VGZ heeft drie basisverzekeringen. De restitutiepolis kost volgend jaar 14 procent meer, namelijk 113,95 euro per maand. De kosten voor een naturaverzekering stijgen met ruim 12 procent naar 107,95 euro per maand.
De premie voor de selectieve polis, waarbij minder zorgverleners gecontracteerd zijn, stijgt met ruim 6 procent naar 97,95 euro.
Klanten betalen volgend jaar 6 tot 14 euro meer per maand voor hun basisverzekering. VGZ zegt dat de premieverhoging wordt veroorzaakt doordat volgend jaar de kosten van wijkverpleging door zorgverzekeraars vergoed worden.
De premie voor aanvullende verzekeringen stijgt 1 procent.
De verklaring is heel vreemd omdat DSW al eerder melde dat de premie niet stijgt ten opzichte van 2014.
Het zou dus zomaar kunnen dat een bericht op de site van RTL de juiste is:
Van de vier grote Nederlandse zorgverzekeraars betaalde VGZ zijn bestuurders vorig jaar de hoogste salarissen. Twee VGZ-bestuurders verdienden 72.000 en 146.000 euro méér dan het maximum dat geldt onder de nieuwe wet die hoge beloningen in de semi-publieke sector moet voorkomen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Premie VGZ stijgt met 6 tot 14%.
Re: Premie VGZ stijgt met 6 tot 14%.
Wellicht dat DSW een groot risico neemt om extra klanten te werven (of dat ze de afgelopen tijd veel meer winst hebben gemaakt dan de andere verzekeraars). Ik kan me namelijk niet voorstellen dat bijvoorbeeld VGZ zoveel boven een concurrent gaat zitten als dat niet nodig is. Zo moeilijk is het immers niet om over te stappen.
Op de site van DSW staat het volgende:
Zorgpremie DSW gaat in 2015 niet omhoog
Schiedam, 23 september 2014 – Voor de tiende keer op rij, sinds de invoering van de basisverzekering in 2006, maakt DSW Zorgverzekeraar de premie als eerste bekend. Voor DSW-verzekerden, ongeacht of deze individueel of collectief verzekerd zijn, bedraagt de jaarpremie voor onze restitutiepolis in 2015 € 1.140, of wel € 95 per maand. Hiermee blijft de premie van de basisverzekering bij DSW gelijk aan de premie
voor 2014. Ook de premie voor de aanvullende verzekeringen wordt in 2015 niet verhoogd. Daarnaast geeft DSW eind 2014, net als in 2013, geld terug.
Premie DSW opnieuw veel lager dan verwachting VWS
De minister verwacht in de Miljoenennota dat de gemiddelde jaarpremie met € 110 stijgt.
Met een gelijkblijvende premie van € 1.140 blijft DSW voor het derde jaar op rij ver onder de verwachting van VWS.
Kostenraming VWS voor 2015 te hoog
DSW verwacht dat landelijk de kosten in 2015 lager zullen zijn dan door VWS begroot. De te hoge raming van VWS maakt het voor DSW mogelijk de premie lager vast te stellen dan de verwachting van de minister.
De minister van VWS maant tot teruggave van reserves
De minister van VWS gaat ervan uit dat de zorgverzekeraars de reserves eenmalig afbouwen met € 800 miljoen, dit komt overeen met € 70 premie. DSW acht het verantwoord om eenmalig vanuit de reserves de premie niet met € 70, maar met € 100 lager vast te stellen.
Bezuiniging op Verpleging & Verzorging wordt niet gehaald
In 2015 wordt de Verpleging & Verzorging vanuit de AWBZ naar de Zorgverzekeringswet overgeheveld. DSW verwacht dat de kosten hoger uit zullen vallen dan het door VWS ter beschikking gestelde budget. Dit komt doordat de zorgverzekeraars onvoldoende mogelijkheden hebben om bij Verpleging & Verzorging te sturen op rechtmatigheid, doelmatigheid en gepast gebruik van deze zorg.
Het daardoor te verwachten verlies is echter niet in de premie voor 2015 meegenomen.
DSW geeft eind 2014, net als in 2013, geld terug
In 2013 heeft DSW besloten om, indien de kostenontwikkeling daar aanleiding toe geeft, een eenmaal vastgestelde premie in het lopende jaar neerwaarts bij te stellen. In 2013 was DSW de enige zorgverzekeraar die op deze wijze de premie aan het einde van het jaar met € 12 heeft verlaagd. Dit jaar zal DSW wederom geld teruggeven.
Dat bedrag zal in de tweede helft van november bekend worden gemaakt.
