Onderstaand blogverhaal van mijn hyves afkomstig vat denk ik perfect de perikelen samen die ik heb gehad omtrend mijn overstap van OHRA naar UMC.
Heel in het kort komt het erop neer dat OHRA mij ondanks mijn duidelijke overstap-intentie niet wil laten gaan. Gewoon omdat ze mij nog een jaar als klant willen houden, terwijl ik van de OHRA afwil. Klantenbinding zullen we maar zeggen . Nu kan ik natuurlijk wel gaan roepen dat -indirekte verwensing weggehaald door mij, menno0406- dus houd ik het bij vragen of u nog misschien iets weet om toch hiervanaf te komen. Klacht indienen bij de onbudsman oid? Alvast hartelijk bedankt!
Verhaal
Ik heb al een tijdje niets geschreven. Dat komt omdat ik de afgelopen tijd eigenlijk nergens kwaad over ben geweest en ik de neiging heb om slechts voldoende motivatie voor een blog te hebben als ik ergens kwaad over ben. Nu echter, ben ik kwaad.. Goed kwaad.
December 2006; Ik had net even wat teveel onverwachte sterfgevallen in mijn nabijheid meegemaakt het afgelopen jaar. Dit had uiteraard zijn weerslag op mij en ik vond het dan ook nodig om eens met een psycholoog te gaan praten. Ik wist alleen niet of mijn zorgverzekering -de OHRA- dit zou dekken. Teneinde hierachter te komen heb ik gebeld, en na 15 minuten wachtriedeltjes kreeg ik van "de mensen van OHRA" het volgende antwoord; Nee meneer, daar moet u een aanvullende verzekering voor nemen.
Goed dan, nou dan doe ik dat maar want het laatste wat ik nú wil is hier gezeik mee dacht ik. Ik kon deze aanvullende verzekering regelen met 1, un, one, een, uno, ein telefoontje.
Later -het ging inmiddels weer een stuk beter met me- kreeg ik van mijn vader te horen dat dergelijke zorg helemaal geen aanvullende verzekering behoeft. Hij is zelf psycholoog, dus hij kan het weten. Kortom; of "de mensen van OHRA" hadden zich vergist, óf -en dit was mij op mijn toenmalige werk ook al overkomen- men maakte misbruik van mijn openheid van zaken aangaande mijn persoonlijke situatie.
Enigzins geirriteerd maar nog niet kwaad -het kon immers een vergissing zijn- besloot ik nogmaals te bellen. Ditmaal om de dure aanvullende verzekering weer op te zeggen. Nee meneer, dat moet u schriftelijk doen en dan per 1 januari volgend jaar is het opgezegd was het antwoord van "de mensen van OHRA". Kortom; Duurder maken = makkelijk, maar goedkoper maken = lastig. Ach, hoe naiëf was ik toen :').
Inmiddels werk ik sinds zomer vorig jaar bij het LUMC. Fijne baan, fijne collega's en ik verwacht daar dus ook nog heel lang te werken. Per ingang van volgende maand start ik daar met mijn promotie-onderzoek en ze hebben daar een collectieve zorgverzekering met alle universitaire medische centra, genaamd UMC.
Deze zorgverzekering is een stuk goedkoper dan OHRA en ik wilde dan dus ook graag daarnaartoe overstappen. OHRA deed -tot mijn ergernis- moeilijk over tussentijds opstappen waardoor ik noodgedwongen moest aangeven per 1 Januari 2009 over te willen stappen. Hiervoor hebben ze automatische overstap formulieren en aangezien ik een hekel heb aan brievenschrijven en gedoe, vulde ik in goed vertrouwen dit formulier in.
In de tussentijd voor het nieuwe jaar begon wel tweemaal met UMC en OHRA telefonisch contact gehad met de vraag of mijn overstap bekend en in orde was. Dit leek mij verstandig aangezien overstappen nog weleens fout gaat.. Maar, zo werd mij verzekerd door "de mensen van UMC/OHRA"; alles is in orde meneer.
Nou, niet dus; want OHRA schreef op in Januari weer geld af. Dus ik weer bellen met de vraag; ik ben overgestapt, maar OHRA schrijft nog geld af. Antwoord van "de mensen van OHRA": Oh, dat komt omdat het systeem nog niet alles verwerkt heeft, u kunt deze betaling storneren.
Door dit geruststellende antwoord in slaap gesust storneerde ik de afschrijving en dacht dat daarmee de kous af was.
