http://www.cz.nl/veelgestelde-vragen-wi ... erzekering > Per wanneer kan mijn nieuwe zorgverzekeraar mijn zorgverzekering opzeggen?
Ik kon hier werkelijk niets anders in lezen dan dat ik iedere maand weg kan aangezien ik geen hoofdverzekerde ben. Dus ik stuur mijn aanmelding naar mijn nieuwe verzekeraar met als ingangsdatum 1-12-2009.U wilt tussentijdse opzeggen?
Als u van uw huidige verzekering geen verzekeringnemer (hoofdverzekerde) bent en u wordt tussentijds zelf verzekeringnemer van een nieuwe zorgverzekering (bijvoorbeeld vanwege een scheiding), dan zal uw nieuwe zorgverzekeraar uw oude verzekering opzeggen. Uw verzekering wordt dan beëindigd per de laatste dag van de maand waarin het verzoek tot opzegging is ontvangen.
Helaas! CZ is van mening dat ik pas per 1 januari over mag stappen. Ik heb ze vandaag gevraagd waarom. Ik heb de chatlog bewaard:
Conclusie, pech gehad. Er staat overduidelijk op de website dat ik iedere maand over kan stappen als niet-hoofdverzekerde maar in werkelijkheid is dit aan voorwaarden verbonden.U chat momenteel met Monique
Monique: Goedendag, CZ Klantenservice. U chat met Monique. Waarmee kan ik u helpen?
Bezoeker: hoi, ik was per 1 december (ja, echt 1 december) overgestapt naar AnderZorg. Ik was bij CZ namelijk geen hoofdverzekerde, dus dit moest mogelijk zijn
Bezoeker: nu is gebleken dat dat niet is gelukt en jullie me pas per 31 december uit konden schrijven, en gaat mijn vezekering bij AnderZorg pas 1 januari in.
Bezoeker: Waarom kon ik niet per 1 december overstappen?
Monique: wat is uw relatienummer en postcode+huisnummer?
Bezoeker: xxxxxxxx
Monique: een ogenblik aub
Monique: U kunt als verzekerde allen tussen tijds overstappen: als u 18 jaar wordt, een werkgever krijgt die een collectieve overeenkomst heeft met een andere zorgverzekeraar of verhuizing naar het buitenland. Is dit niet het geval dan kan de verzekering per 1 januari van ieder kalenderjaar worden beeidigd. dit geld voor alle verzekerden
Bezoeker: ik citeer uit jullie veelgestelde vragen:
Bezoeker: "Als u van uw huidige verzekering geen verzekeringnemer (hoofdverzekerde) bent en u wordt tussentijds zelf verzekeringnemer van een nieuwe zorgverzekering (bijvoorbeeld vanwege een scheiding), dan zal uw nieuwe zorgverzekeraar uw oude verzekering opzeggen. Uw verzekering wordt dan beëindigd per de laatste dag van de maand waarin het verzoek tot opzegging is ontvangen."
Bezoeker: daar staat volgens mij iets anders.
Monique: dit zijn de voorwaarden van waaneer tussentijdse opzegging mogelijk is:Tussentijdse opzegging is mogelijk als:
o als u het huis uitgaat. Hij/zij kan de polis per de datum van verhuizing beëindigen en zelf een polis afsluiten.
o sprake is van echtscheiding. Uw ex-partner was verzekeringnemer en heeft uw verzekering opgezegd. U moet nu zelf een nieuwe verzekering afsluiten.
o uw verzekeraar zelf premie en of voorwaarden in uw nadeel gewijzigd heeft. Ook dan kunt u de verzekering opzeggen. Uw opzegging moet vóór de ingang van de wijziging bij uw verzekeraar binnen zijn. De beëindiging van de verzekering gaat in per de eerste dag van de tweede maand nadat uw opzegging is ontvangen.
o u gaat emigreren en geen daardoor geen aanspraak meer hebt op AWBZ-zorg.
o u geen recht meer hebt op de collectieve verzekering doordat u uit dienst treedt en vervolgens weer een nieuwe collectieve verzekering kunt sluiten.
o u in actieve militaire dienst treedt.
o u zich in het buitenland vestigt en niet in Nederland werkzaam blijft of bent.
U vind deze ook op onze website onder het kopje online antwoord op uw vraag :stel hier uw vraag: opzegging. Voldoet u aan één van deze voorwaarden dan kunt u dit via e-mail aan ons doorgeven zodat wij de verzekering dan eventueel alsnog per 1 december voor kunne beeidingen, vldoet u niet aan éé'n van deze voorwaarden dan wordt u verzekering per 1 januari beeindigd
Bezoeker: dus wat er in de veelgestelde vragen staat is gewoon onzin? Er staat in het door mij geciteerde stukje duidelijk dat als ik niet de hoofdverzekerde ben ik iedere maand over kan stappen, maar dit is dus gewoon niet zo.
Monique: als u voldoet aan één van deze voorwaarden dan kan mentussentijdsoverstappen, anders helaas niet
Bezoeker: er staat niets over voorwaarden in het door mij geciteerde stukje. anders had ik daar wel verder naar gezocht.
Monique: Wij beeidigen op dit moment uw polis per 1 januari 2010.
Bezoeker: ja, da's duidelijk. Ik begrijp dat u er verder ook niets aan kunt doen, u heeft zich uiteraard ook aan de regels van het bedrijf te houden. Maar de informatie op de website is mijns inziens misleidend en dat is treurig voor zo'n bekende verzekeraar. Evengoed bedankt voor de bevestiging. Prettige feestdagen.
Monique: ik wens u hetzelfde
Ik geef de koude douche aan..