LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overloop-DBC en (vrijwillig) eigen risico

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
mj73

Overloop-DBC en (vrijwillig) eigen risico

Ongelezen bericht door mj73 »

Hallo,

Vandaag kreeg ik een verrekening van mijn zorgverzekeraar voor een DBC die geopend is in 2008 en gesloten in 2009. 2/11e deel van de behandeling vond plaats in 2008 en 9/11e deel in 2009.

Ik zou het nu logisch vinden dat 2/11e deel valt onder mijn (vrijwillig) eigen risico van 2008 en 9/11e deel onder mijn (vrijwillig) eigen risico van 2009. Alleen de zorgverzekeraar blijkt het totale bedrag onder mijn (vrijwillig) eigen risico van 2008 te hebben laten vallen.

Wat ik me nu dus afvraag, mag mijn zorgverzekeraar dit doen? Of moeten ze inderdaad de DBC opsplitsen in aparte bedragen voor 2008 en 2009?

Mathilde D.

Re: Overloop-DBC en (vrijwillig) eigen risico

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ja, de kosten van elk dbc worden toegerekend aan het jaar waarin de dbc ge-opend werd. Dit staat beslist in de polisvoorwaarden. Bijvoorbeeld bij de polisvoorwaarden van de Friesland:
[Voor de vaststelling van het eigen risico wordt de DBC toegerekend aan het jaar waarin deze
aanvangt. Deze systematiek geldt zowel voor het verplicht als het vrijwillig eigen risico
of van Fortis:
lid 4 Voor de berekening van het verplichte eigen risico
wordt de DBC toegerekend aan het jaar waarin deze is
geopend. Polisvoorwaarden zijn gemakkelijk te doorzoeken met de computer, als je ze gedownload hebt. Een site waarvan je gemakkelijk polisvoorwaarden kan downloaden is www.zorgplanet.nl.

Mocht dit bij u echt niet in de polisvoorwaarden te vinden zijn , dan bestaat er een kleine kans dat als u dit aanvecht (via de SKGZ) u in het gelijk gesteld wordt.

Gesloten