Februari/Maart; weer afschrijvingen van OHRA. Wel een erg traag systeem, niet? Toch maar voor de zekerheid ook even UMC bellen; En ja hoor, de enige telefonist(e) waarvan ik het IQ hoger inschat dan dat van een soepstengel wist mij na enig uitzoekwerk te vertellen dat er toch een fout gemaakt was. De OHRA is nimmer opgezegt, waarop ik UMC in een mail op opheldering en een oplossing sommeerde.
Hierop kwam maar geen antwoord, dus ik weer bellen. De UMC telefoniste -een andere dit keer- gaf aan dat het overstappen uiteindelijk mijn verantwoordelijkheid was. Ik had toch vantevoren tot tweemaal toe gebeld? Bovendien lijkt de telefoniste hiermee te bedoelen dat ik er vantevoren vanuit moet gaat dat er bij UMC enkel idioten werken die een elektronische overstap niet kunnen regelen, waardoor ik ten alle tijde ook zelf een brief moet sturen. Aangezien het overstapformulier nou juist bedoelt is om de klant (mij dus) dit werk uit handen te geven, is dit antwoord op zijn zachtst gezegd nogal ondoordacht te noemen.
Ze gaf als laatste aan er helemaal niks aan te kunnen doen, waarop ik mijn begrip uitte door te verklaren dat ik betwijfel of zij uberhaupt wel ergens iets aan kan doen, ooit, waarop zij ophing...
Met dat gesprek schoot ik dus niet zoveel op; Maar misschien is de OHRA wel enigzins vatbaar voor billijk en redelijkheid? Absoluut niet, ik heb van "de mensen van OHRA" zojuist een brief gehad dat men er niet over peinst om -ondanks de situatie- mij over te laten stappen. Ik zit nog een jaar aan ze vast, of ik dat nou leuk vind of niet. De brief eindigt met enkele aanwijzingen wat ik moet doen (contact met UMC opnemen, alsnog betalen, en opzeggen in 2010).
Dat is de manier van klantenbinding van OHRA. Eerst smeren ze je een dure aanvullende verzekering aan, vervolgens geven ze tot tweemaal toe aan de telefoon een fout antwoord waardoor een kapitale fout te laat wordt opgemerkt, met als resultaat dat "de mensen van OHRA" mij kunnen dwingen klant te blijven. Of liever gezegd; gevangene.
Natuurlijk ligt de grootste fout bij UMC, aangezien deze hele overstap-ellende begon bij mijn blinde vertrouwen in het overstap-formulier. Ieder weldenkend mens snapt natuurlijk wel dat dit mij niet nogmaals overkomt. Ik stuur nu minstens twee aangetekende opzeg brieven en een zooi e-mails naar OHRA. Bellen doe ik niet meer, daar de telefonische helpdesks van zowel OHRA als UMC (met uitzondering van 1) worden bevolkt door mensen met nog maar net genoeg verstand om niet op 4 ledematen te hoeven lopen.
Dit laatste wordt -als ik jaren later met mijn proefschrift klaar ben- een van de te verdedigen stellingen. Al ben ik bang dat deze stelling het niet zal redden, en wel wegens "niet-opponeerbaarheid" (vrij vertaald; de stelling kan niet in twijfel worden getrokken). De laatste zin in de door "de idioten van OHRA" gestuurde brief illustreert dit:
Ook kunt u de maatschappij waar u zich gaat verzekeren verzoeken om via elektronische wijze de opzegging voor u te regelen.
WTF??!! Hoe bedoel je; ik heb geen zak van de hele situatie begrepen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] OHRA Zogverzekeringen doet extreem moeilijk bij overstappen
OHRA Zogverzekeringen doet extreem moeilijk bij overstappen
Laatst gewijzigd door Menno0406 op 08 apr 2009 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: OHRA Zogverzekeringen doet extreem moeilijk bij overstappen
Oh, met UMC ben ik ook zeker nog niet klaar. Maar wat mij steekt is de starre, klantonvriendelijke houding van OHRA in deze. Billijk en redelijkheid is wel ver te zoeken bij die lui. En waarom een telefonische helpdesk in het leven roepen als deze toch niets anders kan dan mensen irriteren met hun tomeloze domheid. Ik ben het niet met je eens dat de fout alleen bij UMC ligt; Als OHRA mij vorig jaar toen ik belde verwittigd had, dan had ik nog op tijd in kunnen grijpen.
En nee, ik geef dit ook nooit meer uit handen.
