LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Preferentiebeleid bij alle zorgverzekeraars?
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37
Preferentiebeleid bij alle zorgverzekeraars?
Weet iemand of alle zorgverzekeraars nu het gruwelijke preferentiebeleid voeren?
Ik zit met het probleem dat de 'werkzame sof-medicatie' niet werkt en de 'merkmedicatie' wel.
Ondanks dat ik al tweemaal dit medicijn met zeer slechte resultaten heb geprobeerd en een speciaal recept heb van mijn huisarts dat de generieke pillen de pijn niet stillen, krijg ik per 1 januari de generieke, omdat mijn zorgverzekeraar de apotheek het merkmedicijn niet meer wil vergoeden.
De apotheek wil dit verschil niet op zich nemen, ze willen mij dit laten betalen.
Als dit nou ging om "ik wil per sé de echte" vind ik het terecht, maar nu wordt er gewoon keihard gezegd "Jammer dat u het niet zelf kunt betalen, u krijgt voortaan alleen nog pillen die u net zo goed niet kunt slikken, want ze werken niet. Je sociale leven gaat eraan, je kunt stoppen met je (verplichte) vrijwilligerswerk en weer lekker de hele dag in bed gaan liggen".
Ik vind dat mijn huisarts dit onderscheid echt wel kan maken en daar wordt nu volledig aan voorbij gegaan.
Ik heb nu via de Ango vernomen dat dit bij meer verzekeraars zo is.
Weet iemand of dit inmiddels normaal is bij alle verzekeraars, of is er nog een verzekeraar die wél vergoed wat je nodig hebt in plaats van wat lekker goedkoop is?
Ik zit met het probleem dat de 'werkzame sof-medicatie' niet werkt en de 'merkmedicatie' wel.
Ondanks dat ik al tweemaal dit medicijn met zeer slechte resultaten heb geprobeerd en een speciaal recept heb van mijn huisarts dat de generieke pillen de pijn niet stillen, krijg ik per 1 januari de generieke, omdat mijn zorgverzekeraar de apotheek het merkmedicijn niet meer wil vergoeden.
De apotheek wil dit verschil niet op zich nemen, ze willen mij dit laten betalen.
Als dit nou ging om "ik wil per sé de echte" vind ik het terecht, maar nu wordt er gewoon keihard gezegd "Jammer dat u het niet zelf kunt betalen, u krijgt voortaan alleen nog pillen die u net zo goed niet kunt slikken, want ze werken niet. Je sociale leven gaat eraan, je kunt stoppen met je (verplichte) vrijwilligerswerk en weer lekker de hele dag in bed gaan liggen".
Ik vind dat mijn huisarts dit onderscheid echt wel kan maken en daar wordt nu volledig aan voorbij gegaan.
Ik heb nu via de Ango vernomen dat dit bij meer verzekeraars zo is.
Weet iemand of dit inmiddels normaal is bij alle verzekeraars, of is er nog een verzekeraar die wél vergoed wat je nodig hebt in plaats van wat lekker goedkoop is?
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Preferentiebeleid bij alle zorgverzekeraars?
Er zijn afspraken gemaakt tussen zorgverzekeraars en apothekers , wb het preferentiebeleid :
merkpreferentie en prijspreferentie., zover ik weet wordt dit om de 6-12 maanden steeds herzien.
Als het een andere fabrikant is, in uw geval , moet toch uiteraard dezelfde werkzame stof er in zitten.
( ik heb het zelf steeds gecontroleerd , bij het oude en het nieuwe doosje , er zat dezelfde werkzame stof in , althans die ervaring heb ik ) Hebt u het ook nagekeken wb de werkzame stoffen?
Ik heb geen antwoord op uw vraag of alle zorgverzekeraars dit preferentiebeleid voeren, ik ben bang van wel......
Wellicht kan uw HA iets betekenen ? Of het gaat van uw eigen risico af......
merkpreferentie en prijspreferentie., zover ik weet wordt dit om de 6-12 maanden steeds herzien.
