Ook ik ben één van de gelukkigen. Een computeruitdraai laat mij weten dat ik een ziekenhuisbehandeling heb ondergaan in februari 2005, waar ik niks van af weet. De no-claim over 2005 was dus verkeerd berekend en of ik maar wilde terugbetalen. Geen enkele specificatie waar het over gaat. Agis gemaild. Ze waren blij met mijn vragen en gaan het uitzoeken. Ze zijn nog steeds aan het zoeken want ik heb van de afdeling waarheen mijn vraag is doorgestuurd nog steeds niets gehoord. Wel zal ik tot mijn grote woede dat de automatische incasso wel door hen is gebruikt: het bedrag is afgeschreven!! Let op, deze moet dus ingetrokken worden met een rode kaart, anders bestaat deze officieel nog en kan deze naar mijn mening onterecht gebruikt worden, zoals in mijn geval, omdat ik per 01-01-06 van verzekering ben veranderd. Ik heb het bedrag laten terugstorten en de incasso geblokkeerd.
Mijn vraag: kan dit nog wel na 2 jaar? Het indienen van nota's is toch ook gebonden aan een termijn?
Wat moet ik doen om e.e.a. tot een goed einde te brenegen??
Graag reacties!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] no-claim terugbetalen???
-
- Berichten: 2158
- Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41
Re: no-claim terugbetalen???
De zorgverzekeraar kan er meestal niets aan doen dat de rekening van het ziekenhuis zo laat binnenkomt. (na 1-2 jaar). Dit is een gevolg van het dbc-systeem: de rekening wordt pas verstuurd als de behandeling helemaal is afgerond of als na een bepaalde periode de patient niet meer terug is gekomen. Toch geldt voor de verzekering dan de datum waarop met die dbc begonnen is. Ook zijn er situaties denkbaar dat u echt in dat jaar niet in het ziekenhuis bent geweest, maar dat de dbc toch in dat jaar geplaatst wordt. In dit forum is bijvoorbeeld al eens een onderwerp geweest over een "vervog-dbc" of iets dergelijks en daarbij kon zo'n situatie ontstaan.
Ik begrijp dat het verevelend is om iets te moeten bepalen waarvan je denkt dat het misschien/waarwschijnlijk niet klopt. Vraag daarom aan Agis zoveel mogelijk informatie over deze rekening. Vaak kunnen ze tgv elektronische declaratie geen kopie van een factuur opsturen, maar wel bijvoorbeeld de behandeldatum, de dbc-code, het ziekenhuis, het specialisme en het bedrag. Met die informatie kun je bij het ziekenhuis wrsch. de originele factuur opvragen. Als het dan wel (een beetje) klopt kun je nadere informatie over dbc's etc. opvragen bij de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA).
P.S. dit is voor mij een positief gevolg van de no-claim: gebruikers worden geconfronteerd met de verleende zorg (of niet). Daardoor kunnen ook fouten van zorgverleners ontdekt worden en zijn zorgverleners zich ervan bewust dat zij uiteindelijk door de eind-gebruiker gecontroleerd worden. Wel blijkt uit dit verhaal het falen van het dbc-systeem: rekeningen volgen veel te laat na de behandeling en zijn slecht controleerbaar.
Succes!
Ik begrijp dat het verevelend is om iets te moeten bepalen waarvan je denkt dat het misschien/waarwschijnlijk niet klopt. Vraag daarom aan Agis zoveel mogelijk informatie over deze rekening. Vaak kunnen ze tgv elektronische declaratie geen kopie van een factuur opsturen, maar wel bijvoorbeeld de behandeldatum, de dbc-code, het ziekenhuis, het specialisme en het bedrag. Met die informatie kun je bij het ziekenhuis wrsch. de originele factuur opvragen. Als het dan wel (een beetje) klopt kun je nadere informatie over dbc's etc. opvragen bij de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA).
P.S. dit is voor mij een positief gevolg van de no-claim: gebruikers worden geconfronteerd met de verleende zorg (of niet). Daardoor kunnen ook fouten van zorgverleners ontdekt worden en zijn zorgverleners zich ervan bewust dat zij uiteindelijk door de eind-gebruiker gecontroleerd worden. Wel blijkt uit dit verhaal het falen van het dbc-systeem: rekeningen volgen veel te laat na de behandeling en zijn slecht controleerbaar.
Succes!