LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OHRA no-claim

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
geertsen

OHRA no-claim

Ongelezen bericht door geertsen »

Dat bij OHRA de administratie niet deugt blijkt wel uit het volgende:
in maart van OHRA terug ontvangen de no-claim van 2007.Nu oktober 2008 een schrijven van OHRA dat ze de no-clain onterecht hebben terug gestort omdat er toch een paar rekeningen zijn geweest in 2007.
In de brief staat dat ze wettelijk verplicht zijn het teveel betaalde no-clain terug moeten vorderen (€239,=).
Ook stelt men een uiterste datum van terug storting.
Ik laat ze maar rustig even wachten met terug storten.

kweenie

Re: OHRA no-claim

Ongelezen bericht door kweenie »

Veel zorgverleners versturen hun rekeningen na het jaar waarin de behandeling heeft plaatsgevonden. Het kan dus heel goed zijn dat er nog rekeningen zijn binnengekomen (veel) later dan het moment waarop de voorlopige no-claim is teruggestort. Het is dan logisch dat je het te veel uitbetaalde moet terugbetalen.

pbarendse

Ongelezen bericht door pbarendse »

Inderdaad, dit ligt vermoedelijk niet aan Ohra. Ik heb dit zelf ook gehad bij Azivo. Zij ontvangen veel te laat de facturen van de zorgverleners. En zij moeten dan het eigen risico weer doorberekenen naar de klant.

larvekar

Ongelezen bericht door larvekar »

sterker nog: ik heb vandaag een naheffing van de NoClaim 2007 ontvangen. Ik hoopte stiekem dat de apotheker vergeten was te declareren. De nota was nog van september 2007! Eigenlijk te gek voor woorden dat dit na anderhalf jaar nog gedeclareerd kan worden.

t-asjaa

Ongelezen bericht door t-asjaa »

Ik kreeg vandaag (27 april 2009) een herziene beschikking no-claim over 2007. Het gaat hier dus over 2 jaar geleden of ik 250 terug kan storten. Ik vind het echt belachelijk dat ze dit nu nog terug mogen vragen, dan zijn kosten waar je totaal geen rekening meehoudt..
Moet ik in 2010 dan ook nog verwachten dat ik over 2008 iets moet terugbetalen??
Ligt dit aan de administatieve rompslomp van Ohra??

larvekar

Dit heeft waarschijnlijk te maken met het declareersysteem van de ziekenhuizen. Diagnose Behandelcobinaties worden na een jaar afgelsoten en pas dan gedeclareerd bij de zorgverzekering. De NoClaim teruggaaf van 2007 mag tot 1 april 2009 worden teruggevorderd.

Je kan in 2010 inderdaad nog een nahffing krijgen van 2008. Echter, is er per 1 januari 2008 geen NoClaim meer, maar een verplicht eigen risico. Je krijgt dus geen geld meer als je geen gebruik maakt van de gezondheidszorg, maar de rekening als je er wél gebruik van maakt. (max 155 euro, voor de kosten uit de basisverzekering)

t-asjaa

Dankjewel voor je reactie..
Waar kan ik dat ergens terugvinden dat het terugvragen vóór 1 april moet gebeuren? Ik heb namelijk de brief vandaag pas ontvangen en ze hebben er heel slim geen exacte datum boven gezet, maar: april 2009.

Groetjes Natasja.

larvekar

Hoi,

Ik weet niet waar je dat kan terugvinden in de voorwaarden, ik weet alleen dat het College van Zorgverzekeraars (CVZ) dit met elkaar heeft afgesproken. Op www.Postbus51.nl/No-claim vind je het volgende:

Correctie no-claimteruggaaf
Heeft u in 2007 minder dan 255 euro aan zorgkosten gemaakt, dan moet u voor 1 april 2008 uw no-claim hebben ontvangen van uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar kon dit bedrag nog tot en met 31 maart 2009 corrigeren ofwel (gedeeltelijk) terugvorderen.

t-asjaa

Nogmaals dankjewel!

t-asjaa

Heel erg bedankt voor deze geweldige reacties. Dit geeft me een hoop zelfvertrouwen en nu sta ik veel steviger in mijn schoenen om ook echt actie te ondernemen. Ik heb 27 april nadat ik de brief uit de brievenbus heb gehaald, meteen met Ohra gebeld.. maar de mevrouw die mij te woord stond liet mij weten dat het te druk was op de afdeling en dat ik binnen 5 werkdagen werd terug gebeld. Dat zou dus begin volgende week moeten zijn (aangezien morgen een feestdag is) zou ik dit telefoontje afwachten en dan eerst telefonisch het proberen aan te kaarten of meteen een brief schrijven?

Groetjes Natasja.

larvekar

ik zou een mail sturen, je ontvangt dan ook een ontvangst bevestiging. Geef duidelijk aan dat het een klacht betreft, dit moet binnen 6 weken afgehandeld worden. Succes ermee, ik ben benieuwd wat de OHRA gaat doen hiermee!

t-asjaa

Ze belde net..

Brief gaat vanmiddag nog de deur uit en een kopie verstuur ik via mail.
Een heel blablabla aan de telefoon, heb me alles opgeschreven...

Ik laat jullie het vervolg nog weten!

Groetjes Natasja.

larvekar

spannend, laat het ons weten!

linkpagina

Ongelezen bericht door linkpagina »

Net als t-asjaa hebben wij ook een brief ontvangen van OHRA over de 2007 no-claim. Voor 2 personen willen ze 348,94 euro terug binnen een maand. De brief die dit aankondigt is gedateerd 'april 2009'. Dit is dus zonder specifieke dag in april en te laat volgens Postbus 51 waarin staat dat op uiterlijk 31 maart 2009 de correctie moet zijn uitgevoerd. De OHRA medewerker heeft pas in april de brief opgesteld.