Als het een andere fabrikant is, in uw geval , moet toch uiteraard dezelfde werkzame stof er in zitten.
( ik heb het zelf steeds gecontroleerd , bij het oude en het nieuwe doosje , er zat dezelfde werkzame stof in , althans die ervaring heb ik ) Hebt u het ook nagekeken wb de werkzame stoffen?
Ik heb geen antwoord op uw vraag of alle zorgverzekeraars dit preferentiebeleid voeren, ik ben bang van wel......
Wellicht kan uw HA iets betekenen ? Of het gaat van uw eigen risico af......
Re: Preferentiebeleid bij alle zorgverzekeraars?
De werkzame stof zegt niet alles. Ik gebruik dagelijks een neusspray , die heb ik in twee uitvoeringen gehad, een versie van 3 Euro nog wat, waar ik dagelijks bloedneuzen van krijg en een versie van dik 26 Euro waar ik geen problemen mee heb met de ZELFDE werkzame stof (bijnierschorshormoon).moet toch uiteraard dezelfde werkzame stof er in zitten
De huisarts schrijft expliciet dit merk voor en krijg m netjes vergoed (VGZ).
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Preferentiebeleid bij alle zorgverzekeraars?
@bprosman , waar ligt dat dan wel aan ? Wel mooi dat VGZ dit vergoedt voor u!
Re: Preferentiebeleid bij alle zorgverzekeraars?
Hoogstwaarschijnlijk aan een van de (andere) hulpstoffen. Ze mogen vanwege de patenten natuurljk niet het geneesmiddel 1:1 namaken en de originele fabrikant heeft natuurlijk niet zomaar willekeurig zijn hulpstoffen uitgezocht.@bprosman , waar ligt dat dan wel aan ?
-
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44
Re: Preferentiebeleid bij alle zorgverzekeraars?
Gelukkig dat zo zoetjes aan wordt erkend dat hulpstoffen wel degelijk invloed kunnen hebben op de werking van medicijnen. Helaas nog niet algemeen erkend. Is ook wel een beetje moeilijk omdat geen mens gelijk is. Zelf reageer ik ook nogal heftig op sommige hulpstoffen zoals ijzerozyde. Op dit moment betaal ik zelf wat bij voor b.v. metoprolol omdat die van het merk Central Farm niet preferent is maar wel de minste bijwerkingen geeft, Het gaat gelukkig om een gering bedrag maar ik kan me voorstellen dat er andere gevallen zijn waar je je "scheel" aan betaalt.bprosman schreef:Hoogstwaarschijnlijk aan een van de (andere) hulpstoffen. Ze mogen vanwege de patenten natuurljk niet het geneesmiddel 1:1 namaken en de originele fabrikant heeft natuurlijk niet zomaar willekeurig zijn hulpstoffen uitgezocht.@bprosman , waar ligt dat dan wel aan ?
-
- Berichten: 2159
- Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41
Re: Preferentiebeleid bij alle zorgverzekeraars?
Bij ONVZ geldt geen preferentiebeleid. Preferentiebeleid houdt in dat je HELEMAAL NIETS vergoed krijgt als je een ander merk wil, zelfs niet als dit andere merk goedkoper is in prijs. Andere typen beleid zijn : het IDEAcontract van Achmea. Dan mag de apotheek zelf bepalen wat hij levert, maar de apotheek krijgt het laagste of van te voren afgesproken bedrag. Achmea heeft ook apotheken met preferentiecontract. Andere zorgverzekeraars spreken met de apotheken af dat ze alleen de laagste prijs vergoeden.VioletPrue schreef:Weet iemand of alle zorgverzekeraars nu het gruwelijke preferentiebeleid voeren?..............
Weet iemand of dit inmiddels normaal is bij alle verzekeraars, of is er nog een verzekeraar die wél vergoed wat je nodig hebt in plaats van wat lekker goedkoop is?
Bij mijn weten biedt de Amersfoortse ook keuzevrijheid. En ONVZ.
