LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Promovendum studenten zorgverzekering smerige truc

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Mathilde D.

Promovendum studenten zorgverzekering smerige truc

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Promovendum biedt een studenten zorgverzekering (een gewone VGZ natura verzekering) aan, maar zonder de mogelijkheid van een extra vrijwillig eigen risico.
Ik vind dit schandelijk. Dat is gemakkelijk verdienen! Want studenten zijn bij uitstek de groep die voor extra eigen risico moeten kiezen. Immers zij zijn jong en gezond en gemiddeld maken zij zelfs het verplichte eigen risico niet vol.
Zie https://www.promovendum.nl/studentenzorgverzekering . Prijs €85,90.

Met extra eigen risico zijn er genoeg verzekeringen te vinden voor €68-€72. Dat betekent een jaarlijks verschil met deze Promovendum-prijs van ca. 12 x €15=€180. Als de zorgkosten lager zijn dan €375+€180 is deze Promovendum verzekering dus duurder dan de andere aanbiedingen. Deze andere aanbiedingen (Kiemer, PNO zorg) zijn bovendien restitutieverzekeringen. (vrije zorgkeuze).
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 04 dec 2014 08:57, 2 keer totaal gewijzigd.

brieziet

Re: Promovendum studenten zorgverzekering smerige truc

Ongelezen bericht door brieziet »

En wat weerhoud je er van om naar een andere zorgverzekeraar te gaan die deze mogelijkheid wel biedt?!

Daarnaast, vandaag in het nieuws dat veel mensen hun verplichte eigen risico niet kunnen betalen en hiervoor een betalingsregeling moeten treffen, met name mensen die geen spaargeld hebben...
Studenten zijn dan weliswaar gezonder en gebruiken gemiddeld minder zorg, maar kan me ook zo maar voorstellen dat de gemiddelde student minder spaargeld heeft en dus niet het verplichte, laat staan een eventueel verhoogd, eigen risico kunnen betalen mocht het onverhoopt toch nodig zijn. Wellicht is dat de overweging van Promovendum?

prem

Ongelezen bericht door prem »

Mathilde D. schreef:Promovendum biedt een studenten zorgverzekering ( een gewone VGZ natura verzekering) aan, maar zonder de mogelijkheid van een extra vrijwillig eigen risico.
Ik vind dit schandelijk. Dat is gemakkelijk verdienen! Want studenten zijn bij uitstek de groep die voor extra eigen risico moeten kiezen. Immers zij zijn jong en gezond en gemiddeld maken zij zelfs het verplichte eigen risico niet vol.
Zie https://www.promovendum.nl/studentenzorgverzekering .
Zij zijn echt niet de goedkoopste. Deze polis kost €85,90, maar met extra eigen risico zijn er genoeg verzekeringen te vinden voor €68-€72.
Het oude liedje, als een bedrijf geld wil verdienen zijn het smerige trucs.
Ben je verplicht gesteld je daar te verzekeren??? Nou dan.

Mathilde D.

Ik hoop dat studenten dit topic lezen en dan begrijpen dat ze erin geluisd worden door VGZ.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Promovendus is een verzekering voor hoger opgeleiden, men mag hierbij er denk ik vanuit gaan dat deze mensen weten wat ze met hun hersenen moeten doen en dat ze zelf wel weten welke keuzes ze moeten maken voor een zorgverzekering om maandelijks zo goedkoop mogelijk uit te zijn.

Jij vind dat studenten per definitie een hoog eigen risico moeten nemen omdat ze de kosten niet vol maken. Ik heb geen idee of en wat je gestudeerd hebt, maar een plotselinge ziekenhuisopname en een rekening van het eigen risico van 875 euro hakt er voor een student behoorlijk in. Ik vind het in de eerste plaats een goede bescherming. Daarnaast geef je aan dat het een gewone vgz naturapolis is. Als ik op de site kijk van vgz, kost de gewone polis bij vgz 95 euro. Om op d geboden 85 euro uit te komen moet ik bij vgz al kiezen voor 300 euro extra vrijwillig eigen risico. Dus dan vind ik 85 euro met 375 euro een prima aanbod.

Maar goed, zoals ik al aangaf, of je hebt niet gestudeerd, of je hebt een goede financiële achterban, want anders praatte je niet zo dom en was je niet van mening dat studenten op een dergelijke manier in de problemen gebracht moeten worden.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Mathilde D. schreef:Ik hoop dat studenten dit topic lezen en dan begrijpen dat ze erin geluisd worden door VGZ.
Het wordt tijd dat jij een keertje wat genuanceerde je mening spuit. Het is gewoon een verzekeringsvorm aangeboden door een zorgverzekeraar die dat helemaal zelf mag uitmaken. Er zijn geen regels opgelegd.

berndv

Lees voordat je je oordeel geeft ook onderstaand artikel even door:

http://www.nu.nl/geldzaken/3944588/mens ... isico.html

Mathilde D.

