Wegens glaucoom gebruik ik dorzolamide /timolol zonder conserveermiddel, dit is het generieke middel. Het merkmiddel heet Cosopt. Wegens het tijdelijk niet niet beschikbare generieke middel kreeg ik Cosopt verstrekt. Bij controle van de declaraties van de apotheek (Mediq) bleek het merkmiddel goedkoper dan het generieke middel. De apotheker daar op aangegesproken verklaarde het niet te begrijpen maar dat dit door de verzekeraar, Achmea is de preferente verzekeraar in mijn gebied, verplicht werd verstrekt. Navraag bij de SI-index van de apothekersorganisatie leverde op dat de inkoopprijs van van de 2 middelen gelijk is. Te weten Eur 24 per verpakking van 60 dagdosis.
Mediq kon mijn vragen over de prijs niet bevredigend beantwoorden. Ik heb e.e.a ook aangekaart bij het ministerie dat uitsluitend met een algemeen antwoord kwam en verder niets.
Het lijkt mij zinvol na te gaan of dit uitsluitend bij Mediq gebeurt en of er meer middelen zijn waarvan het generieke middel duurder wordt verkocht dan het merkmiddel. Ook Achmea moet mijns inziens met een goede verklaring komen. Mijn eigen verzekering ONVZ ligt er niet wakker van want ze vergoeden toch alles, zeiden ze.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Prijs generiek geneesmiddel hoger dan merkmiddel
-
Re: Prijs generiek geneesmiddel hoger dan merkmiddel
Het kan best zo zijn dat voor 1 geneesmiddel toevallig het A-merk wat voordeliger was. Maar of dat voor het complete assortiment ook zo is, is maar de vraag. Daarnaast kan een A-merk natuurlijk ook de prijs gaan verlagen. Die gaan niet lijdzaam zitten wachten tot er iemand weer eens wat besteld als is bepaald dat er een andere leverancier moet worden gebruikt. En dan is het doel van ons verzekeringssysteem bereikt.
-
Re: Prijs generiek geneesmiddel hoger dan merkmiddel
Achmea stelt twee keer per jaar een ijkprijs vast. Het is mogelijk dat die prijs hoger is dan de prijs van het moment.
Dus dat kan ook: dat u via het eigen risico meer betaalt voor het medicijn dan de actuele prijs. Andersom, minder, kan natuurlijk ook.
Dus dat kan ook: dat u via het eigen risico meer betaalt voor het medicijn dan de actuele prijs. Andersom, minder, kan natuurlijk ook.