LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onterechte nota ontvangen

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
hhbs

onterechte nota ontvangen

Ongelezen bericht door hhbs »

Hoi, ik ben 19 jaar en ik kreeg van Menzis een nota (140,65) voor "ziekenhuiskosten". Ik ben helemaal niet in een ziekenhuis geweest! Ik zou niet weten waarvoor. Ze kunnen mij geen kopie van de declaratie sturen omdat de declaraties door het ziekenhuis op tapes worden ingediend bij Menzis. Ze konden wel zeggen dat ik behandeld was door een chirurg. Nou, ik weet van niks.
Mijn vraag is: Kunnen ze mij zomaar een rekening sturen voor kosten die ik niet heb gemaakt?
Wie kan mij adviseren hoe ik het beste kan handelen?

Mathilde D.

Re: onterechte nota ontvangen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Hoewel je zeker bent dat dit niet klopt moet je dit helaas wel bewijzen.

Ten eerste beschikt de zorgverzekeraar wel degelijk over de datum van een de zogenaamd "dbc" ,die gedeclareerd is door het ziekenhuis. Ook kun je de declaratiecode van deze dbc en de omschrijving opvragen. (laat ze maar een schermprintje sturen, dat is duidelijker dan mondelinge informatie). Verder weet de zorgverzekeraar van welk ziekenhuis deze rekening afkomstig is. Mijn zorgverzekeraar (de Friesland) geeft mij deze informatie allemaal direct door als ik hierom vraag.

Ten tweede bel je met deze informatie naar de afdeling debiteuren van het ziekenhuis en vraagt dan een kopie van de rekeing. Het ziekenhuis heeft deze informatie echt wel en is volgens mij ook verplicht om deze informatie te verstrekken.

Succes en houd mij op de hoogte. P.S. Die "dbc's" heben tot gevolg dat rekeningen of vervolgafspraken doorschuiven naar een jaar, waarin je dat niet verwacht. Bijvoorbeeld als je in 2008 op controle bent geweest in het ziekenhuis, is het toch mogelijk dat de rekening hierover bij het jaar 2007 telt: namelijk in het gevolg dit een herhaal-consult betreft.

larvekar

Re: onterechte nota ontvangen

Ongelezen bericht door larvekar »

je verzekeraar kan schriftelijk aangeven om welke zorgkosten het precies gaat. Aan het bedrag, en afdeling chirurgie te zien, gaat het waarschijnlijk om een bezoek aan de eerste hulp bij een ziekenhuis.

Gesloten