Natuurlijk is het gewoon een verzekeringsvorm. En het is toegestaan.

Maar zij zijn niet-ethisch bezig op 2 punten: ze trekken jonge gezonde verzekerden selectief uit de markt en daarbij misbruiken ze ook nog de onwetendheid van deze groep jonge mensen, die geen tijd hebben om zich hierover te informeren. Bij deze verzekering is het wettelijk eigen risico niet afgedekt. Dus deze studenten lopen nog steeds kans om €375 te moeten bij betalen.

berndv

Mathilde D. schreef: Maar zij zijn niet-ethisch bezig op 2 punten: ze trekken jonge gezonde verzekerden selectief uit de markt en daarbij misbruiken ze ook nog de onwetendheid van deze groep jonge mensen, die geen tijd hebben om zich hierover te informeren. Bij deze verzekering is het wettelijk eigen risico niet afgedekt. Dus deze studenten lopen nog steeds kans om €375 te moeten bij betalen.
Nee, jij wilt dat ze niet ethisch bezig gaan. Jij wilt dat studenten minder per maand gaan betalen en ze vervolgens op te zadelen met een kostenpost die oploopt tot 875 euro. Ik vind het een goed iets dat deze optie niet geboden wordt.

Even vergelijkend met de vgz polis en het maximale eigen risico. Dat is 500 euro meer. Hiervoor zouden ze bij vgz 80 euro gaan betalen. Dat is 5 euro per maand minder. Dus een besparing van 60 euro op jaarbasis. Hiervoor wil jij studenten het risico geven om 500 euro meer kwijt te zijn per jaar. Wie is er nu on-ethisch aan het denken?

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

een verhoogd eigen risico afsluiten alleen om premie te besparen is dom.... Nu schat ik de student in NL helaas tegenwoordig niet meer zo heel hoog in , als ik zie wat er soms langskomt.
Ik hoop dat VGZ?promovendum dit bewust doet, om studenten te beschermen tegen betalingsproblemen.. Zal wel niet ,maar goed, het effect is hetzelfde.
Ik denk dat studenten, jonge mensen die vol in het leven staan (neem ik aan) meer risico op rare ongevallen lopen dan anderen...
En derhalve meer risico om met eigen risico geconfronteerd te worden...
En gezien de cijfers zijn er teveel mensen die zich hebben laten leiden door de lage premie alleen, maar blijkbaar geen buffer hebben om de extra kosten te betalen als puntje bij paaltje komt. Verhoogd eigen risico zou ik alleen doen als je een buffer hebt of als je zoveel inkomen hebt dat wanneer het een keer misgaat het geen probleem is.

prem

Ongelezen bericht door prem »

Mathilde D. schreef: Dat is gemakkelijk verdienen! Want studenten zijn bij uitstek de groep die voor extra eigen risico moeten kiezen. Immers zij zijn jong en gezond en gemiddeld maken zij zelfs het verplichte eigen risico niet vol.

Zijn daar bewijzen/studies van?
Ik kan me voorstellen in vergelijking met werkende volwassen echtparen dat het niet veel uitmaakt.
Comazuipen, soa's, drugsgebruik....je kunt wel jong zijn maar gezond???

pietjeplus

Ongelezen bericht door pietjeplus »

Vandaag nog geweest bij mijn overbuurman een man van 80-jaar kreeg via de Ahold een prachtige aanbieding via een collectieve regeling......basispremie € 103 heb hem gewezen op de ZV Bewuzt... verschil boel geld per maand.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Mathilde D. schreef:Promovendum biedt een studenten zorgverzekering (een gewone VGZ natura verzekering) aan, maar zonder de mogelijkheid van een extra vrijwillig eigen risico.
Zie https://www.promovendum.nl/studentenzorgverzekering . Prijs €85,90.

Met extra eigen risico zijn er genoeg verzekeringen te vinden voor €68-€72. Dat betekent een jaarlijks verschil met deze Promovendum-prijs van ca. 12 x €15=€180. Als de zorgkosten lager zijn dan €375+€180 is deze Promovendum verzekering dus duurder dan de andere aanbiedingen. Deze andere aanbiedingen (Kiemer, PNO zorg) zijn bovendien restitutieverzekeringen. (vrije zorgkeuze).
Wat een onzin. U kunt zelf lezen en zelf vergelijken en natuurlijk mag promovendum geld verdienen. Dat studenten beter voor meer eigen risico kunnen kiezen ben ik het niet mee eens. Hoewel ze jong zijn zegt dat niets over gezond (roken, drinken, veel seks :lol: ). Bovendien hebben ze weinig spaargeld en als er dus echt wat is dan een groot eigen risico een groot financieel debacle.
Als je dus kiest voor het hoogste eigen risico denk dan goed na of je dat bedrag kunt missen mocht er onverhoopt wat gebeuren. Bedenk dat een jaar lang is en er veel kan gebeuren in een jaar.

