LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Naheffing Inkomensafhankelijke Zorgpremie

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
BozeNederlander
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2016 18:06

Naheffing Inkomensafhankelijke Zorgpremie

Ongelezen bericht door BozeNederlander »

Mijn situatie: Ik woon in Duitsland en zit in de WAO, mijn verzekeringspremie wordt ingehouden op mijn uitkering en ben ik in Duitsland verzekerd.
Nu word ik keer op keer achteraf geconfronteerd met naheffingen die ieder jaar verschillen.
Ik vind deze naheffingen onterecht omdat ik als verzekeringsnemer het recht heb vooraf te weten hoeveel premie ik moet betalen. Ik heb dit in 2016 al aangekaart bij het Zorginstituut (voorheen CVZ), maar hier is niet op gereageerd geworden.
Bovendien betrof het toen twee vorderingen die hetzelfde kenmerk droegen. De ene vordering was 800€ (2011) en de andere rond de 80€ (2013).
Nu is voor het laatstgenoemde bedrag onlangs beslag gelegd op mijn uitkering en is het een bedrag van bijna 500€ geworden. Daarbovenop kreeg ik nog een naheffing van 80€ over 2016.

Ik vind dit zeer onbeschoft, maar wat kan ik er tegen doen? Ik kom zo al amper rond en kan mezelf niet in mijn elementaire basisbehoeftes voorzien (bril, matras, kleding e.d.).

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Naheffing Inkomensafhankelijke Zorgpremie

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Kijk eens of u hier mee verder komt.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uitenland/

En hoogte inkomen is achteraf bekend belastingtechnisch dus vooraf gaat t m niet worden.
Misschien handig om het hele verhaal in een keer te posten ipv diverse topics.

BozeNederlander
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2016 18:06

Re: Naheffing Inkomensafhankelijke Zorgpremie

Ongelezen bericht door BozeNederlander »

wilhelmima1 schreef:
18 okt 2018 17:11


En hoogte inkomen is achteraf bekend belastingtechnisch dus vooraf gaat t m niet worden.
De hoogte van mijn uitkering is vooraf bekend en ik ben 85-100% afgekeurd dus zijn er geen neveninkomsten te verwachten.
Ook worden de percentages vooraf bepaald, net zoals de woonlandfactor, dus er is geen enkele reden om de verzekeringspremie achteraf te berekenen.
wilhelmima1 schreef:
18 okt 2018 17:11
Misschien handig om het hele verhaal in een keer te posten ipv diverse topics.
Dit topic staat los van het andere topic dat ik heb geopend en zou ik mijn hele verhaal doen dan zou het een boekwerk worden...

Lady1234
Berichten: 27279
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Naheffing Inkomensafhankelijke Zorgpremie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u die aanslag van € 80,00 over 2013 niet betaald hebt, dan kan dat met rente en boete en deurwaarderskosten hard oplopen, zoals u gemerkt hebt.

Als u in 2016 een brief hebt geschreven, waarop niet geantwoord wordt, moet u rappelleren. Maar dat ontheft u niet van uw betalingsverplichtingen.

En het CVZ wacht elk jaar berichten vanuit Duitsland af en dat kan uitlopen.

leduc5059
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2018 17:10

Re: Naheffing Inkomensafhankelijke Zorgpremie

Ongelezen bericht door leduc5059 »

Net uitgerekend wat we hier per jaar en per persoon aan de zorgverzekering inclusief eigen risico kwijt zijn....€ 2100,00.

Hier moet je dan eigenlijk ( zie radar 12 nov. ) het nog niet gebruikte eigen risico van het voorgaande jaar bij optellen als je na 2 september dat jaar (120 dagen) aan een behandeling bent begonnen.

Leg mij maar uit dat 17 miljoen ingezetenen, waarvan er zo'n 15 miljoen ca. € 2000,00 per jaar bijdragen onvoldoende opleveren voor een goede gezondheidszorg.
Dat is € 30 000 000 000,00

Maarja, 49 verzekeraars = 49 directies + commissariaten + kantoren + personeelsbestanden + ..........

Elk van deze verzekeraars vindt zijn eigen polisvoorwaarden uit, verzint er aanvullende polissen bij en vraagt 17 miljoen ingezetenen ( 12 miljoen misschien volwassen ) om hun hersenspinsels te vergelijken met die van de andere 48 verzekeraars. Vereiste lees-niveau HBO.

Moeten de 12 miljoen ingezetenen wel op basis van paranormale begaafdheden even bepalen wat ze in het komende jaar gaan mankeren, of wat ze zal overkomen.

Moeten de 12 miljoen ingezetenen vervolgens vaststellen of ze de premie van de aanvullingen kunnen betalen.

Uhhhh........??? 🤔🙄😥

Zou het wat voordeliger, eenvoudiger en overzichtelijker kunnen misschien ?? En dan hebben we nog de prijzen van de Farmacie, de facturen van de Zorgverleners.

Is het zo vreemd dat ik mij hier legaal opgelicht voel ???

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Naheffing Inkomensafhankelijke Zorgpremie

Ongelezen bericht door kweenie »

leduc5059 schreef:
20 nov 2018 20:06
Is het zo vreemd dat ik mij hier legaal opgelicht voel ???
Ja. Er gaat ongeveer 100 miljard in de zorgsector om en er werken ongeveer een miljoen mensen in de zorg. Variërend van chirurg tot thuishulp tot schoonmaker. Dat wordt heus niet spontaan veel minder als je bijvoorbeeld de zorgverzekeraars zou afschaffen.

Gesloten