Hallo
Volgende doet zich voor......
Mijn dochters werken beide in de V&D
Op hun loon wordt de premie zorg ingehouden......
Ze zijn echter via mijn bedrijf collectief verzekerd en ik
betaald dus ook deze basispremie via mijn loonstrook
Is deze (dubbel betaalde) premie terug te krijgen
groet Frank van der Vliet
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] premie zorgverzekering
Re: premie zorgverzekering
Volgens mij is de premie zorg bij V&D geen premie voor een collectieve ziektenkosten verzekering, maar gaat het om de inkomensafhankelijke bijdrage, die iedereen via zijn loon afdraagt.
Bij je bedrijf gaat het wel om een ziektekosten verzekering en die zie je dus terug op je loonstrook. Maar daar staat als het goed is ook de inkomensafhanelijk bijdrage voor jezelf op.
Laat even weten of je hier iets aan hebt.
Bij je bedrijf gaat het wel om een ziektekosten verzekering en die zie je dus terug op je loonstrook. Maar daar staat als het goed is ook de inkomensafhanelijk bijdrage voor jezelf op.
Laat even weten of je hier iets aan hebt.
Hallo
Dus als ik je goed begrijp is deze ink. afh. inhouding
voor een iedereen van toepassing
Is er van deze inhouding nog wat terug te vragen
omdat het eigenlijk niet in verhouding staat tot
de verdienste die mijn dochters hebben.
groet Frank
Dus als ik je goed begrijp is deze ink. afh. inhouding
voor een iedereen van toepassing
Is er van deze inhouding nog wat terug te vragen
omdat het eigenlijk niet in verhouding staat tot
de verdienste die mijn dochters hebben.
groet Frank
-
De Inkomens Afhankelijke Bijdrage is (dacht ik) 7,1%. Dit moet na te rekenen zijn. Het moet dus wel in verhouding zijn. Bovendien moet deze bijdrage door de werkgever betaald worden, maar wordt daarna bij het loon opgeteld en daarna belast.
Bijv. Loon 100 euro. IAB 7,10 euro. Totaal loon wordt dan gesteld op 107,10. En hiervan worden de belasting en premies ingehouden.
In de tijd van Ziekenfonds en Particuliere ziektekostenverzekering kon een particulier verzekerde inderdaad premie terugkrijgen (je kon via een formulier de premie, betaald voor de particuliere ziektekostenverzekering terugkrijgen van het ziekenfonds)
Bijv. Loon 100 euro. IAB 7,10 euro. Totaal loon wordt dan gesteld op 107,10. En hiervan worden de belasting en premies ingehouden.
In de tijd van Ziekenfonds en Particuliere ziektekostenverzekering kon een particulier verzekerde inderdaad premie terugkrijgen (je kon via een formulier de premie, betaald voor de particuliere ziektekostenverzekering terugkrijgen van het ziekenfonds)
Als je dochters onder de 27 zijn kan je onder bepaalde voorwaarden bij de eigen of de vader de inkomensafhankelijke bijdrage opvoeren als aftrekpost. Maar let op hier geldt wel voor dat er een drempel van naar ik meen 2700 euro. Maar raadpleeg een belastingadviseur. Zoveel kaas heb ik er niet van gegeten.