En nee, ik geef dit ook nooit meer uit handen.
om zo'n verwensing niet te doen is natuurlijk net zo onbeschoft als m wel doen..... Verder krijg je bij je verzekering een mooi overzicht waar eerstelijns psychologische zorg onder de dekking van de zorgverzekering staat, zeker voor een wetenschapper die geen moeite heeft hele groepen te veroordelen zou een beetje zelfonderzoek geen kwaad kunnen. Idem met de opzegservice....
Maar goed voor oplossingen:
Verandert u tussentijds van werkgever?
Als u binnen het jaar van werkgever verandert en er is sprake van een collectief zorgcontract, kunt u uw (collectieve) zorgverzekering bij uw nieuwe werkgever onderbrengen, ongeacht de datum. Is er geen sprake van een collectief contract, kunt u uw zorgverzekering alleen wijzigen per 1 januari 2009.
Hier zou je je op kunnen beroepen, misschien dat het daarmee lukt. (zie ook ohra site, vergeet vooral niet te verwijzen naar de telefoontjes , tijd + datum kan je achterhalen via je telefoonrekening). Hierin geef je vervolgens aan dat je verkeerd geinformeerd bent en anders per direct al had willen overstappen.
Mocht dit niet lukken dan is het volgens mij mogelijk 1x per jaar over te stappen naar een goedkopere aanvullende verzekering (meegroeiservice)
Maar goed voor oplossingen:
Verandert u tussentijds van werkgever?
Als u binnen het jaar van werkgever verandert en er is sprake van een collectief zorgcontract, kunt u uw (collectieve) zorgverzekering bij uw nieuwe werkgever onderbrengen, ongeacht de datum. Is er geen sprake van een collectief contract, kunt u uw zorgverzekering alleen wijzigen per 1 januari 2009.
Hier zou je je op kunnen beroepen, misschien dat het daarmee lukt. (zie ook ohra site, vergeet vooral niet te verwijzen naar de telefoontjes , tijd + datum kan je achterhalen via je telefoonrekening). Hierin geef je vervolgens aan dat je verkeerd geinformeerd bent en anders per direct al had willen overstappen.
Mocht dit niet lukken dan is het volgens mij mogelijk 1x per jaar over te stappen naar een goedkopere aanvullende verzekering (meegroeiservice)
Ten eerste; Door schade en schande heb ik geleerd dat aardig doen tegen bedrijven nooit werkt, vandaar mijn vileine toon. Dus ja, ik erken volledig dat ik medewerkers van een bedrijf in hun hoedanigheid van medewerker over 1 kam scheer. En ja, ik ben nogal kwaad, dat ook.
Ten tweede heb ik wel degelijk uitgezocht of e.e.a. gedekt was, maar voor de zekerheid ook nog even gebeld ervan uitgaande dat de persoon aan de andere kant van de lijn meer van de uitleg betreffende de voorwaarden afweet dan mij. Een -toen nog- niet onlogische aanname naar ik meen. En waarom is even een telefoontje plegen geen "zelfonderzoek"?
Dit even ter aller duidelijkheid.
Ik ga proberen of de aangegeven optie werkt.
Ten tweede heb ik wel degelijk uitgezocht of e.e.a. gedekt was, maar voor de zekerheid ook nog even gebeld ervan uitgaande dat de persoon aan de andere kant van de lijn meer van de uitleg betreffende de voorwaarden afweet dan mij. Een -toen nog- niet onlogische aanname naar ik meen. En waarom is even een telefoontje plegen geen "zelfonderzoek"?
Dit even ter aller duidelijkheid.
Ik ga proberen of de aangegeven optie werkt.
Nog even dit; Ik heb mijn openingspost een beetje aangepast. Ik vind de verwensing die daarin stond, hoe indirekt ook, toch dermate grof dat ik mij daar na er een nachtje (weliswaar slecht) over geslapen te hebben, niet mee wens te associeren.
Normaal gesproken laat ik dingen die ik gezegd heb altijd staan (gezegd is gezegd), maar in dit geval toch maar niet. Ik schreef het stukje s'nachts toen ik uit pure woede over de situatiede slaap niet kon vatten.
Mijn excuses
Normaal gesproken laat ik dingen die ik gezegd heb altijd staan (gezegd is gezegd), maar in dit geval toch maar niet. Ik schreef het stukje s'nachts toen ik uit pure woede over de situatiede slaap niet kon vatten.
Mijn excuses
Straks krijg ik nog een hartaanval van dit gezeik, kan OHRA lekker dokken...