LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstap naar Aetivae ongedaan maken = jaarpremie voor straf

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
huisvrouwtjuh

Overstap naar Aetivae ongedaan maken = jaarpremie voor straf

Ongelezen bericht door huisvrouwtjuh »

Hallo,

Ik was klant bij FBTO maar besloot (na langere tijd de independer reclame onder mijn neus te hebben gehad) om via Independer.nl een andere zorgverzekeraar te nemen. Aetivae leek me wel geschikt. Ik liet Independer de overstap regelen en algauw kreeg ik van FBTO een email dat ik per Januari 2013 zou worden uitgeschreven. Dit speelde zich eind november af. Begin december besloot ik echter na nog eens erover na gedacht te hebben, om tóch bij FBTO te blijven. Dit kon mijns inziens nog want het jaar is nog niet ten einde. Als je de reclames mag geloven is iemand vrij om zo vaak over te stappen als hij/zij wil.
Ik heb dus FBTO gebeld en die hebben de boel rechtgezet. Ik ben nog steeds klant bij ze maar ze raadden me wel aan om zo vlug mogelijk Aetivae op de hoogte te stellen en dit schriftelijk te doen. Ik weet dat op zulke momenten bij bedrijven op misterieuze wijze post kwijt raakt dus ik besloot dit aangetekend te doen. Met in de brief de uitleg dat ik toch verkoos klant van FBTO the blijven en het verzoek om een schriftelijke ontvangst bevestiging van mijn aangetekende brief. Ik kreeg post van ze. Een prolongatiepremie van 1799,76!!!

Mag dit, kan dit en wat kan ik er tegen doen?
Ik heb uiteraard niet zoveel geld, leef van een WWB uitkering met 2 jonge kinderen.
Het jaar 2013 is nog niet eens begonnen maar ik moet al wel alle 12 de maandpremies in één keer voldoen??

Wie kan mij helpen?
Of heb ik gewoon een domme fout gemaakt en zit ik nu aan deze parasiet vast?

Alvast bedankt voor reacties.
Help?

VVD

Re: Overstap naar Aetivae ongedaan maken = jaarpremie voor straf

Ongelezen bericht door VVD »

Laat FBTO morgen nog even bellen naar ze en leg de situatie uit !

S6

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

crazy-me schreef:Hallo,

Ik was klant bij FBTO maar besloot (na langere tijd de independer reclame onder mijn neus te hebben gehad) om via Independer.nl een andere zorgverzekeraar te nemen. Aetivae leek me wel geschikt. Ik liet Independer de overstap regelen en algauw kreeg ik van FBTO een email dat ik per Januari 2013 zou worden uitgeschreven. Dit speelde zich eind november af. Begin december besloot ik echter na nog eens erover na gedacht te hebben, om tóch bij FBTO te blijven. Dit kon mijns inziens nog want het jaar is nog niet ten einde. Als je de reclames mag geloven is iemand vrij om zo vaak over te stappen als hij/zij wil.
Ik heb dus FBTO gebeld en die hebben de boel rechtgezet. Ik ben nog steeds klant bij ze maar ze raadden me wel aan om zo vlug mogelijk Aetivae op de hoogte te stellen en dit schriftelijk te doen. Ik weet dat op zulke momenten bij bedrijven op misterieuze wijze post kwijt raakt dus ik besloot dit aangetekend te doen. Met in de brief de uitleg dat ik toch verkoos klant van FBTO the blijven en het verzoek om een schriftelijke ontvangst bevestiging van mijn aangetekende brief. Ik kreeg post van ze. Een prolongatiepremie van 1799,76!!!

Ik heb uiteraard niet zoveel geld, leef van een WWB uitkering met 2 jonge kinderen.
Het jaar 2013 is nog niet eens begonnen maar ik moet al wel alle 12 de maandpremies in één keer voldoen??

Wie kan mij helpen?

