LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Misleiding Zorgverzekering Ditzo
Misleiding Zorgverzekering Ditzo
Mijn dochter heeft vorig jaar een zorgverzekering afgesloten, waarbij zij heeft gelet op vergoedingen bij zwangerschap (100%). Echter nu blijkt met enkele weken voor de bevalling dat zij miv 1 januari slechts 50% vergoed krijgt, dit zijn de nieuwe polisvoorwaarden. Zij heeft in december een mail ontvangen waarin duidelijk staat: “je hoeft eigenlijk niets te doen, want je verzekering loopt gewoon door. Zo ben je ook volgend jaar weer goed verzekerd!” Dus heeft zij geen actie ondernomen. Volgens mij toch duidelijk misleidend. Heeft iemand enig idee wat zij nu zou kunnen doen om toch de volledige vergoeding te ontvangen?
-
Re: Misleiding Zorgverzekering Ditzo
Hallo, graag zou ik hier wat meer over weten. Welke polisvoorwaarde? Welke aanspraak? Waar staat die 50% , waarvoor is dat?
Ik heb vergelijkbare problemen bij de Amersfoortse. Ik zou graag helpen met ontrafelen wat er hier precies aan de hand is.
Mij is het volgende bekend: vorig jaar was de polis van Ditzo exact gelijk aan de restitutieverzekering van de Amersfoortse. De Amersfoortse heeft de verzekering gewijzigd. De verzekering heet nu " Flexibel" en vergoedt bij niet gecontracteerde zorgverleners minder dan voorheen. Nu: gemiddelde gecontracteerde tarief, in 2012 het Nederlandse, marktconforme, redelijke tarief. Ik zou de polisvoorwaarden moeten kopieren om het exact te formuleren.
Nu kan bij Ditzo hetzelfde aan de hand zijn, of het kan zijn dat de polisvoorwaarden van Ditzo niet meer hetzelfde zijn als die van de Amersfoortse. De aanvullende verzekeringen van Amersfoortse en Ditzo waren al in 2012 niet hetzelfde.
Hebben we het over de basisverzekering of over de aanvullende verzekering? Precieze informatie is belangrijk.
In het algemeen zijn zorgverzekeraars verplicht de verzekerden te informeren over wijzigingen. Daarom verstuurt de zorgverzekeraar elk jaar een opsomming van gewijzigde polisvoowaarden. Als dat niet gebeurd is, kun je klagen bij Ditzo, vervolgens bij afwijzing van de klacht om een " heroverweging" vragen, daarna klacht indienen bij de SKGZ.
Maar eerst wil ik deze specifieke klacht graag eens nader bekijken: of het klopt van die 50% tov 2012 100%?
Ik heb vergelijkbare problemen bij de Amersfoortse. Ik zou graag helpen met ontrafelen wat er hier precies aan de hand is.
Mij is het volgende bekend: vorig jaar was de polis van Ditzo exact gelijk aan de restitutieverzekering van de Amersfoortse. De Amersfoortse heeft de verzekering gewijzigd. De verzekering heet nu " Flexibel" en vergoedt bij niet gecontracteerde zorgverleners minder dan voorheen. Nu: gemiddelde gecontracteerde tarief, in 2012 het Nederlandse, marktconforme, redelijke tarief. Ik zou de polisvoorwaarden moeten kopieren om het exact te formuleren.
Nu kan bij Ditzo hetzelfde aan de hand zijn, of het kan zijn dat de polisvoorwaarden van Ditzo niet meer hetzelfde zijn als die van de Amersfoortse. De aanvullende verzekeringen van Amersfoortse en Ditzo waren al in 2012 niet hetzelfde.
Hebben we het over de basisverzekering of over de aanvullende verzekering? Precieze informatie is belangrijk.
In het algemeen zijn zorgverzekeraars verplicht de verzekerden te informeren over wijzigingen. Daarom verstuurt de zorgverzekeraar elk jaar een opsomming van gewijzigde polisvoowaarden. Als dat niet gebeurd is, kun je klagen bij Ditzo, vervolgens bij afwijzing van de klacht om een " heroverweging" vragen, daarna klacht indienen bij de SKGZ.
Maar eerst wil ik deze specifieke klacht graag eens nader bekijken: of het klopt van die 50% tov 2012 100%?
Gaat het hier om een aanvullende verzekering of om de basisverzekering? De dekking van de basisverzekering wordt vanuit de overheid geregeld, dus daar heeft de verzekeraar niks over te zeggen.