Zorgpremie DSW gaat in 2015 niet omhoog
Schiedam, 23 september 2014 – Voor de tiende keer op rij, sinds de invoering van de basisverzekering in 2006, maakt DSW Zorgverzekeraar de premie als eerste bekend. Voor DSW-verzekerden, ongeacht of deze individueel of collectief verzekerd zijn, bedraagt de jaarpremie voor onze restitutiepolis in 2015 € 1.140, of wel € 95 per maand. Hiermee blijft de premie van de basisverzekering bij DSW gelijk aan de premie
voor 2014. Ook de premie voor de aanvullende verzekeringen wordt in 2015 niet verhoogd. Daarnaast geeft DSW eind 2014, net als in 2013, geld terug.
Premie DSW opnieuw veel lager dan verwachting VWS
De minister verwacht in de Miljoenennota dat de gemiddelde jaarpremie met € 110 stijgt.
Met een gelijkblijvende premie van € 1.140 blijft DSW voor het derde jaar op rij ver onder de verwachting van VWS.
Kostenraming VWS voor 2015 te hoog
DSW verwacht dat landelijk de kosten in 2015 lager zullen zijn dan door VWS begroot. De te hoge raming van VWS maakt het voor DSW mogelijk de premie lager vast te stellen dan de verwachting van de minister.
De minister van VWS maant tot teruggave van reserves
De minister van VWS gaat ervan uit dat de zorgverzekeraars de reserves eenmalig afbouwen met € 800 miljoen, dit komt overeen met € 70 premie. DSW acht het verantwoord om eenmalig vanuit de reserves de premie niet met € 70, maar met € 100 lager vast te stellen.
Bezuiniging op Verpleging & Verzorging wordt niet gehaald
In 2015 wordt de Verpleging & Verzorging vanuit de AWBZ naar de Zorgverzekeringswet overgeheveld. DSW verwacht dat de kosten hoger uit zullen vallen dan het door VWS ter beschikking gestelde budget. Dit komt doordat de zorgverzekeraars onvoldoende mogelijkheden hebben om bij Verpleging & Verzorging te sturen op rechtmatigheid, doelmatigheid en gepast gebruik van deze zorg.
Het daardoor te verwachten verlies is echter niet in de premie voor 2015 meegenomen.
DSW geeft eind 2014, net als in 2013, geld terug
In 2013 heeft DSW besloten om, indien de kostenontwikkeling daar aanleiding toe geeft, een eenmaal vastgestelde premie in het lopende jaar neerwaarts bij te stellen. In 2013 was DSW de enige zorgverzekeraar die op deze wijze de premie aan het einde van het jaar met € 12 heeft verlaagd. Dit jaar zal DSW wederom geld teruggeven.
Dat bedrag zal in de tweede helft van november bekend worden gemaakt.
-
Als dit mijn verzekering zou zijn, zou ik overwegen om de VGZ-verzekering( of UMC of Promovendum of IZA etc.) op te zeggen. De IZA kost in 2015 €106,25 en met maximaal vrijwillig eigen risico €93,75. (dit is dus €12,50 p.m., dus €150 per jaar. Dit is veel te weinig in vergelijking met andere verzekeraars)
Ik zou dan niet kiezen voor DSW, omdat ik vind dat de aanvullende verzekeringen van DSW erg duur zijn (en niet zo veel bieden). Ook vind ik dat DSW geen echte restitutieverzekering biedt.
Maar als de andere verzekeraars ook hun premie met 10% verhogen? Dan valt het tegen en wordt het een moeilijke keus. Misschien dan toch maar naar DSW. Deze verzekeraar durft zich tenminste onafhankelijk op te stellen en dat is ook wat waard. En bovendien is er geen winstoogmerk.
PS. Ik ben erg geschrokken van deze premieverhoging. Ik wacht met spanning het aanbod van mijn eigen zorgverzekeraar af.....
Ik zou dan niet kiezen voor DSW, omdat ik vind dat de aanvullende verzekeringen van DSW erg duur zijn (en niet zo veel bieden). Ook vind ik dat DSW geen echte restitutieverzekering biedt.
Maar als de andere verzekeraars ook hun premie met 10% verhogen? Dan valt het tegen en wordt het een moeilijke keus. Misschien dan toch maar naar DSW. Deze verzekeraar durft zich tenminste onafhankelijk op te stellen en dat is ook wat waard. En bovendien is er geen winstoogmerk.
PS. Ik ben erg geschrokken van deze premieverhoging. Ik wacht met spanning het aanbod van mijn eigen zorgverzekeraar af.....