LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet gecontacteerde zorgverleners en vergoeding???

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Shine

Niet gecontacteerde zorgverleners en vergoeding???

Ongelezen bericht door Shine »

Ik zit me suf te lezen en kijken bij talloze verzekeringsmaatschappijen....
Goed, denk ik een op mijn lijf geschreven verzekering gevonden te hebben, (bij Ohra) ga ik kijken of mijn tandarts, huisarts en apotheek bij betreffende verzekeraar gecontacteerd is.
Ter info: Mijn huisartsen praktijk is een niet mis te verstane praktijk die een groot gebied bestrijkt aan patienten. Datzelfde geldt voor mijn tandarts alsook apotheek.
Als ik een gecontacteerde apotheek moet nemen betekent dit dat ik dan letterlijk naar de totaal andere kant van mijn stad moet rijden. Nu is dat 2 minuten lopen. Datzelfde geldt voor mijn huisartsenpraktijk. Dit is toch te zot voor woorden.
Dit betekent dat ik daardoor onder de zogeheten restitutiepolis kom te vallen.
Als ik dit lees valt me op dat er dan ineens gesproken wordt mbt vergoedingen:

Zelf uw zorgverlener kiezen
(..) u zelf een zorgverlener kiezen: dat is de zogenaamde restitutiepolis. Kiest u een zorgverlener waarmee wij geen afspraken hebben, dan vergoeden we uw declaratie volgens algemeen gangbare tarieven in Nederland.

En precies dit laatste zinnetje: 'dan vergoeden wij volgens de algemeen gangbare tarieven in nederland' baart mij zorgen.
Want
- wat zijn de gangbare tarieven? Waar vind ik die?
- kan dit betekenen dat daardoor dan ineens niet al mijn onkosten vergoed worden, terwijl dit wel volgens de polisvoorwaarden bij gecontacteerden wel plaatsvindt?

Ik voel nu alleen maar nadelen met zo'n restitutie gedoe, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet wil. Maar Ohra en menig andere zorgverzekeraar mij opdringt om hun tandarts, huisarts en apotheek te moeten gaan nemen.

Kan iemand mij hier wat meer inzicht , info uitleg en hulp in geven?

kiz

Re: Niet gecontacteerde zorgverleners en vergoeding???

Ongelezen bericht door kiz »

Shine,

De zorgverzekeraars vergoeden over het algemeen de door de NZA vastgestelde tarieven: zie de website van de NZA
Met gecontracteerde zorgverleners worden soms andere afspraken gemaakt waardoor verzekerden een hoger tarief vergoed krijgen.
Als een niet-gecontracteerde zorgverlener méér in rekening brengt is het verschil dus voor jezelf.
De simpelste oplossing is dat je aan je apotheek/tandarts/huisarts vraagt of zij een overeenkomst met Ohra willen aangaan.
Overigens, de informatie over gecontracteerde zorgverleners is op de websites van de meeste zorgverzekeraars niet adequaat c.q. actueel, dus die informatie kun je beter bij je apotheek/tandarts/huisarts inwinnen.

Shine

Re: Niet gecontacteerde zorgverleners en vergoeding???

Ongelezen bericht door Shine »

Kiz, dank je. Hier kan ik wat mee! :D

Gesloten