen omdat indien men daar alert gereageerd had door tijdige facturatie richting zilverenkruis en communicatie richting ons (bijvoorbeeld al in juli 2006) deze vervelende situatie wellicht te voorkomen was geweest)?
Nee, nogmaals, dit is je eigen verantwoordelijkheid en van niemand anders. Ik vind het bijzonder slordig om een kind niet tijdig in te schrijven, dit is echt het eerste waar je aan moet denken, zeker omdat het kindje in het ziekenhuis is geboren en daardoor al direct contact heeft gehad met ziekenhuis en zorg!
Het ziekenhuis heeft sowieso nog tot 5 jaar na verstrijken van kalenderjaar de tijd om nota's te factureren.

marietje1

Nee dit kan niet. Ze betalen geen premie dus 130% op de premie a 0,00 euro is nog steeds 0 euro.
Helaas dat kan dus wel dat heeft niks met de premie te maken.
Zoals ik al melde is dat rond de 100 euro per maand dat je te laat bent met aanmelden.
Dit alles staat in de wet bassisverzekering zorg.

groetjes,
Annemarie

zomer01

Ongelezen bericht door zomer01 »

Hoe kan je nou 130% over "ongeveer 100 euro" berekenen. Dat kan niet, premie voor kind is 0 euro, dus 130% x 0 euro is 0.
volgens CvZ is een kind geen boete verschuldigd. de verzekeraar verzekerd het kind per stempeldatum.

marietje1

Zoals ik al vermelde staat de regel in de wet basisverzekering zorg.
Ik weet niet of zorgverzekeringen uitzonderingen kunnen maken maar dit staat in de wet.
Er kunnen ook zorgverzekeringen bestaan waar geen boete word berekend maar ik weet van Zilverenkruis bv dat dus +/- 100 euro per maand is.
En dus de kosten die je gemaakt hebt in de periode dat je kind niet verzekerd was.

groetjes,
Annemarie

-I'm just the messenger, don't shoot me-

Gesloten