Vorig jaar ben ik van een reguliere Menzis-verzekering overgestapt naar een Menzis BudgetBewust-verzekering via PMA. Er werd gesproken van een BudgetBewust-bonus van 66 euro. Echter last ik overal ook dat overstappers naar PMA een welkomstbonus en PMA-bonus van respectievelijk 46 euro en 18 euro zouden ontvangen. Een voordeel van 130 euro dus! Ik heb voor de zekerheid contact gezocht met de Menzis-klantenservice en kreeg per e-mail bevestigd dat ik 66 euro, 46 euro en 18 euro bonus zou ontvangen. Deze e-mail heb ik uiteraard bewaard.
Dit bleek al met al een mooie optie voor mij, dus ben ik overgestapt. Nu kan ik sinds 1 november de bonussen opvragen, maar blijk ik slechts 66 euro bonus te ontvangen. Daarop heb ik uitgezocht waarom ik de 48 euro en 18 euro bonus niet ontvang en kwam ik op de volgende website terecht:
http://www.menzis.nl/web/Consumenten/Zo ... kering.htm
Hier is te lezen: "Verzekerden met een Menzis BudgetBewust verzekering hebben helaas geen recht op bovenstaande bonus. Maar als u BudgetBewust voor 1 februari heeft afgesloten, heeft u wel recht op een tijdelijke PMA bonus van €66,-. Deze bonus kunt u tussen 1 november en 31 december 2014 opvragen."
Ik zou dus toch niet in aanmerking komen voor de bonussen van 46 euro en 18 euro. Maar als ik deze informatie vorig jaar had gehad, had ik uiteraard niet om bevestiging bij de klantenservice gevraagd en zou de klantenservice niet hebben bevestigd dat ik ook de bonus van 46 euro en 18 euro zou ontvangen. Dus ben ik verder op zoek gegaan.
Ik heb daarbij dezelfde pagina in een internetarchief opgezocht via archive.org en daarbij komt de volgende pagina van 31 december 2013 naar voren:
https://web.archive.org/web/20131231090 ... kering.htm
Het gaat hier dus om precies dezelfde pagina, maar dan een jaar geleden op het moment dat de deadline voor het overstappen op een andere zorgverzekeraar zou sluiten.
Menzis/PMA heeft dus op een later moment de voorwaarden aangepast. Ik heb hierover contact gehad met PMA, maar men geeft aan daar geen boodschap te hebben aan wat ik met de klantenservice van Menzis heb besproken. Daarbij geeft men aan dat Menzis Budgetbewust helemaal niet wordt aangeboden op de website www.pmazorgverzekering.nl en ik daarom niet in aanmerking kom voor de bonus. En dat terwijl BudgetBewust wel wordt aangeboden op www.pmabudgetbewust.nl dat toch echt een website van datzelfde PMA is. Ook zou ik al de bonus van 66 euro ontvangen en daarom niet in aanmerking komen voor andere bonussen.
Het ontvangen van de 66 euro bonus sluit de andere bonussen niet uit. Ook de informatie die destijds voor mij beschikbaar was, sloot niet uit dat ik voor alle bonussen in aanmerking zou komen. Ik heb daarbij zelf de moeite genomen om dit bevestigd te krijgen en kreeg dus ook bevestigd. Mijns inziens moet PMA gewoon betalen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Menzis/PMA past achteraf bonusvoorwaarden aan
-
Re: Menzis/PMA past achteraf bonusvoorwaarden aan
Sowieso is PMA op zijn zachts gezegd niet netjes bezig aangezien de korting pas achteraf geactiveerd kan worden. PMA komt zo bij veel zorgvergelijking-sites, zoals bv Independer, als goedkoopste omhoog. Wanneer vervolgens de eerste rekening binnenkomt valt het pas op dat deze hoger zijn dan de maandelijkse lasten die op de vergelijkingssites vermeld werden. Dan blijken er ineens kleine lettertjes verstopt te zijn geweest in het aanbod en kun je dus pas achteraf je 'bonus' claimen.
Wanneer je dit doet kom je uit op een misleidende internetpagina, waarbij het lijkt of je alleen kan kiezen voor beperkte kortingen (minder dan de beloofde 66 euro) in combinatie met kortingsbonnen waar je totaal niet op zit te wachten. Pas bij het aandachtig bekijken van de pagina blijkt dat je ergens d.m.v. een klein vinkje toch voor de volle korting kan kiezen.
Ik vind het schandalig dat zorgverzekeraars in Nederland dergelijke marketingtrucs mogen toepassen. Iedereen is verplicht om een zorgverzekering af te sluiten, maar veel mensen worden door dit soort oplichterspraktijken op kosten gejaagd.
En de zorgsector zit vol creativiteit om alles zo ondoorzichtig mogelijk te maken: natura- en restitutiepolissen, wel of geen beperking qua zorgaanbieders waarbij je terecht kan/mag (en voortdurende veranderingen binnen dat wel/niet toegestane zorglandschap), totaal verschillende uitbreidingspakketten die zich op geen enkele eenvoudige wijze goed met elkaar laten vergelijken, verschillende wijze waarop het eigen risico wordt vermeld (bv. 500 euro extra eigen risico of 860 euro eigen risico --> wat op hetzelfde neerkomt) etc, etc. En PMA is er nu dus zelfs in geslaagd om bij een relatief simpel product, zoals een basisverzekering, alsnog een ondoorzichtige laag aan te brengen.
Ik vraag me af welk percentage van de PMA klanten daadwerkelijk zijn/haar korting claimt, en dan ook de keuze voor de volledige 66 euro weet te vinden. Ik weet bijna zeker dat dit minder dan de helft van de klanten is.
Voor PMA betekend dat dan per 10.000 klanten toch weer mooi 33.000 euro winst. Lekker bezig PMA.
Lang leve de volksoplichterij.
Wanneer je dit doet kom je uit op een misleidende internetpagina, waarbij het lijkt of je alleen kan kiezen voor beperkte kortingen (minder dan de beloofde 66 euro) in combinatie met kortingsbonnen waar je totaal niet op zit te wachten. Pas bij het aandachtig bekijken van de pagina blijkt dat je ergens d.m.v. een klein vinkje toch voor de volle korting kan kiezen.
Ik vind het schandalig dat zorgverzekeraars in Nederland dergelijke marketingtrucs mogen toepassen. Iedereen is verplicht om een zorgverzekering af te sluiten, maar veel mensen worden door dit soort oplichterspraktijken op kosten gejaagd.
En de zorgsector zit vol creativiteit om alles zo ondoorzichtig mogelijk te maken: natura- en restitutiepolissen, wel of geen beperking qua zorgaanbieders waarbij je terecht kan/mag (en voortdurende veranderingen binnen dat wel/niet toegestane zorglandschap), totaal verschillende uitbreidingspakketten die zich op geen enkele eenvoudige wijze goed met elkaar laten vergelijken, verschillende wijze waarop het eigen risico wordt vermeld (bv. 500 euro extra eigen risico of 860 euro eigen risico --> wat op hetzelfde neerkomt) etc, etc. En PMA is er nu dus zelfs in geslaagd om bij een relatief simpel product, zoals een basisverzekering, alsnog een ondoorzichtige laag aan te brengen.
Ik vraag me af welk percentage van de PMA klanten daadwerkelijk zijn/haar korting claimt, en dan ook de keuze voor de volledige 66 euro weet te vinden. Ik weet bijna zeker dat dit minder dan de helft van de klanten is.
Voor PMA betekend dat dan per 10.000 klanten toch weer mooi 33.000 euro winst. Lekker bezig PMA.
Lang leve de volksoplichterij.