Help?
Wat zeggen de algemene voorwaarden over dit soort dingen? Dat lijkt me een goede plek om te beginnen.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Wat zeggen de algemene voorwaarden over dit soort dingen? Dat lijkt me een goede plek om te beginnen.
Goed punt, maar kom je er vandaag niet uit, ga dan morgen met al je papieren naar het juridisch loket in je woonplaats. Die weten precies hoe alles in elkaar zit.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wanneer heeft u de overeenkomst met Aetivae gesloten?
Gaat het hier om de basisverzekering of aanvullend?
Hoe heeft u deze overeenkomst gesloten?
Wanneer heeft u de overeenkomst ontbonden?

In beginsel geld dat als u met een partij een overeenkomst sluit beide partijen hier niet zomaar onderuit kunnen. Bij een koop op afstand is de bedenktermijn 7 werkdagen. Daarnaast kunt u dit recht contractueel verkrijgen. Ik zie verder niet goed waarom u 12 maandpremies ineens in één keer zou moeten voldoen. Als er rechtsgeldig ontbonden is dan mag dit niet.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 31 dec 2012 02:24, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

U gaat een overeenkomst aan voor 1 jaar. Deze sluit u via internet af. Dat zou betekenen dat de wet verkoop op afstand van toepassing is. Dat zou inhouden dat mits u geen direct gebruik maakt van de dienst, u een bedenkperiode heeft van 7 werkdagen. Annuleert u dit na die 7 dagen, kan daar een boete tegenover staan. Dat de ingangsdatum pas per 1 januari ligt doet niet ter zake, u bent de overeenkomst immers al aangegaan. Ik kan ook een mobiel abonnement nemen, en deze pas over 2 maand in laten gaan. Wel vind ik de hoogte van de boete ver buiten proporties van het redelijke. Maar juridisch gezien hebben ze we een punt om hier een boete voor te rekenen.

ciske

Boete .....1799,76!!! :shock: wat een geld.

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

zat er wel een acceptgiro bij?

eerlijk gezegd denk ik dat de nieuwe stukken al opgestuurd waren en dat het dus gewoon een aankondiging is.

Ik lees niks in het relaas over een betalingstermijn of een OLA

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik snap niet dat ts denkt dat ze kan overstappen en dat als het haar toch niet uitkomt ze gewoon de nieuwe verzekering weer kan opzeggen. Lijkt mij dat je er voor minimaal een jaar aan vast zit. Zo werkt dat toch overal?

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

sephora30 schreef:Ik snap niet dat ts denkt dat ze kan overstappen en dat als het haar toch niet uitkomt ze gewoon de nieuwe verzekering weer kan opzeggen. Lijkt mij dat je er voor minimaal een jaar aan vast zit. Zo werkt dat toch overal?
Zoals ik al aangaf, als de 7 werkdagen bedenktermijn er op zit, zit TS vast aan een contract van 1 jaar. Als TS dan buiten die bedenktermijn wil annuleren, pleegt TS contractbreuk, en daar kan een boete tegenover staan. Of die boete binnen proporties is, kan ze aan een jurist vragen, en eventueel aanvechten voor de rechter.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie dat ik moet terug komen op het geen eerder beschreven. In het geval van een zorgverzekering die op afstand (daar rekenen ik het sluiten bij tussenpersonen ook onder) wordt gesloten bedraagt de bedenktermijn 14 kalenderdagen (3-5 dagen meer). Als de zorgverzekeraar tekort is geschoten in haar informatieplicht gaat deze termijn lopen op het moment dat aan deze verplichting is voldaan. Wat deze informatieplicht allemaal inhoud heb ik niet geven, omdat alle verwijzingen uitkomen op vervallen wetsartikels.
berndv schreef:Als TS dan buiten die bedenktermijn wil annuleren, pleegt TS contractbreuk, en daar kan een boete tegenover staan.
Er is geen contractbreuk gepleegd. De betalingen die TS nog moest gaan doen zijn niet opeisbaar.

