LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mogen zorgverzekeraars automatische incasso afdwingen?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Oblomova

Mogen zorgverzekeraars automatische incasso afdwingen?

Ongelezen bericht door Oblomova »

En het bezit van een mobieltje?

Ik probeerde me aan te melden bij een verzekeringsmaatschappij, maar kwam niet verder op het electronische formulier omdat ik geen tweede telefoonnummer heb en omdat ik moet aangeven per automatische incasso te betalen. Bij telefonische navraag bleek dat er niet anders betaald kon worden. Bij een volgende maatschappij was dat niet anders. De vraag is of bedrijven dat mogen afdwingen. Weet iemand daar meer over?

ciske

Re: Mogen zorgverzekeraars automatische incasso afdwingen?

Ongelezen bericht door ciske »

Volgens mij wel, gezien de wanbetalers die er ook zijn lijkt het mij ook logisch.

Wat is daar trouwens mis mee? Je kan het nooit vergeten.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Waarom niet ?

In de praktijk blijkt dat mensen die zelf de betaalopdracht verzorgen dit nog wel eens "vergeten".

Of het klantvriendelijk is, valt over te discussiëren. Maar klantvriendelijkheid is niet verplicht.

Oblomova

Ongelezen bericht door Oblomova »

Ik vind het een inbreuk op mijn bankrekening en mijn eigen beheer van financien.

ciske

Tja, dan verder zoeken naar een ander , maar denk dat je niemand zal vinden.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Oblomova schreef:Ik vind het een inbreuk op mijn bankrekening en mijn eigen beheer van financien.
Dus ook bij alle vaste lasten heb je geen automatische incasso?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, bedrijven mogen een volmacht tot betaling per automatische incasso afdwingen. Echter, niet een volmacht die onheroepbaar is. Ik zou dus gewoon klant worden en de machtiging intrekken op het moment dat de de zorgverzekeraar u heeft geaccepteerd. Ik zou dat schriftelijk doen en om een reactie vragen. Als u deze niet krijgt, verstuur de brief dan nogmaals maar dit keer aangetekend. Als de zorgverzekeraar hierna nog geld van uw rekening plukt kun u aangifte doen van diefstal.

ciske

Ik zou dus gewoon klant worden en de machtiging intrekken op het moment dat de de zorgverzekeraar u heeft geaccepteerd.
Dit is niet slim, je gaat namelijk akkoord met de voorwaarden, daar heeft een ieder zich aan te houden.

alfatrion

Als de machtiging herroepbaar is, dan kun je hem in trekken omdat dit overeengekomen is. En als onherroepbaar is, dan is dat vermoedelijk onredelijk bezwarend en kun je het dus vernietigen. Volgens mij heeft iedereen zich aan de wet te houden.

ciske

Volgens mij , is er niks fout aan een automatische machtiging, je kan en het niet vergeten, en je kan geen wanbetaler worden.

Je maakt mij niet wijs dat TS helemaal niks automatisch heeft, bepaalde dingen kunnen niet anders.

Waarom zo'n probleem maken van een punt wat zeker is.

alfatrion

Met aan automatische incasso verlies je de controle over de eigen rekening. Normaal kun je zelf eerst controleren of je het geëiste bedrag wel verschuldigd ben, maar een automatische incasso verlies je dat.

ciske

Bij elke automatische incasso , kan je nog altijd storneren.
Dus controle blijf je altijd houden.

nevermind

ciske schreef:Bij elke automatische incasso , kan je nog altijd storneren.
+1

alfatrion

Maar dat is controle achteraf en als je er te laat mee bent dan kun je achter je geld aan rennen. Er kleven niet alleen voordelen aan een automatische incasso, maar ook nadelen. De manier waarop de klant aan zijn verplichtingen voldoet zou de keuze van de klant moeten zijn. Immers, bij een past automatische incasso en bij de ander niet. En volgens de wet is bijna niet mogelijk om met onherroepelijke volmachten te werken.

nevermind

alfatrion schreef:
Maar dat is controle achteraf en als je er te laat mee bent dan kun je achter je geld aan rennen. Er kleven niet alleen voordelen aan een automatische incasso, maar ook nadelen. De manier waarop de klant aan zijn verplichtingen voldoet zou de keuze van de klant moeten zijn. Immers, bij een past automatische incasso en bij de ander niet. En volgens de wet is bijna niet mogelijk om met onherroepelijke volmachten te werken.

Je weet toch, dat je tot 56 dagen kunt laten terugboeken.

Dit kan geen reden zijn, om een incasso te weigeren. :wink:

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Oblomova, ik neem aan dat je je salaris ook niet meer in een papieren bruine envelop ontvangt maar normaal per giro op je bank word gestort. En je huur/hypotheek, gas, water, licht etc. etc. automatisch gaat? Je bent trouwens wat duurder uit als je per acceptgiro gaat betalen tenzij je Finn betalingen gaat doen. Hoop werk trouwens, vergeleken bij automatische afschrijvingen dan. Zie zelf alleen maar voordelen; mocht er eens een afschrijving onterecht zijn, ja, dan moet je storneren, maar (ff afkloppen) heb dat (nog) niet aan de hand gehad.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Als je even googled op "automatische incasso zorgverzekering" vind je een boel informatie. Ook over maatschappijen die de auto-incasso niet verplichten (Agis, CZ oa. )

alfatrion

Voor een acceptgiro moet je 25 cent betalen, maar als je hier niet om gevraagd hebt en slechts overboekt ben je 14 cent kwijt.
http://jure.nl/BQ6459

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:Ja, bedrijven mogen een volmacht tot betaling per automatische incasso afdwingen. Echter, niet een volmacht die onheroepbaar is. Ik zou dus gewoon klant worden en de machtiging intrekken op het moment dat de de zorgverzekeraar u heeft geaccepteerd. Ik zou dat schriftelijk doen en om een reactie vragen. Als u deze niet krijgt, verstuur de brief dan nogmaals maar dit keer aangetekend. Als de zorgverzekeraar hierna nog geld van uw rekening plukt kun u aangifte doen van diefstal.
Mag ik ff lachen? Je spreekt af dat er een automatische incasso plaatsvindt van de premie, en als de maatschappij dat incasseert volgens de voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan, noem je dat diefstal omdat je naderhand aangeeft dat je geen automatische incasso wil?

Ik zou jou niet graag als klant willen hebben... diefstal omdat er een afgesproken bedrag betaald wordt op een afgesproken manier.... en dan nog aangifte doen ook... :lol: :lol:

nevermind

alfatrion schreef:Voor een acceptgiro moet je 25 cent betalen, maar als je hier niet om gevraagd hebt en slechts overboekt ben je 14 cent kwijt.
http://jure.nl/BQ6459
Een incasso kost niets! :lol:

Gesloten