Ik denk dat de apotheek heel precies weet bij welke zorgverzekeraars het betreffende medicijn wèl geleverd zou kunnen worden. Apotheken verschuilen zich overigens vaak achter het preferentiebeleid, maar vaak hebben ze dan een IDEAcontract. Dat is dus niet hetzelfde als een preferentiecontract.
Dus twee adviezen:
- Bekijk eerst eens hoeveel jouw medicijn echt kost. Soms is dat echt niet zoveel. Let op: altijd €6 optellen bij de prijs van http://www.medicijnkosten.nl .
- vraag aan de apotheek of het klopt dat je jouw geweste medicijn via ONVZ of De Amersfoortse zou kunnen krijgen. Misschien kent de apotheek nog andere zorgverzekeraars die alles vergoeden.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 13 dec 2014 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37
Re: Preferentiebeleid bij alle zorgverzekeraars?
Ik was tot vanochtend van plan om Mathilde's advies op te volgen, maar hoorde toen dat inderdaad alle zorgverzekeraars werken met of de preferentie of de IDEA formule.
En mijn apotheek heeft heel duidelijk aangegeven dat zij niet meer gaan verstrekken.
Het gaat om € 12,- per 20 capsules en ik slik er 3 tot 4 per dag.
Ik heb een Bijstandsuitkering (bijzondere bijstand is niet mogelijk per 1 januari) dus dit zelf betalen zit er niet in voor mij, evenals een restitutiepolis.
Dank allen, ik ga nu een traject in waarin mijn specialist me na bloedonderzoek door zal sturen naar een pijnpoli waar we weer heerlijk gaan experimenteren.
Wat een besparing op de zorgkosten!
Bedankt voor het meedenken!
En mijn apotheek heeft heel duidelijk aangegeven dat zij niet meer gaan verstrekken.
Het gaat om € 12,- per 20 capsules en ik slik er 3 tot 4 per dag.
Ik heb een Bijstandsuitkering (bijzondere bijstand is niet mogelijk per 1 januari) dus dit zelf betalen zit er niet in voor mij, evenals een restitutiepolis.
Dank allen, ik ga nu een traject in waarin mijn specialist me na bloedonderzoek door zal sturen naar een pijnpoli waar we weer heerlijk gaan experimenteren.
Wat een besparing op de zorgkosten!
Bedankt voor het meedenken!
-
- Berichten: 2159
- Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41
Re: Preferentiebeleid bij alle zorgverzekeraars?
Ik ben het met Vogels eens.vogels schreef:1. Er zijn nog meer apothekersEn mijn apotheek heeft heel duidelijk aangegeven dat zij niet meer gaan verstrekken.
2. ONVZ heeft geen preferentiebeleid.
- Alle apotheken hebben namelijk ofwel een IDEA contract ofwel een preferentiecontract met Achmea. Maar als je bij een andere zorgverzekeraar zit, dan geldt dit niet. Dus je kunt het beste van zorgverzekeraar wisselen! Kies ONVZ. ( aan te bevelen, heeft hoge klantcijfers).
- Een andere apotheker zet misschien zijn zorgplicht voorop. Als hij een IDEA contract heeft kan hij ook andere middelen leveren. Daar verliest hij misschien wat op ( maar het aflevertarief krijgt hij wel, ook als hij een ander middel levert onder het IDEA contract) maar eigenlijk is dat wel zijn plicht als hulpverlener. Van jouw apotheek kun je op de website het type contract opzoeken. Als de apotheek een IDEA contract heeft, dan is de apotheek wel een beetje geldwolf. Als de apotheek een preferent contract heeft, dan kan hij er niets aan doen. Maar je kunt dus wel andere apotheken vragen en opzoeken. Of anderen misschien wat menselijker zijn.
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37
Re: Preferentiebeleid bij alle zorgverzekeraars?
In mijn dorp is maar één keten van apothekers en voeren allemaal hetzelfde beleid wat dit betreft, dat heeft familie van mij al ondervonden.
