LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mutatie binnen contracten met zorgverleners

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
jeroenpenders

mutatie binnen contracten met zorgverleners

Ongelezen bericht door jeroenpenders »

In de laatste week van december 2014 heb ik onderzocht of het beter was om over te stappen naar een andere zorgverzekering. Dit bleek nirt zo te zijn. Mijn huidige zorgverzekering van het Zilverenkruis bleek aan te sluiten op mijn wensen en was de daarin ook de goedkoopste. Voor mij was het belangrijk dat ik naar het ziekenhuis in mijn woonplaats kon blijven gaan. In die laatste week van december wist de website van het Zilverenkruis mij te vertellen dat het een contract had met het ziekenhuis in mijn woonplaats.

Een paar weken later staat er een artikel in de krant over een jongen uit dezelfde woonplaats met dezelfde verzekering die plots niet meer naar het ziekenhuis in de eigen woonplaats kon omdat het Zilverenkruis daar geen contract meer mee heeft.

Blijkbaar stond er foutieve informatie op de website óf heeft het Zilverenkruis na de uiterste overstapdatum het contract met het betreffemde ziekenhuis opgezegd zonder dit aan de klant te laten weten

Als ik nu wel naar het ziekenhuis in mijn woonplaats wil kan ik een duurdere verzekering die mij 20euro per maand meer kost én waarbij ik het verschil over de maanden januari en februari ook moet betalen.

Mag de zorgverzekering later in het jaar nog contracten met ziekenhuizen wijzigen zonder daar de klant op de hoogte te stellen?

Ik voel mij nu verplicht om die 20 euro per maand extra te betalen zodat ik wel naar mijn eigen ziekenhuis kan. Het Zilverenkruis wil tevens niets veranderen aan de gang van zaken en vindt het al een goede oplossing door de klant nu de mogelijkheid te bieden om alsnog een duurdere basisverzekering af te sluiten.

Mathilde D.

Re: mutatie binnen contracten met zorgverleners

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Om welke ziekenhuis en welke plaats gaat het?
Gaat het om de Budgetpolis?
Op het forum van Zilveren Kruis staat een zelfde klacht over de Gelre ziekenhuizen in Zutphen: die zouden zomaar uit de Budget-lijst van ZK verdwenen zijn. ( opmerking: dit item lijkt weggehaald) Ook het ziekenhuis in Dordrecht is niet gecontracteerd en een ziekenhuis in Tilburg en in Nijmegen is geen enkel ziekenhuis gecontracteerd. Zilveren Kruis antwoordde dat dit toegestaan is. Dat zij dit vóór 31 december gewijzigd hebben en dat het dus " mag". Er bestaat ook een pdf waarin de gecontracteerde ziekenhuizen staan. Het is zaak om aan deze pdf te komen ( gedownload door iemand? ) , zodat bewezen kan worden dat het ziekenhuis eerst wel gecontracteerd was. Ik vind ook dat boven deze pdf-lijst de mutaties behoren te staan en de mutatiedatums. U kunt hierover een MELDING doen bij de Nederlandse Zorg Autoriteit.
Dit is schandelijk. Dat is gemakkelijk geld verdienen: eerst alle ziekenhuizen op " gecontracteerd " zetten en daarna weer verwijderen zonder een waarschuwing aan bestaande en nieuwe klanten.
Ik vermoed dat Zilveren Kruis hierover op de vingers getikt is en dat zij dus gedwongen zijn om dit aanbod ( wisseling van Basis Budget naar Basis Zeker mogelijk tot 15 maart) te doen.
U kunt een officiele klacht indienen en dit eventueel tot de SKGZ of de rechter uitvechten. Ik geef u in ieder geval gelijk. Het is volkomen onacceptabel.
Maar ik beveel u ook van harte aan, om Zilveren Kruis volgend jaar op te zeggen. Een zorgverzekeraar die zulke trucs uithaalt, daar wilt u toch zeker niet bij verzekerd zijn?

Conclusie: om gelijk te krijgen moet u een klacht indienen. Dat duurt heel lang. Daarom raad ik u aan nu over te stappen naar de natura variant. Mocht u gelijk krijgen , dan kunt u altijd achteraf financiele compensatie krijgen voor het verschil in prijs tussen beide polissen.

PS in verband met een nieuwe polisvoorwaarde, namelijk omzetplafonds, aanwezig bij bijna alle zorgverzekeringen ( meestal niet bij de restitutievariant) , kan een zorgverzekeraar, zodra het afgesproken omzetplafond bereikt is, een ziekenhuis uit de gecontracteerde lijst halen. Dit kan ook gebeuren bij de Basis Zeker, dus de gewone natura variant met " alle gecontracteerde ziekenhuizen". Ook dit schijnen ze te mogen doen. Maar ook dit vind ik onacceptabel.

Links:
- krantenartikel http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn ... -1.4723787
- website zilveren kruis: https://www.zilverenkruis.nl/actie/pagi ... udget.aspx

Gesloten