LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] "oude" zorgkosten declareren na afsluiten aanvullend pakket

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
rebel-rebel

"oude" zorgkosten declareren na afsluiten aanvullend pakket

Ongelezen bericht door rebel-rebel »

Is het mogelijk om "oude" behandelingen te declareren na het afsluiten van een aanvullend pakket?
Het betreffen behandelingen die dit jaar plaats hebben gevonden.

Als ik bv. dit jaar nog een aanvullend pakket afsluit, kan ik dan een gedeelte dit jaar declareren en nog een gedeelte volgend jaar?

Ik heb deze vragen ook gesteld bij mijn zorgverzekering en zij geven aan dat dit mogelijk is, "er kan direct gebruikt gemaakt worden van de aanvullende verzekering". Echter op mijn vraag of er ergens nog addertjes tevoorschijn komen wordt niet gereageerd...ik ben toch nog huiverig en vandaar mijn vraag hier.

kweenie

Re: "oude" zorgkosten declareren na afsluiten aanvullend pakket

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je behandeling al is begonnen en je dan nog een verzekering afsluit, dat zal niet werken. Dat is het verzekeren van een brandend huis. Maar als je vandaag de verzekering afsluit en morgen blijkt dat je die extra dekking nodig hebt, dan zal het wel worden vergoed.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Je kan het toch gewoon declareren? Dan zie je vanzelf of en hoeveel ze vergoeden.

Auti-Mama

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Bij mijn weten kan je een zorgverzekering alleen afsluiten aan het begin van het kalenderjaar. Halverwege het jaar nog een (aanvullende) zorgverzekering afsluiten kan alleen bij bijzondere omstandigheden zoals 18 jaar worden of vanuit het buitenland naar Nederland verhuizen.

Google, my friend!! Sorry, ik zat fout.

"Dit door de overheid bepaalde zorgseizoen geldt niet voor de aanvullende verzekeringen. Officieel mogen verzekeraars zelf bepalen of zij klanten tussentijds een aanvullende verzekering laten afsluiten of opzeggen. Bijna alle verzekeraars kiezen er echter voor om dit alleen in de periode tussen half november en 31 januari toe te staan. Wil je zeker weten of je tussentijds een aanvullende zorgverzekering kunt afsluiten bij je verzekeraar, kijk dan in de voorwaarden van je huidige verzekering."

Dus aanvullende verzekering is wel mogelijk. Let wel op dat je behandelingen die al hebben plaatsgevonden echt niet meer vergoed krijgt. Zou handig zijn, bonnetjes sparen, zo ergens half november even kijken of een aanvullende verzekering nog wat oplevert en dan alsnog even afsluiten en declareren. ;)
Bij sommige verzekeringen geldt ook een periode waarin je nog geen behandelingen vergoed krijgt. Bv. de eerste 2 maanden na afsluiten krijg je nog niks vergoedt.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Wat jij wilt is met terugwerkende kracht vergoeding krijgen voor iets waar je niet voor betaald hebt. Zo werkt het niet en dat lijkt me ook vrij logisch

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

MichielFRL schreef:Bij het toekennen van de vergoeding zal gekeken worden hoe u op de betreffende datum verzekerd was.
Achteraf verzekeren om gemaakte kosten te claimen werkt niet.
Anders had het ook geen verzekering geheten ;)
Dit is het duidelijkste antwoord : het criterium is de behandeldatum, niet de factuurdatum. Als u bijvoorbeeld fysiotherapie heeft gehad op 1,8,15,22,29 mei en op 5,12,19 en 26 juni en als u de factuur hiervoor op 10 september ontvangt, dan kunt u het gedeelte mei hiervan alleen declareren bij de zorgverzekeraar als u in mei al verzekerd was. Idem juni.

Gesloten