Buiten mijn dorp zitten vast andere apothekers, maar die leveren niet hier (er zitten hier namelijk al 3) en ik heb geen vervoer.
Een restitutiepolis is voor mij niet handig, omdat ik een bijstandsuitkering heb.
Als ONVZ dan een keer niet op tijd uitbetaald, moet ik mijn rekening voorschieten en dat kan ik niet betalen.
Ook kwam tijdens Kassa! van afgelopen zaterdag nog iets naar voren waar ik nog niet bij stil had gestaan: ik heb hulpmiddelen van mijn huidige zorgverzekeraar.
Die zou ik bij een overstap moeten inleveren en nog maar moeten afwachten of en wanneer de nieuwe zorgverzekeraar die weer levert.
Want die verplichting is er niet.
Dus nog een obstakel om over te stappen.
Ik ga dus toch het traject van nieuwe pijnstilling in, ik zie geen andere mogelijkheid.
Wederom bedankt voor de reacties.
Buiten mijn dorp zitten vast andere apothekers, maar die leveren niet hier (er zitten hier namelijk al 3) en ik heb geen vervoer.
Een restitutiepolis is voor mij niet handig, omdat ik een bijstandsuitkering heb.
Als ONVZ dan een keer niet op tijd uitbetaald, moet ik mijn rekening voorschieten en dat kan ik niet betalen.
Ook kwam tijdens Kassa! van afgelopen zaterdag nog iets naar voren waar ik nog niet bij stil had gestaan: ik heb hulpmiddelen van mijn huidige zorgverzekeraar.
Die zou ik bij een overstap moeten inleveren en nog maar moeten afwachten of en wanneer de nieuwe zorgverzekeraar die weer levert.
Want die verplichting is er niet.
Dus nog een obstakel om over te stappen.
Ik ga dus toch het traject van nieuwe pijnstilling in, ik zie geen andere mogelijkheid.
Wederom bedankt voor de reacties.
-
- Berichten: 2159
- Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41
Re: Preferentiebeleid bij alle zorgverzekeraars?
Dat klopt.MichielFRL schreef:Het woord restitutie moet je niet te letterlijk nemen.
Huisarts, ziekenhuis, medicijnen ect worden allemaal direct door ONVZ (of een andere verzekeraar met een restitutiepolis) direct aan de zorgverlener betaald.
Maar Violetprue heeft dan nog een probleem met de hulpmiddelen. Informeer bij de ONVZ, bel de klantenservice op en vraag hoe de overgang geregeld kan worden. Je hebt veel kans dat er wat geregeld kan worden.
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37
Re: Preferentiebeleid bij alle zorgverzekeraars?
Ik ga zeker bellen.
Wel een mooie naam van ONVZ, een restitutiepolis die in natura uitkeert...
Ik ga vandaag even bellen, bedankt!
Wel een mooie naam van ONVZ, een restitutiepolis die in natura uitkeert...
Ik ga vandaag even bellen, bedankt!
-
- Berichten: 2159
- Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41
Re: Preferentiebeleid bij alle zorgverzekeraars?
PS houd het neutraal bij de zorgverzekeraar. Begin niet te vertellen wat je ( allemaal) mankeert. In dat geval houdt een zorgverzekeraar namelijk, althans aan de telefoon, de boot af.
Zij mòeten je aannemen voor de basis. Voor de aanvullende verzekeringen zijn er gezondheidsvragen. Die moet je niet gaan vóórbespreken met de klantenservice. Je kunt deze op internet bekijken.
En die hulpmiddelen: daar vraag je neutraal naar. Je moet gewoon te weten komen hoe de procedure is. Volgens mij is het zelfs zo dat ONVZ alle hulpmiddelenleveranciers accepteert.
http://www.onvz.nl/zorg.htm?id=vergoedi ... delen-2015: alle hulpmiddelenleveranciers zijn toegestaan.
Het blijkt dat er met sommige leveranciers afspraken zijn. Bij deze krijg je volledige vergoeding. Als je toch een andere kiest, dan krijg je een " gebruikelijk tarief" vergoed.
