LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte declaratie? Van het kastje naar de muur

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
MirandaBK

Onterechte declaratie? Van het kastje naar de muur

Ongelezen bericht door MirandaBK »

Ik ontving in oktober 2013 een vergoedingenoverzicht van mijn zorgverzekeraar en daarop stond een declarative van een arts die ik niet kende. Ik heb daarop de telefoon gepakt en mijn zorgverzeraar gebeld met de vraag wie deze arts was en waar de factuur betrekking op had. De klantenservice kon daar echter geen antwoord op geven, alle gegevens die zij hadden stonden in het overzicht en als ik het er niet mee eens was, dan moest ik zelf maar contact opnemen met de zorgaanbieder.

Via Google achterhaald welke arts dit zou moeten zijn en het blijkt dat de factuur betrekking had op een onderzoek in het ziekenhuis waar deze arts voor was ingehuurd door het ziekenhuis. Dus ik weer de telefoon gepakt en de arts gebeld, maar helaas werd de telefoon niet opgenomen. Een e-mailadres achterhaald, maar ook hierop geen ractie. Na een aantal weken de verkeraar weer gebeld en aangegeven dat ik de zorgaanbieder niet te pakken kan krijgen, maar dat ik nog steeds niet akkoord ben met de factuur. De verzekeraar heeft de factuur echter meteen betaald nadat de aanbieder via een DBC code heeft doorgegeven en ik als patient kan dan nog maar één ding doen: betalen. Niet dus!

Hoe kan het toch dat de zorgverzekeraars kennelijk geld van hun klanten uit kunnen geven zonder dat deze klanten daar toestemming voor hebben gegeven? Wij als patient weten toch wel welke behandelingen wij hebben gehad?? Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met het ziekenhuis en daar blijkt dat ik niet de enige patient van deze arts ben die de dupe is van deze oplichting. De arts heeft al betaald gekregen voor haar diensten vanuit het ziekenhuis, maar kennelijk was die vergoeding nog niet voldoende en wilde ze nog eens ruim €500,- voor haar diensten ontvangen! Ook het ziekenhuis krijgt de arts niet meer te pakken, maar verzekerde het ziekenhuis mij: "de patiënten mogen niet de dupe worden van dit verhaal en alles zal worden opgelost".

Helaas ben ik vergeten te vragen wanneer....

vroem

Re: Onterechte declaratie? Van het kastje naar de muur

Ongelezen bericht door vroem »

je zou een klacht in kunnen dienen bij de medische tuchtraad voor declaratiefraude, idem bij NZA.

kss

Ongelezen bericht door kss »

verzekerden hebben niets te maken met de tuchtraad, je hebt een overeenkomst met je verzekeraar, als die niet aannemelijk kan maken dat de behandeling is uitgevoerd, hoef je die kosten (eigen risico's/bijdrages) natuurlijk ook niet te betalen. Dan heeft de verzekeraar een probleem met het ziekenhuis, dat is niet het risico van de verzekernemer.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

kss schreef:verzekerden hebben niets te maken met de tuchtraad, je hebt een overeenkomst met je verzekeraar, als die niet aannemelijk kan maken dat de behandeling is uitgevoerd, hoef je die kosten (eigen risico's/bijdrages) natuurlijk ook niet te betalen. Dan heeft de verzekeraar een probleem met het ziekenhuis, dat is niet het risico van de verzekernemer.
je hanteert de verkeerde volgorde. Wanneer een arts of welke zorgverlener dan ook een onjuiste declaratie indient , in dit geval blijkbaar iets wat in het geheel niet gebeurt is, valt dat weldegelijk onder de tuchtraad. De overeenkomst met de zorgverzekeraar betreft in essentie alleen wel geleverde zorg namelijk.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Je zou ook kunnen bellen met de FIOD, de fiscale inlichtingen en opsporingsdienst. Die zijn blij met tips over fraude.

Gesloten