berndv

pietjeplus schreef:Vandaag nog geweest bij mijn overbuurman een man van 80-jaar kreeg via de Ahold een prachtige aanbieding via een collectieve regeling......basispremie € 103 heb hem gewezen op de ZV Bewuzt... verschil boel geld per maand.
Maar is dat boel geld het waard? Heeft u bijvoorbeeld gekeken welke zorgaanbieders gecontracteerd zijn? Zodat door uw goede advies de buurman van 80 opeens 50 kilometer mag gaan fietsen voor een ziekenhuis?

mart2345

Ongelezen bericht door mart2345 »

Precies, er is een aardige rij operaties waarbij je maar terecht kunt bij een beperkt aantal zorgaanbieders, waaronder een heleboel gerelateerd aan kanker en heupvervangingen, komt beide regelmatig voor bij ouderen. En daar komt nog eens bij dat de aanvullende verzekeringsmogelijkheden bij Bewuzt heel beperkt zijn (alleen tandzorg, fysiotherapie en buitenland, verder niks). Dat kan ook weleens lelijk tegenvallen bij oudere mensen die daar vaak meer gebruik van maken. Het is leuk voor iemand die mobiel is en zelden ziek en goed controleert welke zorgaanbieders gecontracteerd zijn. Maar ik zou het nooit aanraden aan iemand van 80 jaar. Daarbij is het ook gewoon een merk van een van de grote vier en daarvan degene die het minst goede imago heeft (VGZ).

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Niet elke studente die hoog opgeleid word is ziekte vrij en wil hoogste eigen risico.
Een suiker patiënt die ook nog ADHD heeft en die zal geen korting vragen.

Alle jongeren zomaar gezond verklaren vind ik onzin, ik weet ook van iemand die na gebroken been een half jaartje later haar arm brak, en dat is ook niet goedkoop....
Je beslis zelf en meestal is een dergelijke beter maar niet voor elke hoger opgeleide.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

berndv schreef:Promovendus is een verzekering voor hoger opgeleiden, men mag hierbij er denk ik vanuit gaan dat deze mensen weten wat ze met hun hersenen moeten doen en dat ze zelf wel weten welke keuzes ze moeten maken voor een zorgverzekering om maandelijks zo goedkoop mogelijk uit te zijn.
Dat was exact wat ik dacht toen ik de poster zag hangen bij mijn universiteit. Veel verzekeraars zijn ofwel VGZ ofwel Achmea. VGZ is doorgaans een stuk duurder.

Maximaal eigen risico en in één keer je jaarpremie betalen is doorgaans goedkoper, maar dan moet je uiteraard, zoals ook al eerder gezegd, of vrij grote kans hebben dat je niet aan je eigen risico komt (die € 375 moet je sowieso aan spaargeld hebben) of dat je gewoon voldoende buffer hebt voor als het fout gaat. Voor sommigen zal dit handig zijn, voor anderen (óók jongeren) zal dit onrealistisch zijn vanwege hun gezondheid of financiële situatie.

Overigens is de "korting" die je krijgt voor een hoger eigen risico ook weer anders bij verschillende verzekeraars. Bij die van mij heb je na 2 jaar winst op je premie, als je € 375 of minder eigen risico per jaar moet betalen.

Als je de financiële middelen hebt kun je dus bewust kiezen, maar veel studenten hebben die middelen (om wat voor reden dan ook) niet.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik vind het ook schandalig dat ze het niet mogelijk maken dat studenten zich in de financieele problemen storten. Als ik verzekeraar zou zijn zou ik studenten alleen maar goedkope polissen met gigantische hoge eigen risico's gaan verkopen. Dat is veel beter voor ze.

Tiidmasine

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Promovendum : mijn schoonmoeder (met progressieve Alzheimer en lagere school) kreeg een aanbod om zich bij Promovenum te verzekeren :shock:

De studenten zorgverzekering van DSW werkt even anders: je moet aantonen dat je daadwerkelijk student bent !!! (We hebben het dan wel over de aanvullende verzekering)

Promovendum is een basis verzekering en mag niemand weigeren; zelfs mijn schoonmoeder niet...........

berndv

Tiidmasine schreef:Promovendum : mijn schoonmoeder (met progressieve Alzheimer en lagere school) kreeg een aanbod om zich bij Promovenum te verzekeren :shock:
Kan kloppen inderdaad, zie het artikel in de Volkskrant afgelopen maand:
http://www.volkskrant.nl/economie/zorgv ... ~a3798922/

Gesloten