Hulpmiddelenreglement(2014): http://www.onvz.nl/ONVZ/documenten/2014 ... z-2014.pdf
In artikel 1.1 van dit reglement staat " Bij het ONVZ Service Center kunt u navragen met welke leveranciers ONVZ afspraken heeft gemaakt voor het hulpmiddel dat u nodig heeft". Dus u zou het servicecenter moeten bellen om te vragen om welke leveranciers het gaat. Als het dezelfde zijn, heeft u geen probleem denk ik. PS het ONVZ servicecentrum is gewoon de klantenservice. Via web- formulier kan ook : https://mijn.onvz.nl/?id=1002025&ch=DEF&nr_tp_disp= .
Zij mòeten je aannemen voor de basis. Voor de aanvullende verzekeringen zijn er gezondheidsvragen. Die moet je niet gaan vóórbespreken met de klantenservice. Je kunt deze op internet bekijken.
En die hulpmiddelen: daar vraag je neutraal naar. Je moet gewoon te weten komen hoe de procedure is. Volgens mij is het zelfs zo dat ONVZ alle hulpmiddelenleveranciers accepteert.
http://www.onvz.nl/zorg.htm?id=vergoedi ... delen-2015: alle hulpmiddelenleveranciers zijn toegestaan.
Het blijkt dat er met sommige leveranciers afspraken zijn. Bij deze krijg je volledige vergoeding. Als je toch een andere kiest, dan krijg je een " gebruikelijk tarief" vergoed.
Hulpmiddelenreglement(2014): http://www.onvz.nl/ONVZ/documenten/2014 ... z-2014.pdf
In artikel 1.1 van dit reglement staat " Bij het ONVZ Service Center kunt u navragen met welke leveranciers ONVZ afspraken heeft gemaakt voor het hulpmiddel dat u nodig heeft". Dus u zou het servicecenter moeten bellen om te vragen om welke leveranciers het gaat. Als het dezelfde zijn, heeft u geen probleem denk ik. PS het ONVZ servicecentrum is gewoon de klantenservice. Via web- formulier kan ook : https://mijn.onvz.nl/?id=1002025&ch=DEF&nr_tp_disp= .
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37
Re: Preferentiebeleid bij alle zorgverzekeraars?
Nou, ik ben zojuist overgestapt.
ONVZ neemt mijn hulpmiddelen over, heeft geen preferentiebeleid en alleen voor de duurste twee aanvullende pakketten een medische keuring.
Ik voorzie vooralsnog geen problemen, ik ga (voor extra korting, die moet er nog af) € 3 per maand meer betalen en de dekking is zelfs iets beter dan ik nu heb.
Plus dan de kosten voor mijn pijnstillers die ik niet maak.
Erg blij, bedankt voor de tips!
ONVZ neemt mijn hulpmiddelen over, heeft geen preferentiebeleid en alleen voor de duurste twee aanvullende pakketten een medische keuring.
Ik voorzie vooralsnog geen problemen, ik ga (voor extra korting, die moet er nog af) € 3 per maand meer betalen en de dekking is zelfs iets beter dan ik nu heb.
Plus dan de kosten voor mijn pijnstillers die ik niet maak.
Erg blij, bedankt voor de tips!
-
- Berichten: 2159
- Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41
Re: Preferentiebeleid bij alle zorgverzekeraars?
Heel leuk om te horen!VioletPrue schreef:Nou, ik ben zojuist overgestapt.
ONVZ neemt mijn hulpmiddelen over, heeft geen preferentiebeleid en alleen voor de duurste twee aanvullende pakketten een medische keuring.
Ik voorzie vooralsnog geen problemen, ik ga (voor extra korting, die moet er nog af) € 3 per maand meer betalen en de dekking is zelfs iets beter dan ik nu heb.
Plus dan de kosten voor mijn pijnstillers die ik niet maak.
Erg blij, bedankt voor de tips!