LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] National Academic, repatriering niet betaald

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Fred S

National Academic, repatriering niet betaald

Ongelezen bericht door Fred S »

Het volgende is mij overkomen:
In het buitenland Kazachstan kreeg ik last van zeer heftige pijn in mijn buik (nierstenen). Naar een kliniek die veel expats daar helpt.
Daar geconstateerd dat het nierstenen waren. Op dokters advies na 1 overnachting terug gevlogen (gerepatrieerd) onder begeleiding van een arts. Dit omdat je jezelf bij een verstopping van de niersteen zelf vergiftigd. En dan moet er direct actie ondernomen worden, lees opereren. Het blijkt dat je met nierstenen ook niet mag vliegen, alleen onder begeleiding van een arts.
In Kazachstan zijn de normen en gedachtegang in lokale ziekenhuizen nog van het Russische tijdperk en werd mij sterk afgeraden om me daar te laten behandelen.
Thuis aangekomen ben ik na 6 weken geopereerd.
Maar bij het indienen van de nota, zei National Academic: Repatriering is wel gedekt maar in uw geval niet. U had naar een lokaal ziekenhuis moeten gaan. Daar kunt u gewoon behandeld worden. Die zijn er namelijk wel in Kazachstan. Ook na het indienen van schriftelijke brieven van de behandelende arts waar wordt bevestigd dat de Russisch standaard niet conform onze is, werd er verwezen naar lokale ziekenhuizen.
De plaats waar ik mij bevond is met 200.000 inwoners groot, en de dichtbijzijnde stad is met de trein min 15 uur verder. En dan heb je het zelfde soort ziekenhuis. De hoofdstad is 3 a 4 uur vliegen.
Dus nu in mijn maag met een forse rekening.
Mijn lering, weg bij National Academic. En als eerste contact opnemen met de verzekering ongeacht de aard van het probleem.
Was nog nooit voorgekomen zeiden ze bij National Academic. Helaas ben ik de eerste. Ja ja.
Weet iemand wel een goede zorg verzekering voor het buitenland. Veelal Kazachstan, Thailand, Noorwegen en af en toe USA als bestemming.

trail46

Re: National Academic, repatriering niet betaald

Ongelezen bericht door trail46 »

Hoewel ik niet dezelfde uitstekende kennis (gemeend compliment) heb over dit onderwerp als MichelFRL ben ik op basis van gezond verstand ook van mening dat van werkelijke spoedeisende omstandigheden niet van dien aard waren dat TS eenmaal thuis nog 6 weken kon wachten op een operatie. Lijkt dus terecht niet vergoed.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Fred S schreef:Het volgende is mij overkomen:
In het buitenland Kazachstan kreeg ik last van zeer heftige pijn in mijn buik (nierstenen). Naar een kliniek die veel expats daar helpt.
Daar geconstateerd dat het nierstenen waren. Op dokters advies na 1 overnachting terug gevlogen (gerepatrieerd) onder begeleiding van een arts. Dit omdat je jezelf bij een verstopping van de niersteen zelf vergiftigd. En dan moet er direct actie ondernomen worden, lees opereren. Het blijkt dat je met nierstenen ook niet mag vliegen, alleen onder begeleiding van een arts.
In Kazachstan zijn de normen en gedachtegang in lokale ziekenhuizen nog van het Russische tijdperk en werd mij sterk afgeraden om me daar te laten behandelen.
Maar bij het indienen van de nota, zei National Academic: Repatriering is wel gedekt maar in uw geval niet. U had naar een lokaal ziekenhuis moeten gaan. Daar kunt u gewoon behandeld worden. Die zijn er namelijk wel in Kazachstan. Ook na het indienen van schriftelijke brieven van de behandelende arts waar wordt bevestigd dat de Russisch standaard niet conform onze is, werd er verwezen naar lokale ziekenhuizen.
De plaats waar ik mij bevond is met 200.000 inwoners groot, en de dichtbijzijnde stad is met de trein min 15 uur verder. En dan heb je het zelfde soort ziekenhuis. De hoofdstad is 3 a 4 uur vliegen.
Dus nu in mijn maag met een forse rekening.
Mijn lering, weg bij National Academic. En als eerste contact opnemen met de verzekering ongeacht de aard van het probleem.
Was nog nooit voorgekomen zeiden ze bij National Academic. Helaas ben ik de eerste. Ja ja.
Weet iemand wel een goede zorg verzekering voor het buitenland. Veelal Kazachstan, Thailand, Noorwegen en af en toe USA als bestemming.
Even veiligstellen.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Fred S schreef: Dit omdat je jezelf bij een verstopping van de niersteen zelf vergiftigd. En dan moet er direct actie ondernomen worden, lees opereren.
---
Dit vind ik wat vreemd moet ik zeggen dat er toch nog 6 weken overheen zijn gegaan. Hoe kwam dit?
Zo lijkt de noodzaak van een acute repatriëring niet aanwezig.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

volgens wikipedia : De medische zorg in Kazachstan is beperkt. Vooral buiten de hoofdstad Astana, de stad Almaty en enkele andere steden. Heeft u een serieus medisch probleem of is er een noodgeval? Dan heeft u mogelijk vervoer nodig. Omdat de wegen in Kazachstan vaak slecht zijn, kost een medische evacuatie veel tijd en geld.

Ik zou me ook niet graag laten opereren in kazachstan. Nog afgezien van de taalbarriere.
Natuurlijk had een vlucht van 3 tot 4 uur naar de hoofdstad van Kazachstan goedkoper geweest, (als daar wel een goed ziekenhuis is) maar ik zou ook meteen doorvliegen naar Nederland.
En daarbij was het dus op doktersadvies, en een arts vliegt toch normaliter niet met je mee in het vliegtuig terug naar Nederland als het om een simpel buikpijntje gaat.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ben het met je eens, ook ik zou zsm naar Nederland terug willen , alleen ik vroeg me wel af waarom er dan nog 6 weken tussen zitten voor de operatie plaatsvindt. Dan lijkt het voor de zorgverzekeraar waarschijnlijk ook niet acuut.

Gesloten