Iedereen weet toch dat elk jaar de voorwaarden van een verzekering meer/minder veranderen, en dat dit voor de basisverzekering gebeurd vanuit de overheid? Waarom dan de voorwaarden van 2012 vergelijken met die van 2013?Bamekipa schreef:Mijn dochter heeft vorig jaar een zorgverzekering afgesloten, waarbij zij heeft gelet op vergoedingen bij zwangerschap (100%). Echter nu blijkt met enkele weken voor de bevalling dat zij miv 1 januari slechts 50% vergoed krijgt, dit zijn de nieuwe polisvoorwaarden. Zij heeft in december een mail ontvangen waarin duidelijk staat: “je hoeft eigenlijk niets te doen, want je verzekering loopt gewoon door. Zo ben je ook volgend jaar weer goed verzekerd!” Dus heeft zij geen actie ondernomen. Volgens mij toch duidelijk misleidend. Heeft iemand enig idee wat zij nu zou kunnen doen om toch de volledige vergoeding te ontvangen?
En "goed verzekerd" is natuurlijk subjectief, oudere klanten die geen aanspraak meer zullen maken op de diverse vergoedingen bij/na een zwangerschap, zullen de recente wijzigingen misschien wel als goed zien?
Misleiding is het niet. Het klopt dat als je niks doet dat je verzekering gewoon doorloopt en het begrip "goed verzekerd" is zoals eerder aangegeven subjectief.Bamekipa schreef:Mijn dochter heeft vorig jaar een zorgverzekering afgesloten, waarbij zij heeft gelet op vergoedingen bij zwangerschap (100%). Echter nu blijkt met enkele weken voor de bevalling dat zij miv 1 januari slechts 50% vergoed krijgt, dit zijn de nieuwe polisvoorwaarden. Zij heeft in december een mail ontvangen waarin duidelijk staat: “je hoeft eigenlijk niets te doen, want je verzekering loopt gewoon door. Zo ben je ook volgend jaar weer goed verzekerd!” Dus heeft zij geen actie ondernomen. Volgens mij toch duidelijk misleidend. Heeft iemand enig idee wat zij nu zou kunnen doen om toch de volledige vergoeding te ontvangen?
Je zal toch echt zelf altijd moeten kijken naar de pakketwijzigingen.
-
tufima schreef:Misleiding is het niet. Het klopt dat als je niks doet dat je verzekering gewoon doorloopt en het begrip "goed verzekerd" is zoals eerder aangegeven subjectief.Bamekipa schreef:Mijn dochter heeft vorig jaar een zorgverzekering afgesloten, waarbij zij heeft gelet op vergoedingen bij zwangerschap (100%). Echter nu blijkt met enkele weken voor de bevalling dat zij miv 1 januari slechts 50% vergoed krijgt, dit zijn de nieuwe polisvoorwaarden. Zij heeft in december een mail ontvangen waarin duidelijk staat: “je hoeft eigenlijk niets te doen, want je verzekering loopt gewoon door. Zo ben je ook volgend jaar weer goed verzekerd!” Dus heeft zij geen actie ondernomen. Volgens mij toch duidelijk misleidend. Heeft iemand enig idee wat zij nu zou kunnen doen om toch de volledige vergoeding te ontvangen?
Je zal toch echt zelf altijd moeten kijken naar de pakketwijzigingen.
Tja...ik kreeg ookzo,n brief van cz,net als bijna iedereen denk ik van zorgverzekeraar,toch kijk je het even na of er wat veranderd is,....
En ja zijn wat dingen veranderd...net als bijna bij iedereen....
Kwestie van goed kijken en nooit zomaar vertrouwen en beetje nieuws volgen dat er veel in de zorg verandert...
Ik vind inderdaad dat jullie gelijk hebben en dat het ook wel haar eigen fout is, maar bedenk wel, klantvriendelijk is Ditzo dus niet. Als je wilt dat je klanten zo veel mogelijk geïnformeerd zijn en ook zo eerlijk en goed mogelijk helpen, dan hadden ze ook wel erbij benoemd dat het verstandig is, eerst nog even te kijken naar de polisvoorwaarden, voordat de klant geen tijd meer heeft om van zorgverzekering over te stappen.
Let dus zelf altijd goed op!
Let dus zelf altijd goed op!
Buiten dat kan je je afvragen of deze kosten door een ZIEKTEkostenverzekering moet worden betaald. Je bent immers niet ziek (ziekte als gevolg van zwangerschap en bevalling is gewoon verzekerd in de basisverzekering).sjohie schreef: En "goed verzekerd" is natuurlijk subjectief, oudere klanten die geen aanspraak meer zullen maken op de diverse vergoedingen bij/na een zwangerschap, zullen de recente wijzigingen misschien wel als goed zien?