huisvrouwtjuh

Hallo,

Allereerst bedankt voor de vele reacties, ik kan hier zeker wat mee.
Ik ga vanmiddag met all stukken naar het juridisch loket. Heb aangetekend opgezegd binnen de 7 dagen maar naar mijn inziens zou dat een maand moeten bedragen. Ik kan toch niet zomaar voor een jaarbetaling worden geplaatst? Dat is krankzinnig! Maar ik had niet zo vlug moeten overstappen. Dat is inderdaad wel dom en ook nog eens mijn eigen verantwoording. Ik kan zo'n hoog bedrag helaas niet zo even neertellen en zal er zelfs een schuldeiser aan over houden als het erg tegen zit. Maar ik laat zeker hier nog even weten hoe dit allemaal afloopt. Ik wil uiteindelijk toch niet bij de FBTO weg omdat zij met modules werken die je naar believen aan en uit kan zetten. Dat werkt voor mijn gezinnetje gewoon heel goed.

Dank voor uw aandacht!

huisvrouwtjuh

Frantic2 schreef:zat er wel een acceptgiro bij?

eerlijk gezegd denk ik dat de nieuwe stukken al opgestuurd waren en dat het dus gewoon een aankondiging is.

Ik lees niks in het relaas over een betalingstermijn of een OLA
Er zat idd een acceptgiro aan de brief. Was gewoon een jaarnota.
Ik was eigenlijk stomverbaasd want ik had verzocht om schriftelijke bevestiging van ontvangst van mijn aangetekende opzegbrief. Als je een aankoop doet en er toch liever vanaf ziet moet dat kunnen. (dacht ik).
:(

huisvrouwtjuh

ciske schreef:Boete .....1799,76!!! :shock: wat een geld.
Ik weet 't, zucht... Kan wel janken. (heb ik eerlijk gezegd ook gedaan...) :cry:

huisvrouwtjuh

seconds out schreef:

Wie kan mij helpen?

Help?

Zo te zien ben je familie van crazyme, alleen een andere spelling :lol:
familie van...? Ik snap je niet vrees ik. :|

Chocomelk, laat de onzin, je bent ontmaskerd. :wink:
VVD schreef:Laat FBTO morgen nog even bellen naar ze en leg de situatie uit !

S6

ciske

crazy-me schreef:Ik ga vanmiddag met all stukken naar het juridisch loket.
Dank voor uw aandacht!

succes.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Allereerst bedankt voor de vele reacties, ik kan hier zeker wat mee.
Ik ga vanmiddag met all stukken naar het juridisch loket. Heb aangetekend opgezegd binnen de 7 dagen maar naar mijn inziens zou dat een maand moeten bedragen. Ik kan toch niet zomaar voor een jaarbetaling worden geplaatst? Dat is krankzinnig! Maar ik had niet zo vlug moeten overstappen. Dat is inderdaad wel dom en ook nog eens mijn eigen verantwoording. Ik kan zo'n hoog bedrag helaas niet zo even neertellen en zal er zelfs een schuldeiser aan over houden als het erg tegen zit. Maar ik laat zeker hier nog even weten hoe dit allemaal afloopt. Ik wil uiteindelijk toch niet bij de FBTO weg omdat zij met modules werken die je naar believen aan en uit kan zetten. Dat werkt voor mijn gezinnetje gewoon heel goed.

Dank voor uw aandacht!
Succes... en anders, als er niets aan te doen is, een jaartje bij aetivae, en dan weer terug naar de FBTO? (Waar ik overigens ook zeer tevreden over ben, maar dat terzijde).

huisvrouwtjuh

Laatste ontwikkeling is dat na een telefoontje naar Aevitae is gebleken dat de administratie daar achter loopt. Ze zitten met verwerking van de opzegbrieven op 13 December 2012 en moeten mijn brief dus nog behandelen. Mevrouw aan de lijn zei dat er verder geen probleem was en ik me geen zorgen hoefde te maken. Ik zit dus tot mijn grote opluchting niet aan een betaling van 1799 euro vast. Waarom deze prolongatie premie mij is toegestuurd weet ik niet maar ik kan hem als onverzonden beschouwen.

MvG,

Cray-me

ciske

Misschien toch schriftelijk laten bevestigen?

Fijn trouwens dat je niet hoeft te betalen, zal een hele opluchting zijn.

Gesloten