Weet iemand wat de gevolgen zijn als OHRA inderdaad te laat (na 31 maart 2009) de verzekerde heeft geinformeerd over no-claim correctie 2007? Hoef ik de correctie dan niet te betalen? En weet iemand een bron op internet waar ik dit kan terugvinden?

Postbus 51 heb ik net gemaild met mijn vraag. Daarnaast een bezwaarbrief aangetekend verstuurd naar OHRA. Ik ben benieuwd naar hun antwoord.

larvekar

de zorgverzekeraars hebben dit met elkaar afgesproken. Waar het precies staat vermeld kan ik niet vinden. Wellicht kan je contact opnemen met de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA). zie: http://www.nza.nl/consument/informatielijn

linkpagina

Larvekar, bedankt. Ik heb ook een email gestuurd naar de NZA.

Nu maar afwachten op de reacties van OHRA, Postbus 51 en NZA.

linkpagina

De 1e reactie van Postbus 51 is binnen.
Geachte XXX,

Naar aanleiding van uw e-mail, waarin u vraagt of u de correctie van de no-claim nu nog teruggevorderd kan worden, kunnen wij u als volgt informeren.

De informatie op onze site is juist. Mocht u problemen met de zorgverzekeraar hebben dan kunt u contact opnemen met de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen. Deze organisatie is wel uitgebreid op de hoogte van de regels en richtlijnen. Via de volgende link naar onze website vindt u de adresgegevens van deze instantie.

http://www.postbus51.nl/nl/home/adresse ... ingen.html

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Postbus 51.
Ik wacht dus de reactie van OHRA maar af en anders benader ik de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen.

Mijn vragen zijn niet volledig beantwoord:

"Mijn vraag aan u (Postbus 51) is wat de gevolgen zijn nu OHRA te laat is met de correctie? Op uiterlijk 31 maart 2009 mocht OHRA dit corrigeren. Houdt dit in dat ik de correctie, namelijk 348 Euro voor 2 personen, niet hoef te betalen?"

Gerard Peeks

Ongelezen bericht door Gerard Peeks »

Ik heb vandaag 7 mei 2009 ook een brief van OHRA ontvangen waarin zij aangeven dat ik nog een correctie over 2007 moet betalen.
Heb reeds een mail gestuurd met daarin de opmerking dat zij, volgens mij niet gerechticht zijn deze vordering te doen daar de termijn (31 Maart) 2009 reeds is verstreken.
Wacht op antwoordt van OHRA.
Gerard

alwintheo

Ongelezen bericht door alwintheo »

Ook ik heb gisteren van de Ohra over 2007 een herziening ontvangen.

Wat me opvalt, is dat ik in maart 2008 112 Euro terugkreeg omdat men een rekening (143 Euro) van een KNO arts ontvangen had over september 2007. Nu ontvang ik de herziene beschikking over 2007 waarop wederom een bedrag van 143 Euro over september 2007 van een KNO arts in rekening wordt gebracht. Ik vraag me af waarom een factuur in 2008 verwerkt wordt en een andere factuur in 2009 (zelfde bedrag)?. Zou het kunnen zijn dat Ohra dezelfde factuur gebruikt?
Ik wil het dus controleren en heb de Ohra gebeld. Men kon me wel een factuurnummer geven over de eerste declaratie maar niet van de tweede omdat de informatie in een ander systeem zit. Over 2 weken zal men mij de gevraagde informatie verschaffen.
Ik ga alvast de KNO arts bellen om te weten of er een fout gemaakt is.

Ik wil een gelijksoortige situatie in de toekomst voorkomen voor het Eigen Risico. Ik heb de Ohra derhalve gevraagd geen facturen van geen enkele zorgverzekeraar meer automatisch te betalen. Ik wil de facturen zelf ontvangen en vervolgens bij de Ohra declareren. Op deze manier denk ik meer zicht te hebben over de uitnutting van mijn Eigen Risico.

Wat schets mijn verbazing: Ohra geeft aan dat dit niet mogelijk is. Als een zorgverlener een declaratie bij Ohra indient, wordt deze betaald. Ik heb daar moeite omdat controle (vooral bij hele late verwerkingen) niet/nauwelijks mogelijk is.
De informatie die vervolgens verstrekt wordt, is tevens te summier om een fastoenlijke controle uit te oefenen.

Kan hier iets tegen gedaan worden? B.v. afdwingen dat ik de rekeningen krijg of dat Ohra voldoende informatie verstrekt om controle mogelijk te maken. Kan dit afgedwongen worden?
Laatst gewijzigd door alwintheo op 11 mei 2009 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

t-asjaa

Ik heb de stap richting Ohra dus alleen telefonisch genomen, maar nog niet schriftelijk.
Het meisje van Ohra stond al snel met haar mond vol tanden en zette me op een gegeven moment maar in de wacht...?!
Het enige dat ze zeggen is: 'De kosten zijn door u gemaakt, dus moeten ook door u worden betaald'
Antwoord krijg je niet... Ik heb de Zorgverzekeringswet eens opgezocht, maar kan hierin niks terugvinden over de no-claim...? Of ik heb niet goed gekeken. Deze is te lezen via:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0018450/g ... Hoofdstuk3

Ik ga em nog eens goed doorspitten, ben zeker benieuwd naar de antwoorden die jullie gaan krijgen! Ik heb de acceptgiro om het bedrag over te maken, nog niet ontvangen..

Groetjes Natasja.

Gesloten